Oczekiwania i motywacje związane ze zdobyciem zawodu lekarza oraz plany zawodowe studentów VI roku Wydziału Lekarskiego PAM w Szczecinie (część II)

Autor

  • Jakub Gąsiorowski Department of History of Medicine and Ethics, Pomeranian Medical University Autor
  • Iwona Radlińska Department of Public Health, Pomeranian Medical University Autor
  • Aleksandra Pakuła Department of History of Medicine and Ethics, Pomeranian Medical University Autor
  • Aleksandra Kładna Department of History of Medicine and Ethics, Pomeranian Medical University Autor

Słowa kluczowe:

studenci medycyny, motywacje do studiowania, oczekiwania związane z zawodem lekarza, miejsce pracy, specjalizacja

Abstrakt

Wprowadzenie. Koniec studiów jest okresem refleksji, oceny odbytych studiów i krystalizacji planów zawodowych. Celem pracy było poznanie oczekiwań i motywacji związanych ze zdobyciem zawodu lekarza oraz planów zawodowych studentów VI roku Wydziału Lekarskiego PAM. 

Materiał i metoda. Badaniu z użyciem anonimowej ankiety poddano grupę 113 spośród 119 studentów VI roku Wydziału Lekarskiego PAM w roku akademickim 2004/2005. 

Wyniki. 53,1% respondentów jako najważniejszą motywację do studiowania medycyny wskazało „chęć niesienia w przyszłości pomocy innym”, zaś 42,5% podało „zainteresowanie przedmiotami i problematyką medyczną”. Najczęściej wskazywane najważniejsze oczekiwanie związane ze zdobyciem zawodu lekarza to „możliwość wykonywania ważnej społecznie i ciekawej pracy” (52,2% respondentów), następnie „pewność znalezienia miejsca pracy” (18,6%) oraz „możliwość dalszego rozwoju kariery zawodowej” (17,7%). Biorąc pod uwagę specjalizację w przyszłości, to blisko ¼ respondentów nie dokonała jeszcze wyboru, zaś spośród zadeklarowanych specjalizacji najczęściej wymieniana była interna (22,1% respondentów), ginekologia i położnictwo (9,7% respondentów) oraz medycyna rodzinna (8,0%). Najbardziej preferowanym miejscem przyszłej pracy był szpital (61% respondentów). 47% respondentów było nastawionych na pracę i rozwój zawodowy w Polsce. 

Wnioski. Najważniejsze motywacje studentów VI roku PAM do studiów lekarskich są motywacjami wewnętrznymi związanymi z chęcią niesienia pomocy innym oraz zainteresowaniem problematyką medyczną. Oczekiwania studentów VI roku PAM związane ze zdobyciem zawodu lekarza są w dużej mierze zgodne z ich motywacjami do studiów lekarskich. 3. Praca w szpitalu jest postrzegana przez studentów VI roku PAM jako znacznie bardziej atrakcyjna w stosunku do pracy w podstawowej opiece zdrowotnej.

Bibliografia

1. Leoniuk K. Wyobrażenia studentów dotyczące przyszłego zawodu w kontekście kształcenia w AMG. Ann Acad Med Gedan. 2004;34:191- 200.

2. Gąsiorowski J, Radlińska I, Odej M, Kładna A. Postawy i motywacje studentów I roku Wydziału Lekarskiego PAM do nauki zawodu lekarza (część I). Zdr Publ. 2008;118(2):182-6.

3. Wojdak-Haasa E, Zarzeczna-Baran M. Wybór miejsca pracy i kierunku specjalizacji przez studentów VI roku AMG w latach 1998/1999 i 1999/2000. In: Rola i zadania medycyny społecznej u progu XXI wieku: 8 Krajowy Zjazd PTMSiZP, Wrocław 2002:359-63.

4. Orisatoki RO, Oguntibeju OO. Future choice of specialty among students in a Caribbean medical school. Niger J Med. 2009;18(1):84-7.

5. Furmedge DS. General practice stigma at medical school and beyonddo we need to take action? Br J Gen Pract. 2008;58(553):581.

6. Pawełczyk A, Pawełczyk T, Bielecki J. Wpływ wybranych czynników na wybór wąskich specjalizacji medycznych przez studentów wydziałów lekarskich. Pol Merkuriusz Lek. 2007;22(132):575-9.

7. Pawełczyk A, Pawełczyk T, Bielecki J. Związek płci z preferowaną specjalizacją medyczną oraz wybranymi cechami osobowości studentów Wydziału Lekarskiego. Pol Merkuriusz Lek. 2007;23(137):363-6.

8. Compton MT, Frank E, Elon L, Carrera J. Changes in U.S. medical students’ specialty interests over the course of medical school. J Gen Intern Med. 2008;23(7):1095-100.

9. Dragański K, Tyszko P, Borkowska U. Nauczanie medycyny rodzinnej w ocenie studentów medycyny. Zdr Publ. 1994;105(9):232-6.

10. Pretorius RW, Milling DA, McGuigan D. Influence of a rural background on a medical student’s decision to specialize in family medicine. Rural Remote Health. 2008;8(3):928.

Opublikowane

2010-05-01