Znaczenie opinii o zdrowiu dla planowania edukacji zdrowotnej

Autor

  • Jolanta Górajek-Jóźwik Department of Theory of Nursing, Chair of Nursing Development, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor
  • Elżbieta Borek Department of Theory of Nursing, Chair of Nursing Development, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor
  • Wiesława Ciechaniewicz Department of Theory of Nursing, Chair of Nursing Development, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor
  • Kinga Żurawska vel Dziurawiec Department of Theory of Nursing, Chair of Nursing Development, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin Autor

Słowa kluczowe:

zdrowie, wiedza, edukacja zdrowotna

Abstrakt

Wstęp. Rosnące zainteresowanie problematyką zdrowia, w jego wymiarze biologicznym, psychicznym, społecznym i duchowym, znajduje odzwierciedlenie w próbach interdyscyplinarnego podejścia do tego tematu.

Cel pracy. Próba odpowiedzi na pytania: Jak badani oceniają aktualny stan zdrowia? Jak rozumieją pojęcie „zdrowie” w jego czterech aspektach: fizycznym, psychicznym, społecznym, duchowym? Czy ocena tego stanu daje podstawy do planowania edukacji zdrowotnej?
Materiał i metoda. Sondaż diagnostyczny (narzędzie: niestandaryzowany kwestionariusz ankiety); grupa badana: 119 dorosłych osób.

Wyniki. Badani nie mieli trudności z określeniem zdrowia fizycznego, natomiast w zdrowiu psychicznym pomijali sferę emocjonalno-uczuciową, społecznym – skupiali się głownie na funkcjonowaniu społeczeństwa, duchowym – sumieniu, wierze w Boga.

Wnioski. Dorosły człowiek wie czym jest zdrowie, szczególnie w jego wymiarze fizycznym. Największe problemy ma z określeniem istoty zdrowia społecznego i duchowego. Ukazana diagnoza stanu wskazuje na te obszary, które powinny stanowić przedmiot teoretycznego i praktycznego zainteresowania edukatorów zdrowia.

Bibliografia

1. Jabłoński L. Mierniki zdrowia. In: Kulik TB, Wrońska I, editors Zdrowie w medycynie i naukach społecznych. Stalowa Wola: Ofi cyna Wyd. Fundacji Uniwersyteckiej; 2000. p. 42.

2. Malinowski A. Waleologia – nauka o promocji zdrowia. In: Jopkiewicz A, editor Auksologia a promocja zdrowia. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe; 2000. p. 318.

3. Piątkowski W. Zdrowie jako zjawisko społeczne. In: Barański J, Piątkowski W, editors Zdrowie i choroba, Wrocław: Atut; 2002. p. 31.

4. Płotka A. Zdrowy styl życia. Lublin: NeuroCentrum; 2003.

5. Ostrowska K. Zdrowie młodzieży w aspekcie psychicznym. In: Jopkiewicz A, Schejbal J, editors Zdrowie dzieci i młodzieży w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe; 1998. p. 134.

6. Wielka Encyklopedia Powszechna. Warszawa: PWN; 2002. vol. 7, p. 414.

7. Gaweł A. Współczesna koncepcja zdrowia, – odniesienie edukacyjne. In: Skulicz D, editor Zdrowie w edukacji elementarnej. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2004. p. 15.

8. Witkowski T. Aktualizacja siebie – jeden z przejawów zdrowia. In: Kulik TB, Wrońska I, editors Zdrowie w medycynie i naukach społecznych. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej; 2000.

Opublikowane

2009-12-01