Zmiana postaw studentów fizjoterapii wobec współpracy w interdyscyplinarnym zespole medycznym
Słowa kluczowe:
lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuta, opinie, studenci, interdyscyplinarny zespół terapeutyczny, praca zespołowaAbstrakt
Wstęp. Efektywna współpraca w zespole medycznym ma coraz większe znaczenie dla skutecznej ochrony zdrowia i życia pacjentów. Studenci kierunków medycznych rozpoczynają studia posiadając ugruntowany, zwykle stereotypowy obraz osób wykonujących wspomniane zawody. Obraz ten nie jest podczas studiów weryfikowany, lecz ugruntowywany, szczególnie poprzez obserwacje członków zespołów medycznych podczas pracy klinicznej.
Cel. Celem badań była analiza postrzegania współpracy w interdyscyplinarnym zespole medycznym w badanej grupie studentów, oraz porównanie postrzegania współpracy w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym w badanej grupie pomiędzy studentami I i III roku studiów uczelni medycznych (PM), uczelni o profilu wychowanie fizyczne (PWF) oraz pozostałychuczelni (IP).
Materiał i metody. Badaniami objęto 1145 studentów 11 polskich uczelni o różnych profilach nauczania. Dobrowolne badania zostały przeprowadzone w tej samej grupie studentów dwukrotnie, podczas I i III roku studiów. Narzędziem badawczym był anonimowy, autorski, standaryzowany kwestionariusz (88 pytań). Analizę statystyczną (STATISTICA 9.0) przeprowadzono za pomocą nieparametrycznego testu statystycznego Chi-kwadrat(χ2), p<0.05.
Wyniki. Istotnie więcej (p<0,001) studentów uczelni o wszystkich profilach podczas III roku studiów deklarowała, że status zawodu fizjoterapeuty jest równy statusowi zawodowemu lekarza. Większość studentów, reprezentujących uczelnie o różnych profilach kształcenia podczas I i III roku studiów deklarowała, że fizjoterapeuta powinien współpracować z lekarzem na zasadach partnerstwa, a studia nie wpłynęły na zmianę opinii studentów w tym obszarze.
Wnioski. Istnieje konieczność wprowadzenia do programów studiów związanych z medycyną w polskich uczelniach zagadnień dotyczących kształtowania przyszłych relacji interdyscyplinarnych, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia umiejętności komunikacji interpersonalnej w zespole medycznym. Program kształcenia interdyscyplinarnego powinien być dostosowywany również do potrzeb i możliwości konkretnych uczelni i kierunków studiów.
Bibliografia
1. McCallin A, McCallin M. Factors infl uencing team working and strategies to facilitate successful collaborative teamwork. NZ Journal of Physiotherapy 2009;37(2):61-7.
2. Gotlib J, Białoszewski D, Lewandowska M, Doroszewski A, Durka M, Sopeła M. Współpraca interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego praca u podstaw czy idee- fi xe?, w: Janowski K, Cudo A (editors). Człowiek chory - Aspekty Biospołeczne, t.2, Lublin 2009, 145-161.
3. Gotlib J, Białoszewski D, Cabak A, Barczyk K, Bauer A, Grzegorczyk J, Kułak W, Majcher P, Nowotny-Czupryna O, Płaszewski M, Prokopowicz K, Sierdziński J. Postrzeganie zawodu fi zjoterapeuty przez studentów I roku studiów I stopnia polskich uczelni o różnych profi lach kształcenia. Fizjoterapia Polska 2009;2(9):109-21.
4. Brehm B, Breen P, Brown B, Long L, Smith R, Wall A, Warren NS. An interdisciplinary approach to introducing professionalism. Am J Pharm Educ. 2006;15:81-4.
5. Chakraborti C, Boonyasai RT, Wright SM, Kern DE. A Systematic Review of Teamwork Training Interventions in Medical Student and Resident Education. J Gen Intern Med. 2008;23:846-53.
6. Cooper H, Spencer-Dawe E, McLean E. Beginning the process of teamwork: Design, implementation and evaluation of an interprofessional education intervention for fi rst year undergraduate students. J Interprof Care 2005;19:492-508.
7. Dalley J, Sim J. Nurses` perceptions of physiotherapists as rehabilitation team members. Clin Rehabil. 2001;15:380-9.
8. Hean S, Clark JM, Adams K, Humphris D. Will opposites attract? Similarities and differences in students’ perceptions of the stereotype profi les of other health and social care professional groups. J Interprof Care. 2006;20:162-81.
9. Hind M, Norman I, Cooper S, Gill E, Hilton R, Judd P, Jones SC. Interprofessional perceptions of health care students. J Interprof Care 2003;17:21-34.
10. Krautscheid LC. Improving communication among healthcare providers: preparing student nurses for practice. Int J Nurs Educ Scholarsh 2008;5: 40-5.
11. Nadolski GJ, Bell MA, Brewer BB, Frankel RM, Cushing HE, Brokaw JJ. Evaluating the quality of interaction between medical students and nurses in a large teaching hospital. Med Educ. 2006;25:6-23.
12. Pedersen BD, Poulsen IK, Ringsted CV, Schroeder TV. Interprofessional communication and cooperation training in ward rounds for medical and nursing students: a pilot project. Ugeskr laeger 2006;25:2449-51.
13. Pollard KC, Miere ME, Gilchrist M, Sayers A. A comparison of interprofessional perceptions and working relationships among health and social care students: The results of a 3-year intervention. Health Soc Care Community 2006;14:541-52.
14. Rudland JR, Mires GJ. (2005). Characteristics of doctors and nurses as perceived by students entering medical school: implications for shared teaching. Med Educ. 2005;39:448-55.
15. Turner P. The occupational prestige of physiotherapy: perceptions of student physiotherapists in Australia. Aust J Physiother. 2001;47:191-7.