Analiza i porównanie wyników testu Pilicza jako próba oceny sprawności fizycznej studentek I i II roku farmacji Akademii Medycznej w Lublinie w latach 1990/1992, 1999/2001 i 2007/2008

Autor

  • Justyna Chmiel Koło Naukowe Studentów Fizjoterapii / Zakład Rehabilitacji i Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Kamil Chołuj Koło Naukowe Studentów Fizjoterapii / Zakład Rehabilitacji i Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Adam Fijewski Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Piotr Majcher Zakład Rehabilitacji i Fizjoterapii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

zdolności motoryczne, test Pilicza, fizjoterapia

Abstrakt

Wprowadzenie: Negatywnym skutkiem zmian cywilizacyjnych jest ograniczenie aktywności fizycznej i wzrost zjawiska hipokinezji.

Cel: Celem pracy jest analiza i porównanie wyników zmodyfikowanego testu Pilicza uzyskanych przez studentki I i II roku farmacji w latach 1990/1992, 1999/2001 i 2007/2008 oraz ukazanie kierunku tendencji zmian sprawności fizycznej tej grupy młodzieży.

Materiał i metoda: Badaniem objęto 90 studentek farmacji Akademii Medycznej w Lublinie, u których oceniano zdolności motoryczne na podstawie testu Pilicza i próby wytrzymałości zaczerpniętej z baterii testów Denisiuka.

Wyniki: Biorąc pod uwagę oceny z przedziału od 4 do 5, to w latach 1990/1992 stanowiły one 70% wszystkich ocen, 55% w latach 1999/01 i tylko 37% w roku 2007/2008. Grupa studentek z rocznika 1990/1992 osiągając średnią oceny 4,0 plasuje się na pierwszym miejscu. Studentki z rocznika 1999/2001 osiągnęły średnią ocenę równą 3,75 zajmując jednocześnie drugie miejsce. Najgorszą ocenę 3,5 uzyskały studentki z grupy 2007/2008.

Dyskusja: Wykazana tendencja spadkowa studentek farmacji Akademii Medycznej w Lublinie może być spowodowana znacznym rozwojem cywilizacyjnym (komunikacja, boom motoryzacyjny), życiem w ciągłym pośpiechu, stresie, złą dietą (fast foody) oraz zbyt niską aktywnością fizyczną.

Wnioski: Analiza wyników wykazała tendencję spadkową zdolności motorycznych pomiędzy badanymi grupami, natomiast w obrębie każdej z nich zauważono poprawę ogólnej sprawności spowodowaną pozytywnym wpływem wychowania fizycznego.

Bibliografia

1. Bahrynowska-Fic J. Właściwości i metodyka ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidów. Warszawa: Wyd. PZWL; 1999, 40-41.

2. Pilicz S. Testy sprawności fizycznej dla młodzieży akademickiej. Warszawa: Instytut Naukowy Kultury Fizycznej; 1971, 37-39.

3. Osiński W. Antropomotoryka. Poznań: Wyd. AWF; 2000, 19-50, 227-232.

4. Szopa J., Mleczko E., Żak S. Podstawy antropomotoryki. Warszawa-Kraków: Wyd. PZWN; 2000, 187-188.

5. Przewęda R. Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: Wyd. WSiP; 1981, 24-25.

6. Prus G. Wytrenowalność zdolności motorycznych u kobiet. Katowice: Wyd. AWF; 2000, 23-32.

7. Zatoń K. Problemy kultury fizycznej w badaniach naukowych. Wrocław: Wyd. AWF; 1999, 50-53.

8. Talaga J. Sprawność fizyczna ogólna. Testy. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka; 2004, 40-43.

9. Obodyński K. Kultura fizyczna w szkołach wyższych. Rzeszów: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie; 1979, 80-83.

10. Pilicz S. Pomiar ogólnej sprawności fizycznej. Warszawa: Wyd. AWF; 1997, 60-64.

Opublikowane

2011-01-01