Life satisfaction and fettle of students of the University of the Third Age
Keywords:
satisfaction with life, wellbeing, University of Third Age, old ageAbstract
LIFE SATISFACTION AND FETTLE OF STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF THE THIRD AGE
Introduction. Old age is of interest to many scientific disciplines because we live in an aging society. An important role is attributed to increasing life satisfaction with life in old age. Universities of the Third Age are created to provide a potential for an interesting way of spending leisure time and conditions for the development of the elderly.
Aim. The study aim is to assess the satisfaction with life and wellbeing of students of the University of the Third Age.
Material and methods. The study was performed using a diagnostic survey and estimation method. The material was collected using an author’s questionnaire and standardized tools: Satisfaction With Life Scale (E. Diener, R. A. Emmons, R. J. Larson and S.Griffin, adapted by by Z. Juczyński) and the Geriatric Depression Rating Scale (J.A. Yesavage, T.L. Brink, T.L. Rose, O. Lum, V. Huang, M. Adey, O. Leier). The study included 136 students of the University of the Third Age in Krakow from February to April 2012.
Results. Students of the University of the Third Age have satisfaction with life on a high-to- average level. Statistical analysis showed a positive correlation between the feeling of life satisfaction and satisfaction with children, marriage, health and living conditions. Residents of small towns showed the highest satisfaction with life. Mental health was normal in most subjects.
Conclusions. Older people should be encouraged to participate in the activities of the University of the Third Age, cultivate close ties with family and take care of their health.
References
1. Hrynkiewicz J. Los starca zależy od kontekstu społecznego – wprowadzenie. [w]: Hrynkiewicz J, red. O sytuacji ludzi starszych. Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa; 2010:7-18.
2. Ziębińska B. Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych 2007. [Data cytowania 15.03.2012]. Dostępny pod adresem www.sbc.org.pl/Content/ 7028/doktorat2757.pdf
3. Szukalski P. Przemiany umieralności a częstość posiadania najbliższych krewnych przez polskich seniorów. Gerontologia Polska. 2006; 14(1): 9-17.
4. Orzechowska A, Wysokiński A, Przybylska B i wsp. Zaburzenia depresyjne u osób w podeszłym wieku w zależności od aktywności życiowej. Pol Merkur Lekarski. 2008; 150: 503-506.
5. Grzanka-Tykwińska A, Kędziora-Kornatowska K. Znaczenie wybranych form aktywności w życiu osób w podeszłym wieku. Gerontologia Polska. 2010; 18, 1: 29-32.
6. Turczyński J, Bilikiewicz A. Depresja u osób w podeszłym wieku. Psychiatria w praktyce ogólnolekarskiej. 2002; 2(2): 99-107.
7. Dobrzyńska E, Rymaszewska J, Kiejna A. Depresja u osób w wieku podeszłym. Psychogeriatria Polska. 2007; 4(1): 51-60.
8. Koczorowski R, Jundziłł-Bieniek E. Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń psychopatologicznych u osób powyżej 65 roku. Protetyka Stomatologiczna. 2010; 3: 162-169.
9. Gabriel Z, Bowling A. Quality of life from the perspectives of older people. Ageing & Society. 2004; 24: 675-691.
10. Arai A, Ishida K, Tomimori M et al. Association between lifestyle activity and depressed mood among home-dwelling older people: a community-based study in Japan. Aging & Mental Health. 2007; 11: 547-555.
11. Szukalski P. Aktywność zawodowa i plany odnośnie wieku przechodzenia na emeryturę. [w]: To idzie starość – polityka społeczna a przygotowanie do starzenia się ludności 2008. [Data cytowania 17.03.2012]. Dostępny pod adresem: http://www.zus.pl/files/dpir/20080930_To_idzie_starosc_polityka_spoleczna_wobec_procesu_starzenia.pdf
12. Dzięgielewska M. Aktywność społeczna i edukacja w fazie starości. [w]: Szatur-Jaworska B, red. Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR; 2006: 160-194.
13. Kozieł D, Trafiałek E. Kształcenie na Uniwersytecie Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów. Gerontolologia Polska. 2007; 15(3): 104-108.
14. Kacprzak M. Edukacja seniorów priorytetem krajowym. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2007; 2: 59-62.
15. Waszkiewicz L, Zatońska K, Połtyn-Zaradna K, i wsp. Uniwersytety Trzeciego Wieku jako jedna z form aktywności seniorów. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2010; 91,sup. 1: 31.
16. Pilch T, Leparczyk I. Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK; 2003.
17. Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2000.
18. Kot SM, Jakubowski J, Sokołowski A. Statystyka. Warszawa: Dyfin S.A.; 2011.
19. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; 2001.
20. Jachimowicz V, Kostka T. Satysfakcja z życia starszych kobiet. Ginekologia Praktyczna. 2009; 17(3): 27-32.
21. Wciórka B. Poziom satysfakcji życiowej Polaków w latach 1994-2004. Komunikat z badań, CBOS 2005. [Data cytowania 22.06.2012] Dostępny pod adresem: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K_004_05.PDF
22. Halicka M. Rodzina – czynnik warunkujący satysfakcję życiową w starości. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. 2004; XIV, 148: 289- 295.
23. Zielińska-Więczkowska H, Kędziora-Kornatowska K. Determinanty satysfakcji życiowej w późnej dorosłości – w świetle rodzimych doniesień badawczych. Psychogeriatria Polska. 2010; 7(1): 11-16.
24. Zielińska-Więczkowska H, Kędziora-Kornatowska K. Jakość starzenia się i starość w subiektywnej ocenie słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Gerontologia Polska. 2009; 17(3): 137-142.
25. Kaczmarczyk M, Trafiałek E. Aktywizacja osób w starszym wieku jako szansa na pomyślne starzenie. Gerontologia Polska. 2007; 15(4): 116-118.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Anna Majda, Karolina Walas, Katarzyna Gajda (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.