Poziom satysfakcji z opieki pielęgniarskiej pacjentów hospitalizowanych w oddziale neurochirurgii

Autor

  • Anna Frankiewicz The Jan Kochanowski University of Humanities and Sciences in Kielce, Faculty of Health Sciences Autor
  • Barbara Lelonek The Jan Kochanowski University of Humanities and Sciences in Kielce, Faculty of Health Sciences Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/122/3/a.07

Słowa kluczowe:

satysfakcja pacjenta, opieka pielęgniarska, oddział zabiegowy

Abstrakt

Wstęp. Badanie satysfakcji chorego z pobytu w szpitalu jest powszechną metodą oceny jakości opieki zdrowotnej. Jest to cenny i wartościowy sposób zapobiegania błędom jatrogennym, pomyłkom, weryfikacji jakości usług medycz­nych. Dzięki ocenom personel zespołu terapeutycznego uzyskuje informacje na temat poziomu sprawowanej przez siebie opieki, poznaje potrzeby i oczekiwania pacjenta, co pomaga w rozwiązywaniu jego problemów.

Cel. Celem pracy była ocena satysfakcji pacjenta z opieki pielęgniarskiej w oddziale neurochirurgii.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w Szpi­talu Wojewódzkim w Kielcach w Oddziale Neurochirur­gii w I połowie 2010 roku. W badaniu wzięło udział 52 pacjentów. Przystąpili oni do badań dobrowolnie. Narzędziem był kwestionariusz ankiety Heleny Lenarto­wicz służący do oceny satysfakcji pacjenta z opieki pielęgniarskiej.

Wnioski. Stwierdzono, że poziom satysfakcji z opieki pielęgniarskiej w Szpitalu Wojewódzkim w Oddziale Neuro­chirurgii jest wysoki. Pacjenci są zadowoleni z pobytu i świad­czonej opieki pielęgniarskiej. Prawie wszyscy ankietowani poleciliby szpital bliskiej osobie ze względu na wysoki poziom opieki. Pielęgniarki pracujące w oddziale neurochirurgii są bardzo miłe i życzliwe. Pacjenci są informowani o swoich prawach podczas pobytu w szpitalu. Podczas wszelkich za­biegów pielęgnacyjno-terapeutycznych mają zapewnioną prywatność. Posiłki są zbyt mało urozmaicone, niesmaczne i w zbyt różnych odstępach czasowych. Potrzeby religijno­-duchowe pacjentom hospitalizowanym w oddziale są pra­wie wszystkim zapewnione (98%).

Bibliografia

1. Putza J. Procesy przekształceń w ochronie zdrowia – bariery i możliwości. Warszawa; 2002.

2. Kautsch M. Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Kraków: Wydawnictwo UJ; 2000.

3. Kapała W. Jakość w szpitalnych oddziałach zabiegowych. Przewodnik Menadżera Zdrowia. 2002;9:9-11.

4. Szczepska M. Standaryzacja jakości opieki pielęgniarskiej Pielęg-niarstwo. 2000;3-4:30-1.

5. Kisiel Ż, Samborska-Sablik A, Goszyński W. Ocena jakości opieki medycznej na przykładzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr1 Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Zdr Publ. 2008; 118(3):329-33.

6. Kapica D, Orzeł Z, Draus J. Ocena poziomu zadowolenia pacjentów szpitala ze świadczonych usług zdrowotnych. Zdr Publ. 2001;111(1):26-30.

7. Sierpińska L. Badanie poziomu satysfakcji pacjentów. Mag Piel Położn. 2008;11:6-7.

8. Szewczyk MT. Jakość opieki pielęgniarskiej a oczekiwania chorych chirurgicznie.In: V Ogólnopolska Konferencja Jakość w Opiece Zdrowotnej”. Kraków 12-14.04.2000. p.246-51.

Opublikowane

2012-09-01