Kształcenie na kierunku zdrowie publiczne w wyższych uczelniach medycznych w Polsce w aspekcie Procesu Bolońskiego

Autor

  • Włodzimierz Stelmach Institute of Social Medicine at the Medical University of Łódź Autor
  • Ewa Bąk-Walczak Institute of Social Medicine at the Medical University of Łódź Autor
  • Magdalena Zawadzka Institute of Social Medicine at the Medical University of Łódź Autor
  • Alina Kowalska Institute of Social Medicine at the Medical University of Łódź Autor
  • Marek Bryła Institute of Social Medicine at the Medical University of Łódź Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/122/3/a.02

Słowa kluczowe:

Proces Boloński, zdrowie publiczne, kształcenie przeddyplomowe, Polska

Abstrakt

Wprowadzenie. Niniejszy artykuł jest kontynuacją pracy poglądowej „Proces Boloński a kształcenie w zakresie zdrowia publicznego w Polsce”. Proces Boloński ciągle ewoluuje. Od 2007 roku miały miejsce dwa kolejne spotkania: w Leuven/Louvain-la-Neuve w Belgii w dniach 28-29 kwietnia 2009 roku oraz w Budapeszcie/Wiedniu 11-12 marca 2010 roku. 

Cel. Celem pracy jest analiza kształcenia studentów uniwersytetów medycznych (akademii medycznych) na kierunku: zdrowie publiczne w latach 2000-2009 w Polsce w aspekcie założeń Procesu Bolońskiego. 

Materiał i metodyka. Do badania zakwalifikowano 11 wyższych uczelni publicznych, na których prowadzony jest kierunek zdrowie publiczne. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od lipca 2009 do lipca 2010 roku przy pomocy autorskiego kwestionariusza ankiety. Pomimo wielokrotnych monitów uzyskano odpowiedzi z 8 uczelni medycznych w Polsce. Wyniki poddano analizie opisowej i przedstawiono w postaci tabel i rycin. Wartości analizowanych parametrów, mierzonych w skali nominalnej, scharakteryzowano przy pomocy wskaźników struktury. 

Wyniki. W świetle przeprowadzonego badania okazało się, że w Polsce do roku 2007 obserwowany był dynamiczny rozwój kształcenia z zakresu zdrowia publicznego, natomiast w latach późniejszych nastąpiła nieznaczna tendencja spadkowa liczby studentów tego kierunku. Należy podkreślić, że większość włączonych do badania uczelni medycznych dąży do podniesienia jakości kształcenia zgodnie z zaleceniami Procesu Bolońskiego. Niepokojący jest jednak fakt, że nie wszystkie uczelnie dbają o mobilność swoich studentów i pracowników. Większość ośrodków akademickich upatruje zmiany jakie wprowadza Proces Boloński do nauczania w szkolnictwie wyższym jako pozytywną konieczność, zgłaszając jednocześnie fakt zbyt małego rozpowszechniania informacji na ten temat wśród ogółu społeczeństwa polskiego. 

Wnioski. Nie wszystkie uczelnie realizują w ten sam sposób wytyczne standardów nauczania dla kierunku Zdrowie Publiczne. Świadczyć o tym może zróżnicowana oferta specjalności, jak również możliwość odbywania praktyk studenckich, czy stażu zawodowego. Większość uczelni medycznych, w których było prowadzone badanie, podjęło wysiłek sprostania wymogom nauczania poprzez utworzenie jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za wprowadzenie i realizację założeń Procesu Bolońskiego.

Bibliografia

1. Stelmach W, Zawadzka M, Bąk-Walczak E, Kowalska A, Bryła M. Proces Boloński a kształcenie w zakresie zdrowia publicznego w Polsce. Zdr Publ. 2009;119(1):105-11.

2. Wdowiak L, Bajor I, Juszczyk M. Kształcenie przeddyplomowe z zakresu zdrowia publicznego w Polsce. Zdr Publ. 2007;117(3):293-6.

3. Wdowiak L. Zdrowie publiczne jako dyscyplina naukowa. Zdr Publ. 2004;114(4):453.

4. Wdowiak L. Nowe zdrowie publiczne. Antidotum. 2006;3:2-3.

5. Wdowiak L, Bajor I. Instytut Medycyny Wsi jako instytucja zdrowia publicznego realizująca cele Narodowego Programu Zdrowia. Med Ogólna. 2006;12(3/4):107-13.

6. Proces Boloński. http://www.nauka.gov.pl/szkolnictwo-wyzsze/sprawy-miedzynarodowe/proces-bolonski, (data dostępu 20.10.2010)

7. Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area, March 12, 2010. http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/2010_conference/documents/Budapest-Vienna_Declaration.pdf, (data dostępu 20.10.2010)

8. The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the new decade Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/conference/documents/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communiqu%C3%A9_April_2009.pdf,(data

9. dostępu 20.10.2010)

10. Sadana R, Chowdhury A. M. R, Petrakova A. Strengthening public health education and training to improve global health. http://www.who.int/bulletin/volumes/85/3/06-039321/en/, (data dostępu 20.10.2010) http://aspher.org/, (data dostępu 20.10.2010)

11. Bryła M, Maniecka-Bryła I, Stelmach W. Akredytacja w ASPHER – Stowarzyszeniu Szkół Zdrowia Publicznego w Regionie Europejskim, Probl Hig Epidemiol. 2008;89(2):163-6.

12. Bryła M, Maniecka-Bryła I. Absolwenci akredytowanych szkół zdrowia publicznego w USA, Probl Hig Epidemiol. 2007;88(1):24-31.

13. Cianciara D, Piotrowicz M, Gajewska M. Zasoby kadrowe zdrowia publicznego i promocji zdrowia w Polsce. Cz. III. Plany zawodowe studentów kierunku „zdrowie publiczne”. Probl Hig Epidemiol. 2010;91(3):482-8.

14. Głowacka M. D, Opala T, Sobkowski M, Staszewski R. Kształcenie na kierunku zdrowie publiczne – teraźniejszość i przyszłość postulowana oraz kreowana. Now Lek. 2005;74(2):266-71.

Opublikowane

2012-09-01

Jak cytować

Stelmach, W., Bąk-Walczak, E., Zawadzka, M., Kowalska, A., & Bryła, M. (2012). Kształcenie na kierunku zdrowie publiczne w wyższych uczelniach medycznych w Polsce w aspekcie Procesu Bolońskiego. Polish Journal of Public Health, 122(3), 233-239. https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/122/3/a.02