Najczęstsze choroby powodowane pracą w warunkach biurowych

Autor

  • Tomasz Tatara Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Marta Dąbrowska-Bender Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny Autor

Słowa kluczowe:

choroba, praca, biuro, profilaktyka, ergonomia

Abstrakt

Praca zawodowa to istotny element egzystencji człowieka, pochłaniający ponad połowę życia. Praca biurowa jest najbardziej popularną i pożądaną w wielu społeczeństwach, gdyż jest kojarzona z minimalnym wysiłkiem fizycznym, prostotą i wygodą. Pomimo, iż należy do grupy prac lekkich z uwagi na jej siedzący charakter i niski wydatek energetyczny uważana jest także za uciążliwą, między innymi z powodu utrzymywania wymuszonej pozycji ciała. Długotrwałe wykonywanie pracy na stanowisku biurowym coraz częściej wiąże się z pojawianiem różnorodnych dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego, narządu wzroku oraz krążenia. Sytuacja ta jest związana nie tylko z charakterem pracy, ale także jej warunkami oraz indywidualnymi zachowaniami pracowników. Skuteczną metodą profilaktyki wyżej wymienionych schorzeń jest wdrażanie zasad ergonomii, które optymalizują warunki pracy oraz minimalizują negatywny wpływ na zdrowie. 
W niniejszej pracy przedstawiono najważniejsze czynniki wpływające na stan zdrowia oraz opisano najpopularniejsze choroby związane z długotrwałym wykonywaniem pracy biurowej, łącznie z przedstawieniem sposobów ich leczenia. Ponadto, ukazano szeroko pojętą profilaktykę chorób „biurowych”, poczynając od promowania zdrowia w miejscu pracy przez pracodawcę, po szczególnie istotną rolę właściwie i ergonomicznie zaprojektowanego stanowiska pracy. 

Bibliografia

1. Kulik TB, Latalski M. Zdrowie publiczne. Podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu Akademii Medycznych. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2002.

2. Jegier A, Nazar K, Dziak A. Medycyna sportowa. Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej; 2005.

3. Gniazdowski A. Promocja zdrowia w miejscu pracy: teoria i zagadnienia praktyczne. Łódź: Wydawnictwo IMP; 1997.

4. Putz R, Pabst A, Woźniak W. Atlas Anatomii Człowieka Sobotta. Tom 1. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner; 2006.

5. http://www.ergotest.pl (23.02.2010).

6. Konarska M. Ergonomia pracy biurowej. Warszawa: Wydawnictwo CIOP; 2001.

7. Kuc-Woyciechowska D. W oku monitora. Praca i Zdrowie. 2009;2.

8. Wyroślak A. Zespól suchego oka u operatorów monitorów ekranowych. Warszawa; 2004. 9. Kiwerski J. Schorzenia i urazy kręgosłupa. Warszawa: Wydawnictwo PZWL; 2001.

10. Stodolny J. Choroba przeciążeniowa kręgosłupa. Kielce: Wydawnictwo ZL Natura; 1999.

11. Zapalski S. Niewydolność układu żylnego kończyn dolnych. Gdańsk: Wydawnictwo ViaMedica; 1999.

12. Górska E. Ergonomia. Diagnoza. Projektowanie. Eksperymenty. Warszawa: Wydawnictwo WPW; 2002, Directorate General for Research, Luxemburg 2003.

13. Koradecka D. Bezpieczeństwo pracy i ergonomia 2. Warszawa: Wydawnictwo CIOP; 1999.

Pobrania

Opublikowane

2010-05-01

Jak cytować

Tatara, T., & Dąbrowska-Bender, M. (2010). Najczęstsze choroby powodowane pracą w warunkach biurowych. Polish Journal of Public Health, 120(2), 203-208. https://czasopisma.umlub.pl/pjph/article/view/2296