Wpływ pomocy udzielanej choremu przez rodzinę na wyrównanie metaboliczne cukrzycy typu 2
DOI:
https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/122/3/a.08Słowa kluczowe:
wsparcie rodziny, cukrzyca typu 2, wyrównanie metaboliczneAbstrakt
Wstęp. Skrupulatne przestrzeganie zaleceń medycznych jest kluczowym elementem procesu terapeutycznego pacjentów z cukrzycą typu 2.
Cel. Celem niniejszej pracy była próba oszacowania, w jakim zakresie i z jakim zaangażowaniem członkowie rodziny pacjentów z cukrzycą typu 2 uczestniczą w wybranych czynnościach związanych z terapią cukrzycy oraz czy ma to wpływ na wyrównanie metaboliczne cukrzycy.
Materiał i metody. Badaniu poddano 136 chorych na cukrzycę typu 2. Przeprowadzono badanie przedmiotowe, badania laboratoryjne (hemoglobina glikowana A1c, glukoza na czczo i profil lipidowy) oraz badanie ankietowe, uwzględniające udział członków rodziny w wybranych aspektach postępowania terapeutycznego u pacjentów z cukrzycą.
Wyniki. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że zakres wsparcia i zaangażowanie rodziny w pomoc choremu na cukrzycę typu 2 jest niezadowalający, a otrzymywane wsparcie nie przekłada się na lepszy stan wyrównania metabolicznego cukrzycy. Wykazano znaczne zaniedbania w zakresie udziału członków rodziny, jak i samych pacjentów w edukacji diabetologicznej.
Wnioski. Uzyskane wyniki wskazują na konieczność intensyfikacji edukacji rodzin pacjentów chorujących na cukrzycę typu 2, tak aby zapewniały one większe wsparcie chorym, szczególnie w aspekcie przestrzegania zaleceń dietetycznych.
Bibliografia
1. Rodríguez-Morán M, Guerrero-Romero JF. Importance of family support in the control of glycemia. Salud Publica Mex. 1997;39(1):44-7.
2. Jiménez Arias PPM, Cisneros Jiménez MJ, Guzmán Pantoja JE, Robles Romero MÁ. Family support and blood glucose control in patients with diabetes type 2. Aten Primaria. 2008;40:477.
3. Yun JO, Kim KN. Relationships of family support, diet therapy practice and blood glucose control in type II diabetic patients. Nutr Res Pract. 2009;3(2):141-8.
4. Epple C, Wright AL, Joish VN, Bauer M. The role of active family nutritional support in Navajos’ type 2 diabetes metabolic control. Diabetes Care. 2003;26(10):2829-34.
5. Choi SE. Diet-specific family support and glucose control among Korean immigrants with type 2 diabetes. Diabetes Educ. 2009;35(6):978-85.
6. Matej-Butrym A. Wpływ czynników socjoekonomicznych i rodzinnych na przebieg leczenia pacjentów z cukrzycą typu 2. Niepublikowana rozprawa doktorska. Uniwersytet Medyczny. Lublin; 2010.
7. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę, 2007. Diabet Dośw Klin. 2007;7(suppl. A).
8. Kim TY. The effects of social support on compliance to dietary regimen with noninsulin dependent diabetes mellitus. Seoul. Republic of Korea: Dongguk University; 1999. In: JO Yun, KN Kim. Relationships of family support, diet therapy practice and blood glucose control in type II diabetic patients. Nutr Res Pract. 2009;3(2):141-8.
9. Chyun D, Lacey KO, Katten DM, et al. Glucose and cardiac risk factor control in individuals with type 2 diabetes: Implications for patients and providers. The Diabetes Educator .2006;32:925-39.
10. Kim ES, Lee SJ, Ryu OH, et al. The Relationship of family support with blood glucose control in elderly type 2 diabetic patients. Korean Diabetes Assoc. 2007;31(5):435-43. In: JO Yun, KN Kim. Relationships of family support, diet therapy practise and blood glucose control in type II diabetic patients. Nutr Res Pract. 2009;3(2):141-9.
11. Boratyn-Dubiel L, Chmiel Z. Znaczenie edukacji zdrowotnej dla pacjentów z cukrzycą. Zdr Publ. 2010;120(3):316-32.
12. Ławska W, Lubińska-Żądło B, Łyżnika M. Edukacja zdrowotna pacjentów z cukrzycą – ocena skuteczności. Zdr Publ. 2004;114(4):537-40.
13. Keogh KM, White P, Smith SM, et al. Changing illness perceptions in patients with poorly controlled type 2 diabetes, a randomised controlled trial of a family-based intervention: protocol and pilot study. BMC Fam Pract. 2007;8:36.
14. White P, Smith SM, Hevey D, O’Dowd T. Understanding type 2 diabetes: including the family member’s perspective. Diabetes Educ. 2009;35(5):810-817.