Analiza wybranych aspektów satysfakcji pacjenta z pobytu w szpitalu w ocenie chorych z półkulowymi uszkodzeniami mózgu
Słowa kluczowe:
pacjent, satysfakcja z opieki, jakość opieki zdrowotnej, usługi medyczneAbstrakt
Badanie satysfakcji pacjenta z pobytu w szpitalu jest powszechnym sposobem oceny jakości opieki zdrowotnej. Jest to niezwykle cenny i wartościowy sposób weryfikacji jakości usług medycznych. Dzięki tego typu ocenom, personel zespołu terapeutycznego uzyskuje informacje na temat poziomu sprawowanej przez siebie opieki, poznaje oczekiwania i potrzeby pacjenta, pomaga w rozwiązywaniu jego problemów. Badanie satysfakcji pacjenta pozwala także na rozpoznanie, co w zakresie usług medycznych jest źródłem niezadowolenia chorego.
Celem prezentowanej pracy była subiektywna ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu, dokonywana przez pacjentów z uszkodzeniami prawej i lewej półkuli mózgu, na tle grupy kontrolnej.
Badania przeprowadzono w 2004 roku wśród 173 pacjentów hospitalizowanych w Klinikach Neurochirurgii i Neurochirurgii Dziecięcej oraz Neurologii Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie. W celu dokonania oceny satysfakcji pacjenta z pobytu w szpitalu wykorzystano Kwestionariusz Satysfakcji Pacjenta z Pobytu w Szpitalu w aspekcie oceny szeroko pojętego informowania chorych oraz zapewnienia potrzeb religijnych i kontaktu z rodziną.
Przeprowadzone badania wykazały, iż blisko połowa chorych w każdej z badanych grup znała osobę pielęgniarki oddziałowej, a mniejszy procent chorych utożsamiał odpowiednią pielęgniarkę z pielęgnowaniem określonej grupy chorych. Badania wykazały, iż około 70% pacjentów w każdej z grup zostało poinformowanych o przysługujących im prawach. Analiza statystyczna uzyskanych wyników badań wskazała na wysokie oceny aspektu dotyczącego zapewniania potrzeb religijnych i kontaktu z rodziną. Badania wykazały, również, iż ponad 90% pacjentów w badanych grupach eksperymentalnych oraz kontrolnej była zadowolona z opieki w tym zakresie. Ocena satysfakcji pacjenta z oferowanej opieki pielęgniarskiej wskazała na średni poziom zadowolenia chorych w zakresie przeanalizowanych aspektów opieki.
Bibliografia
1. Małecka B, Marcinkowski JT. Satysfakcja pacjenta czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych. Probl Hig Epid. 2007;88(1):17-9.
2. Marcinowicz L, Grębowski R. Ocena opieki lekarza rodzinnego w świetle badań jakościowych: poszukiwanie komponentów zadowo¬lenia i niezadowolenia pacjentów. Family Medicine & Primary Care Review. 2008;10(2):173-9.
3. Wyrzykowska M. Ocena opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2007;1:3-10.
4. Wasilewski TP. Subiektywna ocena wybranych aspektów satysfakcji z pobytu w szpitalu pacjentów oddziałów zabiegowych. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2008;3:81-6.
5. Lenartowicz H. Zarządzanie jakością w pielęgniarstwie. Warszawa: Centrum Edukacji Medycznej; 1998.
6. Prot K, Pałyska M, Janczewska M, Induska A, Raduj J. Badanie satysfakcji pacjenta w warunkach opieki środowiskowej. Post Psych Neurol. 2005;14(4):299-304.
7. Baczewska B, Kropornicka B, Turowski K. Opinie pacjentów ho¬spitalizowanych z powodu nowotworów mózgu na temat informacji udzielanych przez pielęgniarki. Ann UMCS Sectio D Medicina. 2003; 58 Suppl 13:S26-30.
8. Baczewska B, Kropornicka B, Turowski K. Pomoc pielęgniarek w zakresie rozwiązywania niektórych problemów opiekuńczych wy¬nikających z potrzeb bio-psycho-społecznych. Ann UMCS Sectio D Medicina. 2003; 58 Suppl 13:S36-40.
9. Wierzbicka A, Pieniążek M. Satysfakcja pacjentów hospitalizowanych w oddziałach chorób wewnętrznych z opieki pielęgniarskiej Ann UMCS Sectio D Medicina. 2006; 61 Suppl 17:S190-4.
10. Pałyska M, Janczewska M, Raduj J, Induska A, Prot K. Znaczenie zmiennych społecznych dla różnicowania ocen jakości usług medycz¬nych przez pacjentów. Post Psych Neurol. 2007;16(4):309-14.
11. Miller M, Supranowicz P, Gębska-Kuczerowska A, Car J. Ocena po¬ziomu satysfakcji pacjentów jako element jakości pracy podstawowej opieki zdrowotnej. Pol Merk Lek. 2007;23:137, 367.