Zachowania zdrowotne młodzieży ze środowiska wiejskiego

Autor

  • Katarzyna Sygit Health Behaviour Unit, Faculty of Natural Sciences, University of Szczecin Autor

Słowa kluczowe:

zachowania zdrowotne, młodzież, środowisko wiejskie

Abstrakt

Cel. Celem niniejszych badań było poznanie zachowań zdrowotnych młodzieży ze środowiska wiejskiego.

Materiał i metody. Badaniami objęto młodzież wiejską (2165) i ich rodziców (2165). W badaniach zastosowano autorskie kwestionariusze badań. Zebrane informacje opracowano statystycznie, stosując do analiz statystycznych: test Chi-kwadrat, V Cramera, R rang Spearmana.

Wyniki. Większość badanych 75,15% stwierdziła, że rodzice odżywiają ich racjonalnie i prawidłowo. Swoje odżywianie jako bardzo dobre oceniło tylko 30% badanych, a dostateczne i złe (9%) (np. 30,49% badanych spożywa słodycze siedem razy w tygodniu). Swój stan zdrowia badani oceniają w 39,63% bardzo dobrze i dobrze. W grupie badanych przeważa odpoczynek bierny (55,52%). Pali aktywnie aż 10,67% badanych, pije okazjonalnie prawie 50,07% badanych, natomiast bierze narkotyki – 4,85%. Dokonano oceny wiedzy badanych dotyczącej ich znajomości problematyki zdrowia. Braki odpowiedzi świadczą o niewiedzy (19,31%), badani nie wiedzą co należy robić by być zdrowym. W grupie rodziców badanej młodzieży wiejskiej wynika, że 28,91% rodziców określa stan zdrowia swojego dzieci jako bardzo dobry i dobry (57,60%). Według 21,43% rodziców ich dziecko odżywia się bardzo dobrze. Jak wynika z badań 16,2% rodziców stwierdziło, iż ich dziecko rozpoczęło palenie tytoniu, a wg 26,8% - picie alkoholu.

Wnioski. Stwierdzono zróżnicowanie zachowań zdrowotnych młodzieży wiejskiej, oraz rozbieżności w ocenie zachowań zdrowotnych dokonane przez badaną młodzież i ich rodziców.

Bibliografia

1. Dolińska-Zygmunt G.: Przedmiotowe uwarunkowania zachowań promujących zdrowie. Warszawa: Wydaw. Instytutu Psychologii PAN; 2000.

2. Mędrala-Kuder E.: Skutki zażywania narkotyków w opinii uczniów szkół średnich. Lider 1999; 5: s.22-25.

3. Sygit M, Sygit K.: Wychowanie zdrowotne. Szczecin: Wydaw. Nauk. Uniw. Szczecińskiego; 2008.

4. Kawczyńska-Butrym Z. Styl życia – analiza pojęcia w wybranych naukach humanistycznych. Pielęgniarstwo 2000; 4: 13-14.

5. Witkowski J. Zachowania zdrowotne dzieci i ich rodziców. Praca doktorska. Bydgoszcz 1994.

6. Bugajska U, Stefanowska M. Ocena wpływu działalności edukacyjnej prowadzonej wśród uczniów na zmianę ich poziomu wiedzy o produktach spożywczych. Zdr Publ 1994; 105(9): 301-4.

7. Godlewska D. Poziom wiedzy uczniów o swoim zdrowiu i związki z wychowaniem zdrowotnym w szkole (analiza determinant społeczno-pedagogicznych). Praca doktorska. Instytut Wychowania Fizycznego, Gorzów Wielkopolski 1996.

8. St. Leger L. Health promotion indicators. Coming out of the maze with a purpose. Health Promotion International 1999; 14(3): 193.

9. Lusk SL, Ronis DL, Kerr MJ, Atwood JR. Test of the health promotion model as a causal model of workers’ use of hearing protection. Nurs Res 1994; 43(3): 151-7.

10. Curry SJ, Kristal AR, Bowen DJ. An application of the stage of change model of behaviour change to dietary fat reduction. Health EducRes 1992; 7(1): 97-105.

11. Dooris M. Rethinking health promotion: a global approach. Health Prom Int 1999; 14(2): 189-191.

12. Jakubik A, Brodniak W, Pałyska M, Radzy J, Werbel S. Psychospołeczne uwarunkowania nikotynizmu. Alkoh narkom 1995; 4: 90-102.

13. Grzybowski A, Trafalska E, Paradowska-Stankiewicz I. Zachowania żywieniowe młodzieży. Probl Hig 2000; 69: 13-21.

14. Woynarowska B. Zdrowie młodzieży szkolnej w Polsce i innych krajach. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 1996.

Opublikowane

2009-12-01