Analiza porównawcza wybranych zdolności motorycznych studentów I roku fi zjoterapii i farmacji Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz ich opinii dotyczących sprawności fi zycznej w przyszłej pracy zawodowej
Słowa kluczowe:
zdolności motoryczne, test Pilicza, fizjoterapiaAbstrakt
Wprowadzenie. W ujęciu antropomotorycznym zdolności motoryczne są kompleksami predyspozycji zintegrowanych wspólnym podłożem biologicznym, ruchowym, ukształtowanym przez czynniki genetyczne i środowiskowe, które we wzajemnych interakcjach wraz z umiejętnościami ruchowymi tworzą potencjalną stronę motoryczności.
Cel. Celem pracy jest porównanie wyników badań dotyczących wybranych zdolności motorycznych studentów fizjoterapii i farmacji Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Materiał i metoda. Badaniem objęto po 27 osób studiujących fizjoterapię i farmację na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Oceniano zdolności motoryczne na podstawie testu Pilicza i próby wytrzymałościowej – jeden z testów Denisiuka. Dodatkowo przeprowadzono badanie ankietowe.
Wyniki. Ogólna sprawność fizyczna studentów fizjoterapii oceniona testem Pilicza osiągnęła poziom 246 pkt, który jest o 64 pkt wyższy od wyniku uzyskanego przez studentów farmacji. Wszyscy studenci fizjoterapii stwierdzili, że oprócz obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego wykonują dodatkowe ćwiczenia fizyczne. Zaledwie 59% badanych farmaceutów wykonuje dodatkowe ćwiczenia fizyczne, natomiast 41% uczęszcza jedynie na wychowanie fizyczne jeden raz w tygodniu.
Dyskusja. Wyższy poziom sprawności fizycznej w grupie studentów fizjoterapii jest m.in. wynikiem tego, iż jednym z warunków rekrutacji na studia jest zdanie egzaminu sprawnościowego. Poza tym tok studiów oraz przyszła praca zawodowa wymagają same w sobie wysokiego poziomu sprawności fizycznej.
Wnioski. Studentów fizjoterapii charakteryzuje się wyższy poziom sprawności fizycznej niż studentów farmacji. W przeciwieństwie do studentów farmacji, przyszli fizjoterapeuci widzą dużą zależność pomiędzy sprawnością fizyczną a pracą zawodową.
Bibliografia
1. Pepłowski A. Biuletyn informacyjny. Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Lublin: Akademia Medyczna w Lublinie; 1997. p. 3-4.
2. Bahrynowska-Fic J. Właściwości i metodyka ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidów. Warszawa: PZWL; 1999. p. 40-41.
3. Kuński H, Janiszewski M. Metodyka aktywności ruchowej dla pedagogów. Łódź: Uniwersytet Łódzki; 1999. p. 104-106.
4. Osiński W. Antropomotoryka. Poznań: AWF; 2003. p. 19-50, 227- 232.
5. http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=721, (data pobrania 5.11.2007)
6. Szopa J, Mleczko E, Żak S. Podstawy antropomotoryki. Warszawa- Kraków: PZWN; 2000. p. 187-188.