Some health problems in children and adolescents. Part I. The importance of medical and multidisciplinary activities of paramedical against abuse problem children and adolescents
Keywords:
child abuse, interdisciplinary activitiesAbstract
SOME HEALTH PROBLEMS IN CHILDREN AND ADOLESCENTS. PART I. THE IMPORTANCE OF MEDICAL AND MULTIDISCIPLINARY ACTIVITIES OF PARAMEDICAL AGAINST ABUSE PROBLEM CHILDREN AND ADOLESCENTS
Introduction. Child abuse is a complex and extremely drastic social problem of modern civilization. This problem is manifested by various forms of violence, which always pose a significant risk to health condition, proper development and safety of children.
Aim. Presentation of certain aspects of child abuse and importance of interdisciplinary activities of various professionals in solving complex health and social problems of abused children on the basis of medical literature and own research results in this field.
Materials and methods. A systematic review of medical literature in the context of the specific problems of abused children Results. Acknowledging maltreatment as a disease obliges health professionals and other professionals, including mainly social workers who deal in their work with family environment, to monitor in detail the facts and to watch children’s behavior in order to diagnose the problem of child abuse, in case of suspected trauma unrelated to accident or psychosomatic ailments.
Conclusion. Spotting and appropriately responding to various forms of child abuse can certainly reduce negative effects of violence on child’s health and proper development. It is also very important to create multidisciplinary teams that are specially prepared for making a quick diagnosis of abuse problem, as well as for effective interventions offered to the victims.
References
1. Dera N.: Agresja i przemoc wobec dzieci. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Oddział Wielkopolski. Poznań 2004, s.69-72.
2. Bartholdson Ö.: Kary fizyczne w dzieciństwie – perspektywa kulturowa. Dziecko krzywdzone, 2003; 3:20-29.
3. Glaser D.: Podstawy teoretyczne i pojęciowe dotyczące krzywdzenia psychicznego i zaniedbywania emocjonalnego dzieci. Dziecko Krzywdzone, 2003; 4:7-23.
4. Margolis A.: Zespół dziecka maltretowanego – diagnostyka medyczna. Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 1998.
5. Krug EG., Dahlberg LL.: (eds): World report on violence and health. WHO, Geneva 2002.
6. Kempe CH., Silverman FN., et all.: The battered child syndrome. Journal of the American Medical Association, 1962; 181(1):17-24.
7. Caffey J.: The whiplash shaken infant syndrome. Pediatrics, 1974; 54:396-402.
8. Krawczyński M.: Przemoc wobec dziecka. Dziecko krzywdzone. Definicja i interpretacja zjawiska. Aspekty prawno-organizacyjne i psychologiczne. Pediatria Polska, 1998; 21, 5:29-36.
9. Maćkowicz J.: Przemoc wobec dziecka w rodzinie. Problemy opiekuńczowychowawcze, 2004; 5:34-38.
10. Mossakowska B.: Społeczno-medyczne aspekty zespołu dziecka krzywdzonego. Przegląd Pediatryczny, 1998; (28), 3:181-184.
11. Bonnier C. et al.: Outcome and prognosis of whiplash shaken infant syndrome. Late consequences after a symptom-free interval. Development Medicine Children Neurology 1995; Nov, 37/11:943-956.
12. Widom C.S.: Child Abuse and Neglect, in: Handbook of Youth and Jistice, ed. S.O. White. Plenum, New York 2001.
13. Piekarska A.: Przemoc, kary cielesne i krzywdzenie dzieci. Dziecko Krzywdzone, 2003; 3:9-17.
14. Skórzyńska H., Rudnicka - Drożak E.: Krzywdzenie dzieci przez dorosłych. Ocena skali zjawiska i umiejętności rozpoznawania go przez nauczycieli. Zdrowie Publiczne, 2002;98, 2:15-28.
15. Skrypulec V. i współ.: Nadużycie seksualne wobec nieletnich-współpraca lekarza i psychologa. Ginekologia Praktyczna 2005; 84, 4:53-57.
16. Iwaniec D., Szmagalski J. (red.): Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002.
17. Mikołajczyk W.: Zespół dziecka potrząsanego. Nowa Pediatria, 2000; (18), 1:12-15.
18. Łojkowska M.: Dziecko krzywdzone. Poradnik prawny. Fundacja Mederi, Warszawa 2005.
19. Herman J.L.: Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
20. Szymańczak M.: Pojęcie krzywdzenia dzieci. Niebieska Linia, 1999;1:3-6.
21. Browne K. D., Hamilton-Giachritsis C.E.: Zapobieganie krzywdzeniu i zaniedbaniu dzieci – podejście oparte na ocenie poziomu ryzyka. Dziecko Krzywdzone, 2007;2(19):28-39.
22. Złota A.: Poradnik prawny dla służby zdrowia. Jak pomóc dziecku krzywdzonemu. Fundacja Mederi, Warszawa 2005.
23. Sasal H. D.: Niebieskie Karty. Przewodnik do procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie. Wyd. Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005.
24. Bednarek A., Kubik M.: Zasady wczesnej interwencji oraz występowanie zespołu dziecka krzywdzonego w Dziecięcym szpitalu Klinicznym w Lublinie w latach 2006-2007. [w] Domżał-Drzewicka R.(red.): Uzależnienia a rodzina - wybrane zagadnienia. Wyd. Makmed, Lublin 2008, s.269-274.
25. Ramiro L.,et all.: The Phillipines World SAFE Study (Final report). Manila, International Clinical Epidemiology Network, 2000.
26. June J.: Inna strona pediatrii. Poradnik codziennej opieki nad chorymi dziećmi. Wyd. PZWL, Warszawa 1987.
27. O’Hagan K.: Emotional and psychological Abuse of Children. Open University Press, Buckingham 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Anna Bednarek (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.