Construction and characteristic of the media exhibitionism construct andthe Media Exhibitionism Questionnaire
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2022-0017Słowa kluczowe:
Internet, ekshibicjonizm, social media, projektowanie kwestionariusza, Kwestionariusz Ekshibicjonizmu Medialnego (KEM)Abstrakt
Wstęp: Internauci często ujawniają w sieci intymne szczegóły ze swojego życia, takie jak zdjęcia z nagimi częściami ich ciała lub posty o swoich stanach emocjonalnych. W pierwszej części artykułu przedstawiono próbę stworzenia konstruktu ekshibicjonizmu medialnego opartego na kryteriach psychopatologicznych z ICD-10, gdzie ekshibicjonizm, narcyzm i histrioniczne zaburzenie osobowości są rozumiane jako niekliniczne przejawy zmiany osobowości wynikającej z funkcjonowania głównie w mediach społecznościowych. W drugiej części artykułu przedstawiono budowę i właściwości
psychometryczne Kwestionariusza Ekshibicjonizmu Medialnego.
Materiał i metody: Po wyodrębnieniu 49 pozycji, które oparto na teoretycznych podstawach konstruktu ekshibicjonizmu medialnego, sędziowie kompetentni ocenili trafność poszczególnych pozycji. Zaowocowało to wyselekcjonowaniem 20 stwierdzeń z najwyższą punktacją. Pilotażowe badanie polskich użytkowników Facebooka przyniosło kilka zmian dotyczących formy wyrażeń użytych w kwestionariuszu. Następnie poprawioną ankietę rozesłano do kilkunastu użytkowników Facebooka z prośbą o jej wypełnienie i przesłanie do innych użytkowników portalu. Eksploracyjną analizę czynnikową (EFA) przeprowadzono metodą składowych głównych z rotacją Varimax na N=65 osobach, a konfirmacyjną analizę czynnikową (CFA) na N=554 osobach.
Wyniki: Po eksploracyjnej analizie czynnikowej kwestionariusz składał się z 14 pozycji i 4 czynników: ekshibicjonizm fizyczny, ekshibicjonizm o rysie narcystycznym, ekshibicjonizm emocjonalny; ekshibicjonizm o rysie histrionicznym. Na podstawie założeń teoretycznych przyjęto rozwiązanie czteroczynnikowe. Wartość chi2 była istotna (χ2=286,01; p<0,001), co wskazywało na rozbieżności między obserwowaną macierzą kowariancji a tą implikowaną przez model. Pozostałe wskaźniki wykazały zadowalającą zgodność danych z modelem (RMSEA=0,074; GFI=0,929; AGFI=0,894; CFI=0,925; SRMR=0,066).
Wnioski: Kwestionariusz ma zadowalające właściwości psychometryczne (α=0,846) i może być wykorzystywany do przewidywania zachowań problemowych w mediach społecznościowych, a także w poradnictwie dotyczącym odpowiedzialnego kształtowania własnego wizerunku w Internecie.
Bibliografia
1. Boyd D.M., Ellison N.B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. J Comput-Mediat Comm. 2007; 13(1):210–230.
2. Charalampos S., Baltas G., Oghazi P., Hultman M. Motivation Recipes for Brand-Related Social Media Use: A Boolean-Fsqca Approach. Psychol Mark. 2016; 33.12:1062-70.
3. Wang R., Yang F., Zheng S., Sundar S. S. Why Do We Pin? New Gratifications Explain Unique Activities in Pinterest. Soc Media Soc. 2016; July-September: 1-9.
4. Kumar S., Kumar A., Badiyani B., Singh S. K., Gupta A., Ismail M. B. Relationship of internet addiction with depression and academic performance in Indian dental students. Clujul Medical. 2018; 91(3):300–306.
5. Rathnayake C., Winter J.S. Carrying Forward the Uses and Grats 2.0 Agenda: An Affordance-Driven Measure of Social Media Uses and Gratifications. J Broadcast Electron Media. 2018; 62.3:371-89.
6. Muntinga D.G. Managing Brands in the Age of Diy-Branding: The Cobra Approach. In: Langner T., Esch F-R, Bruhn M. eds. Handbuch Sozialtechniken Der Kommunikation. Grundlagen–Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen. Wiesbaden: Springer Gabler; 2016:505-524. German.
7. 7.De Veirman M., Cauberghe V., Hudders L., de Pelsmacker P. Consumers’ Motivations for Lurking and Posting in Brand Communities on Social Networking Sites. In: Rodgers S., Thorson E. eds. Digital Advertising: Theory and Research. New York: Routledge; 2017:207-21.
