Opinie studentów pielęgniarstwa na temat realizacji zajęć dydaktycznych z przedmiotu „Prawo w ochronie zdrowia” w formie kursu e-learningowego
DOI:
https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/122-4/a.16Słowa kluczowe:
blended-learning, kształcenie na odległość, jakość kształcenia, prawo w ochronie zdrowiaAbstrakt
Wstęp. Od roku 2011/2012, po raz pierwszy w historii Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM rozpoczęto kurs e-learningowy „Kształcenie w zakresie Prawa w ochronie zdrowia”.
Cel. Celem pracy była analiza opinii studentów na temat realizacji kształcenia z przedmiotu w formie kursu e-learningowego.
Materiał i metody. W badaniu udział wzięło 156 studentów studiów II stopnia (39%): 84 studentów II roku studiów stacjonarnych i 72 studentów I roku studiów niestacjonarnych. Jako metodę badawczą zastosowano anonimowy kwestionariusz umieszczony na platformie e-lear¬ningowej Moodle: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGpoU0puUk5Qak9xaUpnOEN2NT¬ZNX3c6MQ.
Wyniki. 98% studentów po raz pierwszy brało udział w kursie e-learningowym i w przyszłości byliby zainteresowani taką formą kształcenia (76%). Zdaniem 70% badanych kurs wpłynął na podniesienie jakości kształcenia. Dla 91% badanych treści kształcenia były ciekawe, a dla 70% wpłynęły na zainteresowanie nauczanym przedmiotem oraz motywowały do pogłębiania wiedzy. Za najciekawsze uznano moduły dotyczące: praw pacjenta i organizacji pielęgniarskich. 61% badanych poświęciło więcej czasu na naukę podczas kursu e-learningowego niż podczas tradycyjnych zajęć. Zaledwie 20 osób miało problemy techniczne z obsługą platformy Moodle.
Wnioski. W badanej grupie studentów przeważały pozytywne opinie o kursie e-learningowym i jego pozytywnym wpływie na jakość kształcenia z tego przedmiotu. Badania opinii studentów będą kontynuowane w większej grupie, ponieważ prezentowane przez studentów uwagi pozwalają na organizacyjne doskonalenie kursów zgodnie z ich oczekiwaniami, co może wpływać na dalsze podnoszenie jakości i atrakcyjności kształcenia przez Internet i zwiększenie jego efektywności.
Bibliografia
1. Dokumenty Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Standardy kształcenia dla kierunku studiów Pielęgniarstwo. Dostępny pod adresem: http://www.rgsw.edu.pl/files/active/0/pielegniarstwo20070210.pdf [19.01.2012 r.]
2. Michowska M. E-learning i jego wykorzystanie w nauczaniu etyki. In: Nauczanie etyki w uczelniach medycznych – Gdańsk; 2007. p.169-73.
3. Radon K, Kolb S, Reichert J, et al. Case-based e-learning in occupa¬tional medicine – the NetWoRM project in Germany. Ann Agric Environ Med. 2006:13(1):93-8.
4. Hippe ZS, Paszczyński S. Zdalne nauczanie i zdalne uczenie się w medycynie. Telemedycyna. 2001:5-9.
5. Brodziak A, Piotrowska E. Zdalne wspomaganie nauczania poprzez Internet – nowe narzędzie nauczyciela akademickiego – doświadczenia własne. Ann Acad Me Siles. 2001;48/49:45-51.
6. Kowalewska A. Możliwości wykorzystania “E-learningu” w kształceniu studentów w zakresie edukacji zdrowotnej. Rocz Państ Zakł Hig. 2006;(suppl.57):29-33.
7. Marciniak R, Matysiak K, Drews M, Marciniak Ł. Internet w nauczaniu chirurgii. Materiały zjazdowe V Konferencji Internetu Medycznego. Poznań; 2000. p.71-2.
8. Wilkinson A, While AE, Roberts J. Measurement of information and communication technology experience and attitudes to e-learning of students in the healthcare professions: integrative review. J Adv Nurs. 2009;65(4):755-72.
9. Potomkova J, Mihal V, Cihalik C. Web-based instruction and its impact on the learning activity of medical students: a review. Biomed Pap Med Fac Univ Palacky Olomouc Czech Repub. 2006;150(2):357-61.
10. Sung YH, Kwon IG, Ryu E. Blended learning on medication administration for new nurses: Integration of e-learning and face-to-face instruc¬tion in the classroom. Nurse Educ Today. 2008;28:943-52.
11. Sit J, Chung J, Chow M, Wong T. Experiences of online learning: students’ perspective. Nurse Educ Today. 2005;25:140-7.