Postrzeganie zmian w strukturze Krajowej Służby Zdrowia Wielkiej Brytanii przez pracowników podstawowej opieki zdrowotnej

Autor

  • Piotr Książek Chair and Department of Public Health, II Faculty of Medicine with English Language Division, Medical University of Lublin Autor

Słowa kluczowe:

zdrowie publiczne, polityka zdrowotna, restrukturyzacja

Abstrakt

Wstęp. Zmiany organizacyjne są codziennością NHS, od kiedy w 1948 głosami posłów Partii Pracy wprowadzony w Wielkiej Brytanii Narodowy System Opieki Zdrowotnej (NHS). Nikt wtedy nie spodziewał się, że na skutek rosnących oczekiwań obywateli system przejdzie tak wiele zmian organizacyjnych. Jednak podstawowa zasada działania systemu – rozdzielenie funkcji ubezpieczyciela i świadczeniodawcy pozostała niezmienna. Kiedy w 2002 r. premier Tony Blair zaprezentował 10-letni plan zmian głównym jego celem była poprawa stanu zdrowia lokalnych społeczności poprzez zwiększenie roli podstawowej opieki zdrowotnej w systemie.

Cel. Celem pracy była ocena wpływu zmian strukturalnych na organizację pracy personelu terenowego.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono na terenie środkowej Brytanii w 2004 roku. Grupę docelowa stanowili pracownicy terenowi (pielęgniarki środowiskowe i opiekunowie). W badaniu uczestniczyli pracownicy 5 PCT (Primary Care Trust: Fundusz Podstawowej Opieki Zdrowotnej) reprezentatywnych dla regionu Trentu. Badanie przeprowadzono przy użyciu kwestionariusza zawierającego 16 pytań. Każde pytanie oceniano w 7 stopniowej skali gdzie 1 oznaczało słabe nasilenie zjawiska a 7 wysokie.

Wnioski. Pracownicy terenowi nie odczuwają wpływu zmian systemu na ich codzienne obowiązki. Natomiast są gotowi do przekształcenia nowych pomysłów i oczekiwań na konkretne działania z pacjentami.

Bibliografia

1. Rossen GA. History of Public Health. The Johns Hopkins University Press; 1993.

2. http://www.nhshistory.net/

3. Shifting the balance of power within NHS. Securing delivery. London: Department of Health; 2001.

4. Johnson G, Scholes K. Exploring Corporate Strategy. Pearson Education; 2002.

5. Joyce P. Strategic Management for the Public Services. Philadelphia: Open University Press; 2003.

6. Front line staff help make a real difference to patient care http://www. addenbrookes.org.uk/news/news2001/mar/performance_260301.html

7. Front line staff are key to improving services http://www.cabinet-offi ce. gov.uk/news/2003/031022_frontl.asp

8. Skills of front line staff key to improving public services http://www. trainingfoundation.com/news/default.asp?PageID=1455

9. Cameron K, Quinn R. Diagnosing and Changing Organizational Culture. Addison-Wesley; 1999.

10. Pencheon D, Guest Ch, Melzer D, Muir Gray JA. Oxford Handbook of Public Health; 2001.

11. Quinn R. Beyond Rational Management. San Francisco: Jossey-Bass Publishers; 1988.

Opublikowane

2010-01-01