8. Oeldorf-Hirsch A., Sundar S. S. Social and Technological Motivations for Online Photo Sharing. J Broadcast Electron Media. 2016; 60(4):624-42.
9. Imran K., Dongping H. Variations in the Diffusion of Social Media Content across Different Cultures: A Communicative Ecology Perspective. J Glob Inf Technol Manag. 2017; 20(3):156-70.
10. Bell C., Fauseet C. B., Farmer S. K, Nguyen J., Harley L., Fain W. B. Examining social media use among older adults. Proceedings of the 24th ACM Conference on Hypertext and Social Media. New York 2013.
11. Chunga, T., Yangb, Ch., Chen, M. Social support from Facebook friends: Its characteristics and effect on stress coping. Eur. J. Manag. Bus. 2014; 1(2):196-216.
12. Whiting A., Williams D. Why people use social media: A uses and gratifications approach. Qual Mark Res. 2013; 16:362–369.
13. Marwick A. E. The public domain: Social surveillance in everyday life. Surveill. Soc. 2012; 9:378–393.
14. Mäntymäki M., Islam A. K. M. N. Voyeurism and exhibitionism as gratifications from presuming social networking sites. In: Proceeding of the 22nd European Conference on Information Systems (ECIS2014). (2014). http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.665.8938&rep=rep1&type=pdf.
15. Mäntymäki M., Islam A. K. M. N. The Janus face of Facebook: Positive and negative sides of social networking site use. Comput Hum Behav. 2016; 61:14–26.
16. Keles B., McCrae N., Grealish A. A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. Int J Adolesc Youth. 2020; 25(1):79–93.
17. Moqbel M., Kock N. Unveiling the dark side of social networking sites: personal and work-related consequences of social networking site addiction. Inf Manag. 2018; 55(1):109–119.
18. Utz S., Muscanell N., Khalid C. Snapchat elicits more jealousy than Facebook: A comparison of Snapchat and Facebook use. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2015; 18:141–146.
19. Yu L., Cao X., Liu Z., Wang J. Excessive social media use at work. Exploring the effects of social media overload on job performance. Inf. Technol. People. 2018; 31(6):1091-1112.
20. Zheng X., Lee M. K. O. Excessive use of mobile social networking sites: negative consequences on individuals. Comput Hum Behav. 2016; 65:65–76.
21. Such J.M., Criado N. Resolving Multi-party Privacy Conflicts in Social Media. IEEE Trans. Knowl. Data Eng. 2016; 28(7):1851¬1863.
22. Ghada M. Abaido. Cyberbullying on social media platforms among university students in the United Arab Emirates. Int J Adolesc Youth. 2020; 25(1): 407-420.
23. Craig W. et al. Social Media Use and Cyber-Bullying: A Cross-National Analysis of Young People in 42 Countries. J Adolesc Health. 2020; 66:100-108.
24. Jiotsa B., Naccache B., Duval M., Rocher B., Grall-Bronnec M. Social Media Use and Body Image Disorders: Association between Frequency of Comparing One's Own Physical Appearance to That of People Being Followed on Social Media and Body Dissatisfaction and Drive for Thinness. Int J Environ Res Public Health. 2021; 18(6):2880.
25. Asrese K., Mekonnen A. Social network correlates of risky sexual behavior among adolescents in Bahir Dar and Mecha Districts, North West Ethiopia: an institution-based study. Reprod Health. 2018; 15(61).
26. Vannucci A., Simpson E.G., Gagnon S., McCauley Ohannessian Ch. Social media use and risky behaviors in adolescents: A meta-analysis. J Adolesc Health. 2020; 79:258-274.
27. Statista Research Department, Most popular social networks worldwide as of January 2022, ranked by number of monthly active users. (2022). https://www.statista.com/ statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number¬of-users/.
28. Facebook users in Poland -July 2022 | NapoleonCat. (2022). https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in¬poland/2022/07/.
29. Lee E., Kim Y. J., Ahn J. How do people use Facebook features to manage social capital? Comput Hum Behav, 2014; 36:440-445.
30. Franz D. et al. Using Facebook for Qualitative Research: A Brief Primer. J Med Internet Res, 2019; 21(8):e13544.
31. Flores S. E. Facehooked: How Facebook Affects Our Emotions, Relationships, and Lives. Tiburon, CA: Reputation Books; 2016.
32. von Weiler J. Living in the Era of Digital Exhibitionism. Child Youth Serv Rev. 2015; 36(4):329-344.
