Practical training of nurses and midwives within the project “The Modern University – Cooperation” – the students’ opinions
Keywords:
nurse, midwife, practical trainingAbstract
PRACTICAL TRAINING OF NURSES AND MIDWIVES WITHIN THE PROJECT “THE MODERN UNIVERSITY – COOPERATION” – THE STUDENTS’ OPINIONS
Introduction. The practical training programme is aimed at preparing nursing/midwifery students to perform their profession.
Aim. The objective of the study was to present the students’ opinions on practical training carried out during the 3rd year of studies within the project "The Modern University – Cooperation”.
Material and methodology. The survey was conducted among 3rd year students of nursing and midwifery with the application of the panel method, using the auditorium questionnaire. The results were subject to a statistical analysis involving the Chi-square test, Mann-Whitney U test.
Results. Most of the surveyed students of nursing and midwifery claim that there is a demand for nurses/midwives in the labour market – (71.17%; 72.00%, respectively). In a 10-point scale (1 – the lowest rating, 10 – the highest rating), the surveyed students of nursing evaluated the satisfaction from their major at the level of 7.15; the students of midwifery assigned to their major 7.83 points. The respondents also confirm the assumption that the participation in the project “The Modern University – Cooperation” is important in improving the professional skills - nursing – 87.38 %, midwifery – 92.00%. The practical training programme meets the expectations of 68.0% of the surveyed midwifery students, and of 54.96% of nursing students.
Conclusions. The practical training programme of nursing/midwifery at Bachelor’s level meets the expectations of most students in the area of preparing them for performing their professional roles.
References
1. Leap N, Narclay L. National Review of Nursing Education, Midwifery Education. Literature Riview and Additional Material. Canberra: Commonwealth Department of Education, Science and Training; 2001.
2. Standardy Kształcenia dla kierunku studiów: położnictwo załącznik nr 83 Rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia w sprawie kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych z dnia 15 kwietnia 2001r. (Dz.U. z 2001r. nr 57, poz. 602: Nr 89, poz. 969).
3. Ustawa z dnia15 lipca 2011 r o zawodach pielęgniarki i położnej (Dziennik Ustaw Nr 174, Poz.1039)
4. Gotlib J, Pakuła J. Samoocena przygotowania zawodowego studentek położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Prz. Med. Uniw. Rzesz. 2012; 1: 74-85.
5. Fellerton J, Severino R, Brogan K, et al. The international Confederation of Midwifery ‘ study of essential comppetencies of midwifery practice. Midwifery. 2005; 21: 2-13.
6. Hila J, Spear RN. Reflectionson practice. Why choose Nursing ? Nurs Forum. 2002; 37: 32.
7. Schytt E, Waldenstrom U. How well does midwifery education prepare for clinical practice? Exploring the views of Swedish students, midwives and obstetricians. Midwifery. 2012; journal homepage: www.elsevier.com/midw. 28.04.2012.
8. Gotlib J, Durka M, Goworek M. Analiza samooceny kompetencji zawodowych studentów położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Pol. Prz. Nauk Zdr. 2008; 23(1): 23-6.
9. Ławska W, Dębska G, Zięba M. Przygotowanie zawodowe i plany absolwentów kierunku pielęgniarstwo w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu. Probl. Pielęg. 2010; 18(2): 163-8.
10. Smith R, Leap N, Homer C. Advanced midwifery practice or adancing midwifery practice ? Women Birth. 2010; 23: 117-20.
11. Walas L, Fidecki W, Adamska-Kuźmicka I. i wsp. Wybrane elementy kształcenia praktycznego w opinii studentów pielęgniarstwa. Probl. Pielęg. 2008; 16(3): 280-4.
12. Gotlib J, Rebandel H. Samoocena kompetencji zawodowych studentów kierunku pielęgniarstwo w Akademii Medycznej w Warszawie. Pielęgniarstwo XXI w. 2007; 3/4: 15-23.
13. Bieńkowska-Bury M, Penar –Zadarko M, Marć M. Oczekiwania studentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo od nauczyciela zawodu względem procesu kształcenia. Probl. Pielęg. 2008; 1-2: 81-8.
14. Bluff R, Holloway I. The efficacy of midwifery role models. Midwifery. 2008; 24: 301-9.
15. Wosik D. Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym –sposoby definiowania, metody zapewnienia i oceny, zarządzanie. [w:] Wosik D, red. Systemy zapewniania w szkolnictwie wyższym –aspekty praktyczne. Poznań: Wyd. Akademii Ekonomicznej; 2007, s.16-17.
16. Bewley C. Clinical teaching in midwifery – an exploration of meanings. Nurse Educ. Today. 1995; 15: 129-35.
17. Ćwiek D, Daszkiewicz A. Historia kształcenia położnych i zdobywanie samodzielności zawodowej w Polsce. Położ. Nauka Prakt. 2010; 2(10): 62-6.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Grażyna Stadnicka, Katarzyna Kocka, Marta Nazaruk-Napora, Monika Jarczyk (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.