Urzeczywistnianie „troski o człowieka” w życiu codziennym i praktyce zawodowej – doświadczenia studentów pielęgniarstwa
Słowa kluczowe:
troska o człowieka, etyka, pielęgniarstwoAbstrakt
Wstęp. Wartość troski o drugiego człowieka należy do najstarszych i najważniejszych dóbr medycyny, a szczególnie pielęgniarstwa. Celem edukacji pielęgniarskiej jest rozwój naturalnej skłonności człowieka do troszczenia się i wyposażenie go w wiedzę i umiejętności niezbędne dla świadczenia profesjonalnej troski.
Cel. Celem pracy jest analiza wypowiedzi studentów pielęgniarstwa na temat realizacji troski o człowieka w życiu codziennym i praktyce zawodowej oraz dokonanie oceny zachodzącej ewolucji we wskazywanych przez studentów działaniach troskliwych.
Materiał i metoda. Dokonano analizy jakościowej materiału zgromadzonego od studentów pierwszego i ostatniego roku pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w roku akademickim 2008/2009 – łącznie 56 osób.
Wyniki i wnioski. Źródłem troskliwej postawy studentów jest rodzina. Realizacja troski w codziennym życiu dotyczy przede wszystkim bliskich członków rodziny. Dla obu grup studentów troska o człowieka przejawia się w działaniach opiekuńczych i troskliwej komunikacji będącej często narzędziem współczucia.. Analiza działań troskliwych urzeczywistnianych w warunkach klinicznych pokazała proces profesjonalizacji w zakresie podejmowanych działań.
Bibliografia
1. Szponar L, Stoś K, Ołtarzewski MG. Suplementy diety w żywieniu dzieci i młodzieży. Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka. 2007;1(9):41-4.
2. Matelska J. Przemiany na rynku leków w Polsce. Piel Pol. 2005;2(20):494-506.
3. Wdowiak L, Lang B, Bojar I, Kwiatosz-Muc M, Owoc A. Samoleczenie – kto kupuje leki OTC w Polsce. Zdr Publ. 2006;116(4):578-82.
4. Skrzypczak J, Zawadzka D. Promocja zdrowia w medialnym zwierciadle. Piel Pol. 2005;2(20):209-13.
5. Wdowiak L, Kapka L, Szymańska J. Zdrowie publiczne a samoleczenie. Med Ogólna 2009;44(1):93-104.
6. Rudawska I. Rola mass mediów w promocji zachowań sprzyjających zdrowiu. Piel Pol. 2005;2(20):239-44.
7. Jarosz M. Suplementy diety a zdrowie. Warszawa: PZWL; 2008.
8. Rudnicka A. Normy żywienia i wyżywienia. Dietetyka. W: Ciborowska H, Rudnicka A (editor). Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2000:181-200.
9. Krzyszycha R, Bielak J, Szponar B. Qualitative assessment of dietary habits among female students of the Medical University of Lublin in the academic year 2006/2007, Annales UMCS, Medicina. 2008: 63(1):107-11.
10. Bińkowska-Bury M. (editor) Zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2009.
11. Sakamaki R, Toyama K, Amamoto R, Liu CJ, Shinfuku N. Nutritional knowledge, food habits and health attitude of Chinese university students – a cross sectional study. Nutr J. 2005;4:4.
12. Driskell J, Kim Y-N, Goebel K. Few Differences Found in the Typical Eating and Physical Activity Habits of Lower-Level and Upper-Level University Students. J Am Diet Assoc. 2005;105:798-801.
13. Perkin JE, Wilson WJ, Schuster K, Rodriguez J, Allen-Chabot A. Prevalence of non-vitamin, non-mineral supplements usage among university students. J Am Diet Assoc. 2002;102(3):412-14.
14. Ayranci U, Son N, Son O. Prevalence of non-vitamin, non-mineral supplement usage among students in a Turkish university. BMC Public Health. 2005;5:47.
15. Tian HH, Ong WS, Tan CL. Nutritional supplement use among university athletes in Singapore. Singapore Med J. 2009;50(2):165-72.