Wpływ reklam suplementów diety na studentów lubelskich uczelni

Autor

  • Ewa Rudnicka-Drożak Department of Qualified Medical Assistance, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor
  • Patrycja Misztal-Okońska Department of Qualified Medical Assistance, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor
  • Magdalena Młynarska Department of Qualified Medical Assistance, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/122-4/a.15

Słowa kluczowe:

suplementy diety, samoleczenie, reklama, zachowania zdrowotne

Abstrakt

Wstęp. Przekaz medialny posiada potężną siłę oddziaływania na odbiorców, jego moc manipulacji często kieruje naszymi działaniami oraz kształtuje naszą wiedzę. Cechą charakterystyczną wyróżniającą prasę od innych źródeł informacji jest możliwość powrotu do wcześniej przeczytanych treści, to sprawia, że staje się ona bardziej wiarygodna od innych przekazów. Aktualnie w środkach masowego przekazu umieszczana jest ogromna liczba reklam zachęcających do stosowania licznych suplementów diety.

Cel. Celem niniejszej pracy było zbadanie czy i jak reklamy suplementów diety w popularnych magazynach kobiecych wpływają na zapoznającego się z nimi młodego odbiorcę.

Materiał i metody. Metodą badawczą był sondaż diagnostyczny, zaś techniką badawczą kwestionariusz ankiety. Skonstruowana na potrzeby badań ankieta zawierała 12 pytań dotyczących odbioru i oddziaływania reklam suplementów diety na respondentów oraz 4 pytania metryczkowe.

Wyniki. Respondenci spostrzegli, że w prasie najwięcej jest reklam suplementów diety wspomagających odchudzanie (20%), wzmacniających włosy i paznokcie (19%). Wśród ankietowanych 65% stosuje suplementację, wśród nich 52% badanych zażywa 1 suplement diety, a 48% stosuje 2 lub 3 preparaty. Pod wpływem reklamy w prasie rozpoczęło stosowanie suplementacji 12% ankietowanych, a 67% badanym zdarza się kupować tego typu preparaty na dolegające im problemy zdrowotne, zamiast udać się po fachową poradę lekarza. Ponad ⅔ opiniodawców uważa, że mogą stosować suplementy diety całkowicie bezpiecznie.

Wnioski. Badani chętnie stosują suplementy diety, jednym z powodów podjęcia przez nich suplementacji jest wpływ reklam umieszczanych w prasie. Respondenci mają duże zaufanie co do bezpieczeństwa suplementów diety, często stosują je bez konsultacji z lekarzem czy farmaceutą.

Bibliografia

1. Kunachowicz H, Troszczyńska A, Żywność wzbogacona i suplementy witaminowo-mineralne a ich rola w prawidłowej diecie człowieka. Now Lek. 2005;74(4):533-8.

2. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności żywienia (Dz. U. z dnia 27 września 2006 r.)

3. Hołderna-Kędzia E. Suplementy diety i żywność funkcjonalna. II Kongres nt: Żywność, żywienie a zdrowie w Polsce zintegrowanej z Unią Europejską. Postępy Fitoterapii. 2004;13 (3):153-5.

4. Jarosz M. Suplementy diety a zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2008.

5. Anuszewska E. Rynek suplementów diety. Panacea – Leki ziołowe. 2011;3(36):8-11.

6. Rajska-Neuman A, Wieczorkowska-Tobis K. Samoleczenie – szansa na poprawę czy potencjalne zagrożenie sprawności funkcjonowania starszych pacjentów? Farm Pol. 2011;67(4):258-65.

7. Kurczewska U. O samo leczeniu i lekach bez recepty. Farm Pol. 2005;61(8):395-9.

8. Klaudel L. Pogranicze pomiędzy lekiem a suplementem diety. Panacea – Leki ziołowe. 2006;2(15):6-7.

9. Lek a suplement diety – Forum w Centrum Fitoterapii. Panacea – Leki ziołowe. 2006;3(16):5.

10. Bułaś L, Skowron A, Olczyk P, et al. Ocena doradztwa farmaceutycznego w samoleczeniu w wybranych aptekach województwa śląskiego. Farm Pol. 2011;67(2):73-7.

11. Jarosz M, Dzieniszewski J. Uważaj, co jesz, gdy zażywasz leki. Interakcje między żywnością, suplementami diety a lekami. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2007.

Opublikowane

2012-12-01