Opinie studentów kierunku Zdrowie Publiczne na temat kształcenia w zakresie statystyki i informatyki

Autor

  • Jolanta Panasewicz-Lipczyk Zakład Epidemiologii i Biostatystyki, Katedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi Autor
  • Irena Maniecka-Bryła Zakład Epidemiologii i Biostatystyki, Katedra Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi Autor

Słowa kluczowe:

statystyka, informatyka, zdrowie publiczne, studenci niestacjonarni

Abstrakt

Wprowadzenie. Z uwagi na znaczenie informatyki i statystyki oraz oprogramowania specjalistycznego we współczesnej służbie zdrowia, niezbędnym jest zapoznanie studentów z tym oprogramowaniem i sposobami jego wykorzystania. 

Cel. Celem badania było poznanie opinii studentów na temat zakresu znajomości narzędzi statystycznych oraz przydatności w pracy zawodowej wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach z informatyki i statystyki, jak również chęci poznania specjalistycznych programów statystycznych. 

Materiał i metoda. Badaniem objęto grupę 164 studentów niestacjonarnych IV roku Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w roku akademickim 2009/2010. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. W analizie statystycznej zastosowano współczynniki zbieżności korelacyjnej Pearsona-Bravaisa V oraz Yule’a-Kendalla Q, współczynniki Czuprowa T, Cramera C i współczynnik kontyngencji Pearsona P. 

Wyniki. Znacząca liczba studentów (97,4%) chce uczyć się metod statystycznych, chociaż nie zawsze widzi możliwości wykorzystania tej wiedzy w swojej pracy zawodowej. Prawie 62% ankietowanych nie wie jakie programy są wykorzystywane w ich zakładzie pracy. 72% studentów jest zainteresowanych nabyciem umiejętności pracy z programem Statistica, a niewiele mniej (prawie 62%) z programem SPSS. 

Wnioski. Wskazane wydaje się podjęcie działań w kierunku rozszerzenia treści i sposobu nauczania statystyki i informatyki w zakresie zwiększenia liczby godzin zajęć laboratoryjnych z wykorzystaniem komputerów, jak również rozważenie większego zróżnicowania programu nauczania tych przedmiotów na poszczególnych specjalizacjach kierunku Zdrowie Publiczne. Biorąc pod uwagę zróżnicowany poziom studentów pod względem znajomości narzędzi informatycznych i statystycznych należy stopniowo wprowadzać pakiet statystyczny STATISTICA oraz SPSS.

Bibliografia

1. Dane statystyczne. In: Zdrowie-UE Portal Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej. [dostęp 25 marca 2010] http://ec.europa.eu/health-eu/ health_in_the_eu/statistics/index_pl.htm

2. Public Health . [w:] Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu [dostęp 25 marca 2010] http://www.medyk.edu.pl/pl/zdrowie_publiczne/

3. Phillips R L, Dodoo M S, Petterson S, Xierali I, Bazemore A, teevan B et al. Specialty and Geographic Distribution of the Physician Workforce: What Influences Medical Student and Resident Choices?. The Robert Graham Center With Support From: The Josiah Macy, Jr. Foundation. Washington DC, March 2, 2009.

4. Bryła M, Stegienta G, Kowalska A, Maniecka-Bryła I. Internet jako źródło informacji o zdrowiu publicznym. Cz. II. Najpopularniejsze usługi w Internecie a informacja o zdrowiu publicznym. Zdr Publ. 2009; 119(4):428-35.

5. Bryła M, Stegienta G, Kowalska A, Maniecka-Bryła I. Internet jako źródło informacji o zdrowiu publicznym. Cz. III. Znaczenie informacji w zdrowiu publicznym i zagrożenia związane z pozyskiwaniem informacji z zakresu zdrowia publicznego przez Internet. Zdr Publ. 2009; 119(4):436-41.

6. Bielecka A. Statystyka w biznesie i ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, 2005.

7. Bedyńska S, Brzezicka A. Statystyczny drogowskaz Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych. Warszawa: Academica, 2007.

8. Public Health. In: WIKIPEDIA [dostęp 26 marca 2010] http:// pl.wikipedia.org/wiki/Zdrowie_publiczne

9. Tatoń J, Czech A. Nasi studenci medycyny zasługują na głęboką reformę studiów lekarskich: oczekiwane zmiany w ujmowaniu dydaktyki na wydziałach lekarskich. Med Dydakt Wychow. 2008;40(4).

10. Gąsiorowski J, Radlińska I, Kolwitz M, Kładna A. Opinie studentów VI roku Wydziału Lekarskiego na temat ich procesu kształcenia w Pomorskiej Akademii Medycznej. Zdr Publ. 2009; 119(3):303-7.

11. Gąsiorowski J, Radlińska I, Odej M, Kładna A. Postawy i motywacje studentów I roku Wydziału Lekarskiego PAM do nauki zawodu lekarza (część I). Zdr Publ. 2008; 118(2):182-6.

12. Wdowiak L, Horoch A, Bojar I, Jarosz M J. Systemy informatyczne w ochronie zdrowia. Część 1 – doświadczenia europejskie w zakresie internetowego konta pacjenta. Zdr Publ. 2009;119(1):75-9.

13. Maliński M, Szymszal J. Współczesna statystyka matematyczna w medycynie (w arkuszach kalkulacyjnych). Katowice: Śląska Akademia Medyczna; 1999.

14. Praca zrealizowana w ramach tematu statutowego Zakładu Epidemiologii i Biostatystyki Uniwersytetu Medycznego w Łodzi nr 503-6029-7.

Opublikowane

2010-09-01

Jak cytować

Panasewicz-Lipczyk, J., & Maniecka-Bryła, I. (2010). Opinie studentów kierunku Zdrowie Publiczne na temat kształcenia w zakresie statystyki i informatyki. Polish Journal of Public Health, 120(3), 253-258. https://czasopisma.umlub.pl/pjph/article/view/2077