33. Rosen L. D. iDisorder: Understanding our obsession with technology and overcoming its hold on us. Palgrave Macmillan; 2012.
34. Hollenbaugh E. E., Ferris A. L. Facebook self-disclosure: Examining the role of traits, social cohesion, and motives. Comput Hum Behav. 2014; 30:50-58.
35. Carpenter Ch. J. Narcissism on Facebook: self-promotional and anti-social behavior. Pers Individ Differ. 2012; 52:482–486.
36. von Weiler J. Living in the Era of Digital Exhibitionism. Child Youth Serv Rev. 2015; 36(4):329-344.
37. Herbert W. A. Workplace Consequences of Electronic Exhibitionism and Voyeurism. IEEE Technol Soc Mag. 2011; Fall:25-33.
38. Borzucka-Sitkiewicz K., Leksy K. Social exhibitionism on the Internet: motives and potential threats to the health and safety of young people. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; 2017. Polish.
39. Oswald F., Lopes A., Skoda K., Hesse C.L, Pedersen C.L. I'll Show You Mine so You'll Show Me Yours: Motivations and Personality Variables in Photographic Exhibitionism. J Sex Res. 2020; 57(5):597-609.
40. Jones M. T. Mediated Exhibitionism: The Naked Body in Performance and Virtual Space. Sex Cult. 2010; 14(4):253-269.
41. Ogonowska A. Psychology of media and communication. Introduction. Kraków: Wydawnictwo Impuls; 2018. Polish.
42. Ogonowska A. Psychology of media and communication. Introduction. Kraków: Wydawnictwo Impuls; 2018. Polish.
43. Munar A.M. Digital exhibitionism: the age of exposure. Cult. Unbound. 2010; 2:401-422.
44. Arpaci I., Yalçın S.B., Baloğlu, Ş. Kesicib. The moderating effect of gender in the relationship between narcissism and selfie¬posting behawior. Pers Individ Differ. 2018; 134(1):71-74.
45. Sorokowski P., Sorokowska A., Frackowiak T., Karwowski M., Rusicka I., Oleszkiewicz A. Sex differences in online selfie posting behaviors predict histrionic personality scores among men but not women. Comput Hum Behav. 2016; 59:368-373.
46. Hollenbaugh E. E., Ferris A. L. Facebook self-disclosure: Examining the role of traits, social cohesion, and motives. Comput Hum Behav. 2014; 30:50-58.
47. Ansari J.A.N., Azhar M., Predicting selfie-posting behavior through self-esteem, narcissism and exhibitionism among Indian young youth. J Content Community Commun. 2022; 15(8):14-31.
48. Ames D. R., Rose P., Anderson C.P. The NPI-16 as a Short Measure of Narcissism. J Res Pers. 2006; (40:4)8:440-450.
49. Mäntymäki M., Najmul A. K. M. I. The Janus Face of Facebook: Positive and negative Sides of Social Networking Site Use. Comput Hum Behav. 2016; 6:14-26.
50. Carpenter Ch. J. Narcissism on Facebook: self-promotional and anti-social behavior. Pers Individ Differ. 2012; 52:482–486.
51. Rosen L.D., Whaling K., Rab S., Carrier L.M., Cheever N.A. Is Facebook creating “iDisorders”? The link between clinical symptoms of psychiatric disorders and technology use, attitudes and anxiety. Comput Hum Behav. 2013; 29(3):1243-1254.
52. International Statistical Classification of Diseases and Health Problems. Tenth search. Classification of mental disorders and behavioral disorders in ICD-10. Research diagnostic criteria. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Instytut Psychiatrii i Neurologii; 1998. Polish.
53. International Statistical Classification of Diseases and Health Problems. Tenth search. Volume 1. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia; 2012. Polish.
54. Millon T., Davis R. Personality disorders in modern life. New York: John Wiley & Sons Inc; 2000.
55. Soroko E. Integrative models in the diagnosis of personality disorders. In: Cierpiałkowska L., Soroko E. eds. Personality disorders. Problems of clinical diagnosis. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; 2017:75-95. Polish.
56. Raskin R., Hall C.S. The Narcissistic Personality Inventory. Psychol Rep, 1979; 45:159-162.
57. Raskin R., Hall C.S. The Narcissistic Personality Inventory: alternate form reliability and further evidence of construct validity. J Pers Assess, 1981; 45(2):159-162.
58. Cleckley H. The mask of sanity. St. Louis: Mosby; 1976.
59. Paulhus D.L., Williams K.M. The dark triad of personality: narcissism, machiavellianism and psychopathy. J Res Pers, 2002; 36:556–563.
