Cechy osobowości wyodrębnionych typów osób grających w gry internetowe. Część 2
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2022-0020Słowa kluczowe:
gry internetowe, typologia, osobowośćAbstrakt
Wstęp: Celem pracy była charakterystyka typów osób grających w gry internetowe (uzależnionych ciężko, w stopniu umiarkowanym i łagodnym) w zakresie wybranych cech osobowości.
Materiał i metody: Grupa badana i metody: Badaniami objęto 576 osób w wieku od 16 do 19 roku życia. Zastosowano Test ACL Gougha i Heilbruna, Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem Janke, Erdman i Boucsein oraz Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Gasia.
Dyskusja: Wyodrębnione w I części pracy cztery typy osób grających w gry internetowe różnią się istotnie w zakresie cech osobowości: obrazu siebie, sposobów radzenia sobie ze stresem oraz rodzajów przejawianej agresji.
Wnioski:
- Osoby uzależnione od gier poważnie, znacząco częściej niż osoby uzależnione w stopniu umiarkowanym, łagodnym i nieuzależnione od gier internetowych stosują emocjonalne i ucieczkowe strategie radzenia sobie ze stresem, reagują autoagresją, agresją przeniesioną i fizyczną. W porównaniu z osobami nieuzależnionymi od gier mają bardziej negatywną samoocenę, charakteryzuje je większa impulsywność, konfliktowość, trudności przystosowawcze, wrogość, egocentryzm, a mniejsza odpowiedzialność i autonomia.
- Młodzież uzależnioną w stopniu umiarkowanym w porównaniu do osób nieuzależnionych od gier internetowych charakteryzuje większa tendencja do poniżania innych oraz agresja słowna, fizyczna i pośrednia.
- Młodzież uzależniona w stopniu łagodnym od gier internetowych istotnie częściej niż młodzież nieuzależniona od gier w sytuacji stresu stosuje środki psychoaktywne, przejawia zachowania autoagresywne oraz reaguje agresją przeniesioną.
Bibliografia
1. Osoby uzależnione od gier poważnie, znacząco częściej niż osoby uzależnione w stopniu umiarkowanym, łagodnym i nieuzależnione od gier internetowych stosują emocjonalne i ucieczkowe strategie radzenia sobie ze stresem, reagują autoagresją, agresją przeniesioną i fizyczną. W porównaniu z osobami nieuzależnionymi od gier mają bardziej negatywną samoocenę, charakteryzuje je większa impulsywność, konfliktowość, trudności przystosowawcze, wrogość, egocentryzm, a mniejsza odpowiedzialność i autonomia.
2. Młodzież uzależnioną w stopniu umiarkowanym w porównaniu do osób nieuzależnionych od gier internetowych charakteryzuje większa tendencja do poniżania innych oraz agresja słowna, fizyczna i pośrednia.
3. Młodzież uzależniona w stopniu łagodnym od gier internetowych istotnie częściej niż młodzież nieuzależniona od gier w sytuacji stresu stosuje środki psychoaktywne, przejawia zachowania autoagresywne oraz reaguje agresją przeniesioną.
4. Tsai HF, Cheng SH, Yeh TL, Shih CC, Chen KC, Yang YC i wsp. The risk factors of Internet addiction - a survey of university freshmen. Psychiatry Res. 2009;167(3):294-299.10.1016/j.psychres.2008.01.01519395052
5. Cao F, Su L. Internet addiction among Chinese adolescents: prevalence and psychological features. Child Care Health Dev. 2007;33(3):275-281.10.1111/j.1365-2214.2006.00715.x17439441
6. Tosun LP, Lajunen T. Does Internet use reflect your personality? Relationship between Eysenck’s personality dimensions and Internet use. Comput. Human Behav. 2010;26(2):162-167.10.1016/j.chb.2009.10.010
7. Yang CK, Choe BM, Baity M, Lee JH, Cho JS. SCL-90-R and 16PF profiles of senior high school students with excessive internet use. Can. J. Psychiatry. 2005;50(7):407-414.
8. Ko CH, Yen JY, Chen CC, Chen SH, Yen CF. Gender differences and related factors affecting online gaming addiction among Taiwanese adolescents. J. Nerv. Ment. Dise. 2005;193(4):273-277.
9. Kim EJ, Namkoong K, Ku T, Kim SJ. The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. Eur. Psychiatry. 2008;23(3):212-218.
10. Potembska E, Pawłowska B. Zależności między uzależnieniem od Internetu a spożywaniem alkoholu i stosowaniem środków psychoaktywnych u uczniów gimnazjum i liceum. Psych. Pol. 2010;44(3, Suppl. 1):195.
