Wprowadzanie różnych metod nauczania uwzględniając style uczenia się studentów pielęgniarstwa

Autor

  • Barbara Donik University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Mateja Lorber University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Klavdija Čuček Trifković University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Majda Pajnkihar University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Barbara Kegl University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Jadranka Stričević University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute of Nursing Care, Slovenia Autor

Słowa kluczowe:

style uczenia się, nauczanie, opieka pielęgniarska

Abstrakt

WPROWADZANIE RÓŻNYCH METOD NAUCZANIA UWZGLĘDNIAJĄC STYLE UCZENIA SIĘ STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA

Wprowadzenie. Opracowanie przedstawia jak ważne jest, aby nauczyciele pielęgniarstwa znali dominujące style uczenia się studentów, ponieważ mogą wówczas zaplanować i stosować różne metody nauczania.

Cel. Celem badań było poznanie dominującego stylu uczenia się studentów pielęgniarstwa oraz dokonanie charakterystyki różnych metod uczenia uwzględniających zidentyfikowane style uczenia się.

Materiał i metody. Przeprowadzono badania ilościowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety Kolba dotyczącego stylów uczenia się (dostosowany przez: Maretič Požarnik, 1995). Wykorzystano statystyki opisowe: częstotliwość, wartości średnie i odchylenie standardowe. Dane zostały przetworzone przy użyciu programu statystycznego SPSS 16.0.

Wyniki. Badania pokazały, że dominującym stylem uczenia się jest „Diverger” (50,8%, n=90), a następnie „Assimilator” (23,7%, n=42). Wykazano istotną statystycznie korelację między rokiem studiów a stylem uczenia się (współczynnik kontyngencji = 0,216; p=0,008; V Cramera =0,222).

Wnioski. Dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania w zakresie opieki pielęgniarskiej powinniśmy znać, analizować i dostosować się do różnych stylów uczenia się studentów pielęgniarstwa.

Bibliografia

1. Pardue KT, Morgan P. Millennials considered: A new generation, New Approaches, and Implications for Nursing Education. Nurse Educ Perspect. 2008; 29 (2): 74 – 79.

2. Carlson E, Wann Hansson C, Pilhammar E. Teaching during clinical practice: strategies and techiniques used by perceptors in nursing education. Nurs Educ Today. 2008; 28: 12–16.

3. Marentič Požarnik B, Magajna L, Peklaj C. Izziv raznolikosti stili spoznavanja, učenja, mišljenja. Nova Gorica: Educa; 1995.

4. Woolfolk A. Pedagoška psihologija. Ljubljana: Educy; 2002.

5. Kolbl DA. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersy: Prentice Hall; 1984.

6. Rassol GH, Rawaf S. Learning preferences of undergraduate nursing students. Nurs Stand. 2007; 21(32): 35-41.

7. Smith A. Learning Styles of Registered nurses enrolled in an online Nursing program. J Prof Nurs. 2010; 26 (1): 49-53.

8. Terry M. Translating learning style theory into university teaching practices: an article based on kolb's experiential learning model. Journal of College Reading and Learning. 2001; 32(1).

Opublikowane

2012-09-01