60. Paulhus D.L. Toward a taxonomy of dark personalities. Curr Dir Psychol Sci, 2014; 23(6):421–426.
61. Raskin R., Hall C.S. The Narcissistic Personality Inventory. Psychol Rep, 1979; 45:159-162.
62. Raskin R., Hall C.S. The Narcissistic Personality Inventory: alternate form reliability and further evidence of construct validity. J Pers Assess, 1981; 45(2):159-162.
63. Statistical Classification of Diseases and Health Problems. Tenth search. Classification of mental disorders and behavioral disorders in ICD-10. Research diagnostic criteria. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Instytut Psychiatrii i Neurologii; 1998. Polish.
64. International Statistical Classification of Diseases and Health Problems. Tenth search. Volume 1. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia; 2012. Polish.
65. Cierpiałkowska L. Psychopathology. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar"; 2015. Polish.
66. Kowalczyk R., Ciesielska B. Disorders of sexual preferences (paraphilies). In: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. eds. Basics of sexology. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010:226¬238. Polish.
67. Seligman M. E. P., Walker E. F., Rosenhan D. L. Abnormal psychology. (4th ed.). New York, USA: W. W. Norton & Company; 2000.
68. Seligman M. E. P., Walker E. F., Rosenhan D. L. Abnormal psychology. (4th ed.). New York, USA: W. W. Norton & Company; 2000.
69. Radomski D. S., Darewicz B. A., Jakima, S. Basics of sexology. Warsaw: Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2008. Polish.
70. Kubik A. Specific disorders of sexual life. Warszawa: Wydawnictwo First Book; 2011. Polish.
71. Kernberg O. Projection and projective identification: developmental and clinical aspects. J Am Psychoanal Assoc, 1987; 35(4):795-819.
72. Pulver S.E. Narzissmus: begriff und metapsychologische konzeption. Psyche, 1972; 26:34-57.
73. Kernberg O. Projection and projective identification: developmental and clinical aspects. J Am Psychoanal Assoc, 1987; 35(4):795-819.
74. Kernberg O. Aggressivity, narcissism, and self-destructiveness in the psychotherapeutic relationship. New developments in the psychopathology and psychotherapy of severe personality disorders. New Haven, London: Yale University Press; 2004.
75. International Statistical Classification of Diseases and Health Problems. Tenth search. Classification of mental disorders and behavioral disorders in ICD-10. Research diagnostic criteria. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius"; Instytut Psychiatrii i Neurologii; 1998. Polish.
76. International Statistical Classification of Diseases and Health Problems. Tenth search. Volume 1. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia; 2012. Polish.
77. Groth J. Histrionic personality disorder. In: Cierpiałkowska L., Soroko E. eds. Personality disorders. Problems of clinical diagnosis. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; 2014:201-216. Polish.
78. Jakubik A. Personality disorders. In: Bilikiewicz A. ed. Psychiatry. Handbook for medical students. Warszawa: PZWL; 2006:414-427. Polish.
79. Johnson S. M. Character styles. New York, USA: W. W. Norton & Company; 1994.
80. Sulz S. Hysteria I: histrionic personality. A challenge for psychotherapy. Nervenarzt, 2010; 81:879–888.
81. Erickson K.B. Psychologist gender and sex bias in diagnosing histrionic and narcissistic personality disorders. Diss Abstr Int: B. PSE, 2002; 62:4781.
82. George D., Mallery P. IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference. London: Routledge; 2016.
83. Henseler J., Ringle C.M., Sarstedt M. A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling. J Acad Mark Sci, 2015; 43(1):115-135.
84. Raskin R., Hall C.S. The Narcissistic Personality Inventory. Psychol Rep, 1979; 45:159-162.
85. Raskin R., Hall C.S. The Narcissistic Personality Inventory: alternate form reliability and further evidence of construct validity. J Pers Assess, 1981; 45(2):159-162.
86. Cleckley H. The mask of sanity. St. Louis: Mosby; 1976.
87. Paulhus D.L., Williams K.M. The dark triad of personality: narcissism, machiavellianism and psychopathy. J Res Pers, 2002; 36:556–563.
88. Paulhus D.L. Toward a taxonomy of dark personalities. Curr Dir Psychol Sci, 2014; 23(6):421–426.
89. Social Media users in Poland -July 2022 | NapoleonCat. (2022). https://napoleoncat.com/stats/social-media-users-in¬poland/2022/07/.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.