Kształcenie praktyczne pielęgniarek i położnych w ramach projektu „Uniwersytet Nowoczesny – Współpraca” – opinie studentów
Słowa kluczowe:
pielęgniarka, położna, kształcenie praktyczneAbstrakt
KSZTAŁCENIE PRAKTYCZNE PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH W RAMACH PROJEKTU „UNIWERSYTET NOWOCZESNY – WSPÓŁPRACA” – OPINIE STUDENTÓW
Wprowadzenie. Założeniem kształcenia praktycznego jest przygotowanie studentów pielęgniarstwa/położnictwa do wykonywania zawodu.
Cel pracy. Celem niniejszych badań było ukazanie opinii studentów dotyczących kształcenia praktycznego realizowanego na III roku studiów, w ramach projektu Uniwersytet Nowoczesny- Współpraca.
Materiał i metoda. Badania przeprowadzono wśród studentów III roku pielęgniarstwa i położnictwa za pomocą ankiety audytoryjnej. Wyniki badań poddano analizie statystycznej przy użyciu testu Chi², testu U Manna-Whitneya.
Wyniki. Większość badanych studentów kierunku pielęgniarstwa i położnictwa uważa, że pielęgniarki /położne są potrzebne na rynku pracy (odpowiednio 71,17%; 72,00%). W skali 10-stopniowej (1-ocena najniższa, 10-ocena najwyższa) badani studenci kierunku pielęgniarstwa, ocenili satysfakcję z wybranego kierunku na 7,15 (średnia); natomiast na kierunku położnictwo 7,83 (średnia). Respondenci potwierdzają założenie, że uczestnictwo w Projekcie Uniwersytet Nowoczesny- Współpraca jest ważne w podnoszeniu umiejętności zawodowych – kierunek pielęgniarstwo – 87,38%, kierunek położnictwo - 92,00%. Program kształcenia praktycznego spełnia oczekiwania badanych studentów w stopniu bardzo wysokim i wysokim, na kierunku pielęgniarstwo wśród 54,96% respondentów, a na kierunku położnictwo 68,00%.
Wnioski. Program kształcenia praktycznego na studiach pierwszego stopnia, kierunku pielęgniarstwo/położnictwo spełnia oczekiwania większości studentów w zakresie przygotowania ich do pełnienia ról zawodowych.
Bibliografia
1. Leap N, Narclay L. National Review of Nursing Education, Midwifery Education. Literature Riview and Additional Material. Canberra: Commonwealth Department of Education, Science and Training; 2001.
2. Standardy Kształcenia dla kierunku studiów: położnictwo załącznik nr 83 Rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia w sprawie kształcenia pielęgniarek i położnych w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych z dnia 15 kwietnia 2001r. (Dz.U. z 2001r. nr 57, poz. 602: Nr 89, poz. 969).
3. Ustawa z dnia15 lipca 2011 r o zawodach pielęgniarki i położnej (Dziennik Ustaw Nr 174, Poz.1039)
4. Gotlib J, Pakuła J. Samoocena przygotowania zawodowego studentek położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Prz. Med. Uniw. Rzesz. 2012; 1: 74-85.
5. Fellerton J, Severino R, Brogan K, et al. The international Confederation of Midwifery ‘ study of essential comppetencies of midwifery practice. Midwifery. 2005; 21: 2-13.
6. Hila J, Spear RN. Reflectionson practice. Why choose Nursing ? Nurs Forum. 2002; 37: 32.
7. Schytt E, Waldenstrom U. How well does midwifery education prepare for clinical practice? Exploring the views of Swedish students, midwives and obstetricians. Midwifery. 2012; journal homepage: www.elsevier.com/midw. 28.04.2012.
8. Gotlib J, Durka M, Goworek M. Analiza samooceny kompetencji zawodowych studentów położnictwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Pol. Prz. Nauk Zdr. 2008; 23(1): 23-6.
9. Ławska W, Dębska G, Zięba M. Przygotowanie zawodowe i plany absolwentów kierunku pielęgniarstwo w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu. Probl. Pielęg. 2010; 18(2): 163-8.
10. Smith R, Leap N, Homer C. Advanced midwifery practice or adancing midwifery practice ? Women Birth. 2010; 23: 117-20.
11. Walas L, Fidecki W, Adamska-Kuźmicka I. i wsp. Wybrane elementy kształcenia praktycznego w opinii studentów pielęgniarstwa. Probl. Pielęg. 2008; 16(3): 280-4.
12. Gotlib J, Rebandel H. Samoocena kompetencji zawodowych studentów kierunku pielęgniarstwo w Akademii Medycznej w Warszawie. Pielęgniarstwo XXI w. 2007; 3/4: 15-23.
13. Bieńkowska-Bury M, Penar –Zadarko M, Marć M. Oczekiwania studentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo od nauczyciela zawodu względem procesu kształcenia. Probl. Pielęg. 2008; 1-2: 81-8.
14. Bluff R, Holloway I. The efficacy of midwifery role models. Midwifery. 2008; 24: 301-9.
15. Wosik D. Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym –sposoby definiowania, metody zapewnienia i oceny, zarządzanie. [w:] Wosik D, red. Systemy zapewniania w szkolnictwie wyższym –aspekty praktyczne. Poznań: Wyd. Akademii Ekonomicznej; 2007, s.16-17.
16. Bewley C. Clinical teaching in midwifery – an exploration of meanings. Nurse Educ. Today. 1995; 15: 129-35.
17. Ćwiek D, Daszkiewicz A. Historia kształcenia położnych i zdobywanie samodzielności zawodowej w Polsce. Położ. Nauka Prakt. 2010; 2(10): 62-6.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Grażyna Stadnicka, Katarzyna Kocka, Marta Nazaruk-Napora, Monika Jarczyk (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.