Satysfakcja z życia i samopoczucie słuchaczy Uniwersytetu III Wieku

Autor

  • Anna Majda Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM w Krakowie Autor
  • Karolina Walas Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM w Krakowie Autor
  • Katarzyna Gajda Absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego Autor

Słowa kluczowe:

satysfakcja z życia, samopoczucie, Uniwersytety III Wieku, starość

Abstrakt

SATYSFAKCJA Z ŻYCIA I SAMOPOCZUCIE SŁUCHACZY UNIWERSYTETU III WIEKU

Wstęp. Starość jest obecnie w kręgu zainteresowań wielu dyscyplin naukowych, z powodu tego, iż żyjemy w społeczeństwie starzejącym się. Dużą rolę przypisuje się podwyższaniu satysfakcji z życia w starości. Tworzone są Uniwersytety III Wieku, które dają możliwość ciekawego sposobu spędzania czasu wolnego i stwarzają warunki do rozwoju osobistego ludzi starszych.

Cel pracy. Celem pracy była ocena satysfakcji z życia i samopoczucia słuchaczy Uniwersytetu III Wieku.

Materiał i metodyka. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego i metodą szacowania. Materiał zebrano za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety oraz wystandaryzowanych narzędzi: Skali Satysfakcji z Życia (E. Diener, R. A. Emmons, R.J. Larson i S. Griffin zaadaptowanej przez Z. Juczyńskiego) i Geriatrycznej Skali Oceny Depresji (J.A. Yesavage, T.L. Brink, T.L. Rose, O. Lum, V. Huang, M. Adey, O. Leier). Badaniem w okresie od lutego do kwietnia 2012 roku objęto 136 słuchaczy Uniwersytetów III Wie ku działających w Krakowie.

Wyniki. Słuchacze Uniwersytetu III Wieku posiadają satysfakcję z życia na granicy poziomu wysokiego i przeciętnego. Analiza statystyczna wykazała dodatnią korelację między poczuciem satysfakcji z życia a zadowoleniem z dzieci, małżeństwa, stanu zdrowia oraz warunków życia. Najwyższą satysfakcję z życia wykazali mieszkańcy małych miast. Samopoczucie psychiczne mierzone Geriatryczną Skalą Oceny Depresji było u większości badanych prawidłowe.

Wnioski. Należy zachęcać osoby starsze do uczestnictwa w zajęciach Uniwersytetu III Wieku, pielęgnowania bliskich więzi z rodziną i zna jomy mi oraz dbania o zdrowie.

Bibliografia

1. Hrynkiewicz J. Los starca zależy od kontekstu społecznego – wprowadzenie. [w]: Hrynkiewicz J, red. O sytuacji ludzi starszych. Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa; 2010:7-18.

2. Ziębińska B. Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych 2007. [Data cytowania 15.03.2012]. Dostępny pod adresem www.sbc.org.pl/Content/ 7028/doktorat2757.pdf

3. Szukalski P. Przemiany umieralności a częstość posiadania najbliższych krewnych przez polskich seniorów. Gerontologia Polska. 2006; 14(1): 9-17.

4. Orzechowska A, Wysokiński A, Przybylska B i wsp. Zaburzenia depresyjne u osób w podeszłym wieku w zależności od aktywności życiowej. Pol Merkur Lekarski. 2008; 150: 503-506.

5. Grzanka-Tykwińska A, Kędziora-Kornatowska K. Znaczenie wybranych form aktywności w życiu osób w podeszłym wieku. Gerontologia Polska. 2010; 18, 1: 29-32.

6. Turczyński J, Bilikiewicz A. Depresja u osób w podeszłym wieku. Psychiatria w praktyce ogólnolekarskiej. 2002; 2(2): 99-107.

7. Dobrzyńska E, Rymaszewska J, Kiejna A. Depresja u osób w wieku podeszłym. Psychogeriatria Polska. 2007; 4(1): 51-60.

8. Koczorowski R, Jundziłł-Bieniek E. Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń psychopatologicznych u osób powyżej 65 roku. Protetyka Stomatologiczna. 2010; 3: 162-169.

9. Gabriel Z, Bowling A. Quality of life from the perspectives of older people. Ageing & Society. 2004; 24: 675-691.

10. Arai A, Ishida K, Tomimori M et al. Association between lifestyle activity and depressed mood among home-dwelling older people: a community-based study in Japan. Aging & Mental Health. 2007; 11: 547-555.

11. Szukalski P. Aktywność zawodowa i plany odnośnie wieku przechodzenia na emeryturę. [w]: To idzie starość – polityka społeczna a przygotowanie do starzenia się ludności 2008. [Data cytowania 17.03.2012]. Dostępny pod adresem: http://www.zus.pl/files/dpir/20080930_To_idzie_starosc_polityka_spoleczna_wobec_procesu_starzenia.pdf

12. Dzięgielewska M. Aktywność społeczna i edukacja w fazie starości. [w]: Szatur-Jaworska B, red. Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR; 2006: 160-194.

13. Kozieł D, Trafiałek E. Kształcenie na Uniwersytecie Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów. Gerontolologia Polska. 2007; 15(3): 104-108.

14. Kacprzak M. Edukacja seniorów priorytetem krajowym. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2007; 2: 59-62.

15. Waszkiewicz L, Zatońska K, Połtyn-Zaradna K, i wsp. Uniwersytety Trzeciego Wieku jako jedna z form aktywności seniorów. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2010; 91,sup. 1: 31.

16. Pilch T, Leparczyk I. Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK; 2003.

17. Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2000.

18. Kot SM, Jakubowski J, Sokołowski A. Statystyka. Warszawa: Dyfin S.A.; 2011.

19. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; 2001.

20. Jachimowicz V, Kostka T. Satysfakcja z życia starszych kobiet. Ginekologia Praktyczna. 2009; 17(3): 27-32.

21. Wciórka B. Poziom satysfakcji życiowej Polaków w latach 1994-2004. Komunikat z badań, CBOS 2005. [Data cytowania 22.06.2012] Dostępny pod adresem: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K_004_05.PDF

22. Halicka M. Rodzina – czynnik warunkujący satysfakcję życiową w starości. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. 2004; XIV, 148: 289- 295.

23. Zielińska-Więczkowska H, Kędziora-Kornatowska K. Determinanty satysfakcji życiowej w późnej dorosłości – w świetle rodzimych doniesień badawczych. Psychogeriatria Polska. 2010; 7(1): 11-16.

24. Zielińska-Więczkowska H, Kędziora-Kornatowska K. Jakość starzenia się i starość w subiektywnej ocenie słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Gerontologia Polska. 2009; 17(3): 137-142.

25. Kaczmarczyk M, Trafiałek E. Aktywizacja osób w starszym wieku jako szansa na pomyślne starzenie. Gerontologia Polska. 2007; 15(4): 116-118.

Pobrania

Opublikowane

2013-09-01