Terapia psychologiczna w leczeniu protetycznym

Autor

  • Justyna Listopad Zakład Protetyki Stomatologicznej, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Jolanta Szymańska Katedra i Zakład Stomatologii Wieku Rozwojowego, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor https://orcid.org/0000-0002-9917-2907

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.2081-3910/13.4/a.09

Słowa kluczowe:

rehabilitacja protetyczna, bezzębie, adaptacja do protez

Abstrakt

Leczenie protetyczne ma na celu przywrócenie prawidłowej funkcji układu stomatognatycznego. Niezmiernie istotnym elementem rehabilitacji protetycznej jest właściwe postępowanie psychologiczno-pedagogiczne lekarza wobec pacjenta, co związane jest z problemami natury psychologicznej ze strony pacjenta. Wielokrotnie powodzenie w terapii psychologicznej stanowi o sukcesie leczenia protetycznego, a zwłaszcza w przypadku pacjentów z całkowitym bezzębiem, wśród których znaczny odsetek stanowią osoby w podeszłym wieku.

Bibliografia

1. Porębska H., Lella A. „Szczerbaty ekran”. Gazeta Lekarska, 2010; 8-9: 20-21.

2. Spiechowicz E. Protetyka stomatologiczna. PZWL; Warszawa: 2004.

3. Majewski S. Podstawy protetyki w praktyce lekarskiej i technice dentystycznej. Wydawnictwo Stomatologiczne SZS-W; Kraków: 2000.

4. Gamer S., Tuch R., Garcia L. M. M. House mental classification revisited: Intersection of particular patient types and particular dentist’s needs” J. Prosthet. Dent., 2003; 89: 297-302. https://doi.org/10.1067/mpr.2003.49

5. Friedman N., Landesman H., Wexler M. The influences of fear, anxiety and depression on the patient’s adaptive responses to complete dentures. Part II. J. Prosthet. Dent., 1988; 59: 45-48. https://doi.org/10.1016/0022-3913(88)90106-0

6. Friedman N., Landesman H., Wexler M. The influences of fear, anxiety and depression on the patient’s adaptive responses to complete dentures. Part III. J. Prosthet. Dent., 1988; 59: 169-173. https://doi.org/10.1016/0022-3913(88)90010-8

7. Hupfauf L. Protetyka Stomatologiczna. Protezy całkowite. Urban&Partner; Wrocław: 1994.

8. Bukowska-Piestrzyńska A. Pojawienie się pacjenta w gabinecie. Mag. Stomatol.,, 2012; 2: 102-104.

9. Bukowska-Piestrzyńska A. Obsługa klienta gabinetu stomatologicznego. Wydawnictwo Czelej; Lublin: 2011.

10. Oboda M., Pająk J. Rola i znaczenie pierwszego wrażenia w budowaniu profesjonalnego wizerunku. e-Dentico, 2011; 5(33): 110-113.

11. Szumska M. Trudny pacjent w gabinecie stomatologicznym. e-Dentico, 2010; 2(26): 172-178.

12. Bukowska-Piestrzyńska A. Proszę, przepraszam, dziękuję – narzędzia pracy lekarza dentysty. Mag. Stomatol., 2012; 6: 110-112.

13. Argyle M. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN; Warszawa: 2002.

14. Smółka P. Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Wolters Kluwer; Kraków: 2008.

15. Romanowicz M., Drobnik K. Depresja - czynnik wpływający na brak efektywności leczenia protetycznego (wyniki badań) – część II. Protet. Stomatol., 2006; 56(50): 346-351.

16. Lucas V. S. Associacion of psychotropic drugs, prevalence of denture-related stomatitis and oral candidosis. Community Dent. Oral Epidemiol., 1993; 21: 313-316. https://doi.org/10.1111/j.1600-0528.1993.tb00782.x

Opublikowane

2012-12-30