11. Yeon B. A study of the relationship between Internet addiction tendency and personality disorders. J. Cancer Educ. 2009;24(Suppl. 1):S673-S674.10.1016/S0924-977X(09)71087-9
12. Meixner S. Stress und Sucht im Internet. Vortrag gehalten auf der 4. Grazer Psychiatrisch-Psychosomatischen Tagung vom 22.-24. Januar 2009 in Graz.
13. Gentile DA, Choo H, Liau A, Sim T, Li D, Fung D, Kho A. Pathological Video Game Use Among Youths: A Two-Year Longitudinal Study. Pediatrics. 2011;127(2):319-329.10.1542/peds.2010-135321242221
14. Kwon JH, Chung CS, Lee J. The effects of escape from self and interpersonal relationship on the pathological use of internet games. Community Ment. Health J. 2011;47(1):113-121.
15. Chumbley J, Griffiths M. Affect and the computer game player: the effect of gender, personality, and game reinforcement structure on affective responses to computer game-play. Cyberpsychol. Behav. 2006;9(3):308-316.
16. Grüsser SM, Thalemann R, Griffiths MD. Excessive computer game playing: evidence for addiction and aggression? Cyberpsychol. Behav. 2007;10(2):290-292.10.1089/cpb.2006.995617474848
17. Wan CS, Chiou WB. Why are adolescents addicted to online gaming? An interview study in Taiwan. Cyberpsychol. Behav. 2006;9(6):762-766.
18. King DL, Delfabbro P. Motivational differences in problem video game play. J. CyberTher. Rehab. 2009;2(2):139-149.
19. Thalemann C. Pathologische Computernutzung bei Schülern verschiedener Schultypen der 8. und 10. Klassenstufe. 2010; Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades Doctor rerum medicarum.
20. Ryan RM, Rigby CS, Przybylski A. The Motivational Pull of Video Games: A Self-Determination Theory Approach. Motiv. Emotion. 2006;30(4):347-363.
21. Wan CS, Chiou WB. The motivations of adolescents who are addicted to online games: A cognitive perspective. Adolesc. 2007;42(165):179-197.
22. Ng BD, Wiemer-Hastings P. Addiction to the Internet and online gaming. Cyberpsychol. Behav. 2005;8(2):110-113.
23. Chwaszcz J, Pietruszka M, Sikorski D. Media. Lublin; Wydawnictwo KUL: 2005.
24. Gentile DA, Lynch PJ, Linder JR, Walsh DA. The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. J. Adolesc. 2004;27(1):5-22.10.1016/j.adolescence.2003.10.00215013257
25. Kuntsche EN. Hostility among adolescents in Switzerland? Multivariate relations between excessive media use and forms of violence. J. Adolesc. Health. 2004;34(3):230-236.10.1016/S1054-139X(03)00266-0
26. Chiu SI, Lee JZ, Huang DH. Video game addiction in children and teenagers in Taiwan. Cyberpsychol. Behav. 2004;7(5):571-581.
27. Yen JY, Yen CF, Wu HY, Huang CJ, Ko CH. Hostility in the Real World and Online: The Effect of Internet Addiction, Depression, and Online Activity. Cyberpsychol. Behav. Soc. Netw. 2011;14(11):649-655.
28. Wang CC, Yang MJ. Violent game acceptance: the influences of aggression tendency, thrill seeking and perceived risk. J. Cyber Ther. Reh. 2009;2(2):151-158.
29. Peng W, Liu M, Mou Y. Do Aggressive People Play Violent Computer Games in a More Aggressive Way? Individual Difference and Idiosyncratic Game-Playing Experience. Cyberpsychol. Behav. 2008;11(2):157-161.
30. Slater MD, Henry KL, Swaim RC, Anderson LL. Violent media content and aggressiveness in adolescents: A downward spiral model. Comm. Res. 2003;30:713-736.
31. Przybylski A., Ryan R.M., Rigby C.S. The motivating role of violence in video games. Pers. Soc. Psychol. Bull. 2009;35(2):243-259.
32. Kirsh SJ. Children, Adolescents, and Media Violence. Thousand Oaks, CA, Sage: 2006.
33. Anderson CA, Bushman BJ. Human aggression. Annu. Rev. Psychol. 2002;53:27-51.
34. Whang LS, Chang G. Lifestyles of virtual world residents: living in the on-line game “lineage”. Cyberpsychol. Behav. 2004;7(5):592-600.
35. Bayraktar F, Gün Z. Incidence and correlates of Internet usage among adolescents in North Cyprus. Cyberpsychol. Behav. 2007;10(2):191-197.
