Opinie studentów VI roku Wydziału Lekarskiego na temat ich procesu kszta!cenia w Pomorskiej Akademii Medycznej
Słowa kluczowe:
studenci medycyny, doświadczenia z okresu studiów, oczekiwania dotyczące studiówAbstrakt
Wprowadzenie. Studia lekarskie mają opinię trudnych i wymagających wielu poświęceń. Doświadczenia zdobyte w ich trakcie wpływają na kształtowanie się sylwetki zawodowej przyszłych lekarzy.
Cel. Celem pracy było poznanie opinii studentów kończących VI rok Wydziału Lekarskiego PAM na temat procesu kształcenia oraz wpływu zdobytych doświadczeń na nich samych.
Materiał i metoda. Badaniu z użyciem anonimowej ankiety poddano grupę 113 studentów VI roku Wydziału Lekarskiego PAM w roku akademickim 2004/2005.
Wyniki. Dla połowy ankietowanych studentów (51%) wyobrażenia o studiach okazały się zgodne z rzeczywistością, nieco mniej (49%) było przeciwnego zdania. Krytyczne uwagi dotyczyły często zbyt małej ilości zajęć praktycznych (problem ten wskazało 29% badanych), a z drugiej strony za dużej ilości teorii (co odnotowało 20% badanych). Najbardziej niezaspokojone oczekiwania studentów dotyczyły kontaktu z nauczycielami akademickimi (22% respondentów było z niego niezadowolona, natomiast 64% było częściowo zadowolonych); następnie zaplecza technicznego uczelni (14% było niezadowolonych, zaś 77% – częściowo zadowolonych). Większość studentów (83%) odnotowała zmiany w nich samych pod wpływem studiów: pozytywne i negatywne. Ze zmian negatywnych najczęściej wymieniane było zwątpienie w ideały dotyczące pracy lekarza (18 wskazań) oraz pesymistyczne i cyniczne nastawienie do przyszłości (13 wskazań). Zmiany pozytywne to najczęściej wzrost otwartości w stosunku do innych (15 wskazań), uzyskanie dojrzałości życiowej (14 wskazań) oraz zdobycie bogatszego spojrzenia na innych ludzi (12 wskazań). Ponad ¼ (28%) respondentów, mając możliwość ponownego wyboru, nie podjęłaby studiów lekarskich.
Wnioski. Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na niespełnienie oczekiwań dotyczących studiów lekarskich wydaje się być kryzys relacji nauczyciel akademicki – student. Wskazane są dalsze badania i podjęcie działań zmierzających do poprawy sytuacji w zakresie szkolenia przeddyplomowego przyszłych lekarzy.
Bibliografia
1. Kozielec T, Drybańska-Kalita A. Ocena przygotowania w okresie studiów do zawodu i przyszłej pracy na podstawie pięcioletnich badań ankietowych studentów VI roku Wydziału Lekarskiego PAM. Zdr Publ. 1994;105(5):157-61.
2. Naumiuk R. Studia medyczne a zdrowie psychiczne (Sprawozdanie z konferencji naukowej). In: Higiena psychiczna dla studentów me- dycyny. Warszawa; 1993. p. 116-32.
3. Brzeziński T. Etyka lekarska. Warszawa: PZWL; 2002. p. 4.
4. Biegański W. Myśli i aforyzmy o sztuce lekarskiej. Konin; 1997. p. 23-4.
5. Weissmann PF, Branch WT, Gracey CF, Haidet P, Frankel LM. Role modeling humanistic behavior: Learning bedside manner from the experts. Acad Med. 2006;81(7):661-7. 307Zdr Publ 2009;119(3)
6. Wear D, Zarconi J. Can compassion be taught? Let’s ask our students. J Gen Intern Med. 2007;23(7):948-53.
7. Patryn R, Sak J, Kołodziejczyk B, Kiciński P, Marczewski K. Czy etyka jest istotna w procesie podejmowania decyzji w medycynie? Analiza przekonań studentów Wydziału Lekarskiego. In: Suchorzewska J, Olejniczak M, editors. Nauczanie etyki na uczelniach medycznych. Gdańsk; 2007. p. 154-7.
8. Gąsiorowski J, Radlińska I, Odej M, Kładna A. Samoocena doświadczeń i oczekiwań studentów I roku Wydziału Lekarskiego PAM w przede- dniu wstąpienia Polski do UE, część II. Zdr Publ. 2008;118(3):305-8.
9. Tatoń J, Czech A, Szczelik-Kumala Z. Nowe określenie celów naucza- nia w studiach medycznych. Med Metab. 2005;9(3):84-92.
10. Tatoń J, Czech A. Nasi studenci medycyny zasługują na głęboką re- formę studiów lekarskich: oczekiwane zmiany w ujmowaniu dydaktyki na wydziałach lekarskich. Med Dydakt Wychow. 2008;40(4):28-31.