Umowy cywilno-prawne rozwiązaniem problemu niskiej dostępności do specjalistów?
Słowa kluczowe:
ambulatoryjna opieka specjalistyczna, umowa cywilno-prawna, lekarz specjalista, finansowanie opieki zdrowotnej, modele systemów opieki zdrowotnejAbstrakt
Wstęp. Funkcjonowanie poradni specjalistycznych jest ściśle związane z wysokością umowy na świadczenia opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. Od tej umowy zależy pośrednio czas oczekiwania na poradę lekarza specjalisty, czyli dostępność do danej poradni specjalistycznej.
Cel. Celem pracy było wykazanie związku zmiany formy zatrudnienia personelu medycznego z liczbą wykonanych świadczeń medycznych w poradniach specjalistycznych w jednostkach Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kraśniku.
Materiał i metody. Badaniem objęto pięć rodzajów poradni specjalistycznych: chirurgiczną, endokrynologiczną, neurologiczną, ortopedyczną oraz reumatologiczną. Porównano ze sobą wykonanie umowy z NFZ w roku 2006, 2009 i 2010, wysokość zawartej umowy na rok 2011 oraz wyniki finansowe tych poradni specjalistycznych.
Wyniki. Wykonane w roku 2006, czyli przy zatrudnieniu na umowę o pracę, listę świadczeń zdefiniowane w punktach rozliczeniowych z Narodowym Funduszem Zdrowia były znacząco niższe niż wartości wykonane w roku 2009 i 2010. Także zawarta umowa na rok 2011 w omawianych poradniach specjalistycznych była średnio o 85,08 % wyższa niż wykonana w roku 2006. Każda z poradni poprawiła swój wynik finansowy, w tym poradnie endokrynologiczna i ortopedyczna zmniejszyły straty, poradnia reumatologiczna zamieniła stratę na zysk, a poradnie chirurgiczna i neurologiczna zwiększyły dochód. W przypadku zapłaty przez Narodowy Fundusz Zdrowia za świadczenia ponadlimitowe wynik ten uległby dalszej poprawie, a każda z omawianych poradni zakończyłaby rok zyskiem.
Wnioski. Wykazano, że zmiana formy zatrudnienia z umowy o pracę na umowę cywilno-prawną w znaczący sposób zwiększa liczbę wykonanych świadczeń w poradniach specjalistycznych i tym samym poprawia dostępność do lekarzy specjalistów. Ponadto zmiana formy zatrudnienia z umowy o pracę na umowę cywilno-prawną radykalnie zmienia dodatnio wynik finansowy w analizowanych poradniach specjalistycznych.
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011 nr 112 poz. 654 z późn. zm.).
2. Dercz M, Rek T. Podstawy prawne finansowania świadczeń zdrowot¬nych przez podmioty publiczne – zarys problematyki. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2005;3(1):7.
3. Furtak M, Książek P, Warchoł-Sławińska E. Proces podejmowania decyzji w sektorze ochrony zdrowia. Zdr Publ. 2011;121(3):228-33.
4. Morris S, Devil N, Parkin D. Ekonomia w ochronie zdrowia. Warszawa: JAK; 2011.
5. Adamczyk-Kloczkowska B, Wojna M. Czynniki wspierające i osłabiające konkurencję w systemie ochrony zdrowia. Zdr Publ. 2008;118(1):59-64.
6. Jasiński G. Ochrona zdrowia na świecie. Wybrane aspekty organizacji i metod finansowania systemów ochrony zdrowia w państwach europe¬jskich. Biuletyn Narodowego Funduszu Zdrowia; 2003.
7. Kowalska I. Odpowiedzialność publiczna oraz dostępne mechanizmy realizowania polityki zdrowotnej przez jednostki samorządu terytorial¬nego w Polsce. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2005;3(1):3.
8. Sowada H. Wpływ metod finansowania na zachowanie lekarzy – aspekty ekonomiczne, zdrowotne, społeczne. Zeszyty Naukowe Ochro¬ny Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2005;3(1):8.
9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 13 lipca 1998 roku w sprawie umowy o udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne (Dz. U. z dnia 23.07.1998 roku nr 93, poz. 592).