36. Ko CH, Yen JY, Liu SC, Huang CF, Yen CF. The associations between aggressive behaviors and internet addiction and online activities in adolescents. J. Adolesc. Health. 2009;44(6):598-605.
37. Anderson CA, Sakamoto A, Gentile DA, Ihori N, Shibuya A, Yukawa S i wsp. Longitudinal effects of violent video games on aggression in Japan and the United States. Pediatrics. 2008;122(5):1067-1072.10.1542/peds.2008-142518977956
38. Möller I, Krahé B. Exposure to violent video games and aggression in German adolescents: A longitudinal analysis. Aggress. Behav. 2009;35(1):75-79.
39. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. The Effects of Pathological Gaming on Aggressive Behavior. J. Youth Adolesc. 2011;40(1):38-47.10.1007/s10964-010-9558-x300378520549320
40. Young KS. Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. Am. J. Fam. Ther. 2009;37:355-372.10.1080/01926180902942191
41. Juros A, Oleś P. Struktura czynnikowa i skupieniowa Testu Przymiotnikowego ACL HG. Gougha i AB. Helbruna. W: Brzeziński J, Hornowska E. red. Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej. Poznań; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza: 1993. s. 171–201.
42. Januszewska E. Kwestionariusz Radzenia sobie ze stresem. Wartość diagnostyczna i wyniki badań młodzieży. W: Oleś P. red. Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Metody diagnostyczne w badaniach dzieci i młodzieży. Lublin; Towarzystwo Naukowe KUL: 2005. s. 91–124.
43. Gaś ZB. Podręcznik do testu: Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji IPSA. Lublin: 1985.
44. Chiu SI, Lee JZ, Huang DH. Video Game Addiction in Children and Teenagers in Taiwan. Cyberpsychol. Behav. 2004;7(5):571-581.
45. Mehroof M., Griffiths M.D. Online Gaming Addiction: The Role Of Sensation Seeking, Self-Control, Neuroticism, Aggression, State Anxiety, And Trait Anxiety. Cyberpsychol. Behav. 2010;13(3):313-316.
46. Ko CH, Yen JY, Chen CC, Chen SH, Yen CF. Gender Differences and Related Factors Affecting Online Gaming Addiction Among Taiwanese Adolescents. J. Nerv. Ment. Dis. 2005;193(4):273-277.
47. Collins E, Freeman J, Chamarro-Premuzic T. Personality Traits Associated with Problematic and Non-problematic Massively Multiplayer Online Role Playing Game Use. Pers. Individ. Dif. 2012;52(2):133-138.
48. Walther B., Morgenstern M., Hanewinkel R. Co-occurrence of Addictive Behaviors: Personality Factor Related to Substance Use, Gambling and Computer Gaming. Eur. Addict. Res. 2012;18(4):167-174.
49. Wenzel HG, Bakken IJ, Johansson A, Götestam KG, Øren A. Personality traits in adolescents with the Internet Gaming Disorder. Part II Excessive Computer Game Playing Among Norwegian Adults: Self - Reported Consequences Of Playing And Association With Mental Health Problems. Psychol. Rep.2009;105(3):1237–1247.
50. Rehbein F, Kleimann M, Mediasci G, Mossle T. Prevalence and Risk Factors of Video Game Dependency in Adolescence: Results of a German Nationwide Survey. Cyberpsychol. Behav. Soc. Netw. 2010;13(3):269–277.
51. Messias E, Castro J, Saini A, Usman M, Peeples D. Sadness, Suicide, and Their Association with Video Game and Internet Overuse among Teens: Results from the Youth Risk Behavior Survey 2007 and 2009. Suicide Life Threat. Behav.2011;41(3):307–315.
52. Ream GL, Elliot LC, Dunlap E. Patterns of and Motivations for Concurent Use of Video Games and Substances. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2011;8(10):3999–4012.
53. Wan CS, Chiou WB. Psychological Motives and Online Games Addiction: A Test of Flow Theory and Humanistic Needs Theory for Taiwanese Adolescents. Cyberpsychol. Behav. 2006;9(3):317–324.
54. Bostan B, Kaplancali U. Exploration in Player Motivations: Game Mechanics. http://www.silentblade.com/presentations/Bostan_Kaplancali_2009.pdf. 2009.
55. Grüsser SM, Thalemann R, Albrecht U, Thalemann CN. Exzessive Computernutzung im Kindesalter - Ergebnisse einer psychometrischen Erhebung. Wiener Klinische Wochenschrift. 2005;117(5-6):188–195. 10.1007/s00508-005-0339-615875758
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.