Analiza i porównanie wyników testu Pilicza jako próba oceny sprawności fizycznej studentek I i II roku farmacji Akademii Medycznej w Lublinie w latach 1990/1992, 1999/2001 i 2007/2008
Słowa kluczowe:
zdolności motoryczne, test Pilicza, fizjoterapiaAbstrakt
Wprowadzenie: Negatywnym skutkiem zmian cywilizacyjnych jest ograniczenie aktywności fizycznej i wzrost zjawiska hipokinezji.
Cel: Celem pracy jest analiza i porównanie wyników zmodyfikowanego testu Pilicza uzyskanych przez studentki I i II roku farmacji w latach 1990/1992, 1999/2001 i 2007/2008 oraz ukazanie kierunku tendencji zmian sprawności fizycznej tej grupy młodzieży.
Materiał i metoda: Badaniem objęto 90 studentek farmacji Akademii Medycznej w Lublinie, u których oceniano zdolności motoryczne na podstawie testu Pilicza i próby wytrzymałości zaczerpniętej z baterii testów Denisiuka.
Wyniki: Biorąc pod uwagę oceny z przedziału od 4 do 5, to w latach 1990/1992 stanowiły one 70% wszystkich ocen, 55% w latach 1999/01 i tylko 37% w roku 2007/2008. Grupa studentek z rocznika 1990/1992 osiągając średnią oceny 4,0 plasuje się na pierwszym miejscu. Studentki z rocznika 1999/2001 osiągnęły średnią ocenę równą 3,75 zajmując jednocześnie drugie miejsce. Najgorszą ocenę 3,5 uzyskały studentki z grupy 2007/2008.
Dyskusja: Wykazana tendencja spadkowa studentek farmacji Akademii Medycznej w Lublinie może być spowodowana znacznym rozwojem cywilizacyjnym (komunikacja, boom motoryzacyjny), życiem w ciągłym pośpiechu, stresie, złą dietą (fast foody) oraz zbyt niską aktywnością fizyczną.
Wnioski: Analiza wyników wykazała tendencję spadkową zdolności motorycznych pomiędzy badanymi grupami, natomiast w obrębie każdej z nich zauważono poprawę ogólnej sprawności spowodowaną pozytywnym wpływem wychowania fizycznego.
Bibliografia
1. Bahrynowska-Fic J. Właściwości i metodyka ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidów. Warszawa: Wyd. PZWL; 1999, 40-41.
2. Pilicz S. Testy sprawności fizycznej dla młodzieży akademickiej. Warszawa: Instytut Naukowy Kultury Fizycznej; 1971, 37-39.
3. Osiński W. Antropomotoryka. Poznań: Wyd. AWF; 2000, 19-50, 227-232.
4. Szopa J., Mleczko E., Żak S. Podstawy antropomotoryki. Warszawa-Kraków: Wyd. PZWN; 2000, 187-188.
5. Przewęda R. Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: Wyd. WSiP; 1981, 24-25.
6. Prus G. Wytrenowalność zdolności motorycznych u kobiet. Katowice: Wyd. AWF; 2000, 23-32.
7. Zatoń K. Problemy kultury fizycznej w badaniach naukowych. Wrocław: Wyd. AWF; 1999, 50-53.
8. Talaga J. Sprawność fizyczna ogólna. Testy. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka; 2004, 40-43.
9. Obodyński K. Kultura fizyczna w szkołach wyższych. Rzeszów: Wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie; 1979, 80-83.
10. Pilicz S. Pomiar ogólnej sprawności fizycznej. Warszawa: Wyd. AWF; 1997, 60-64.