The proposition of introducing the teaching subject: Tropical medicine and nursing in tropical medicine at master’s degree studies in nursing

Authors

  • Katarzyna Van Damme-Ostapowicz Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Poland Author
  • Elżbieta Krajewska-Kułak Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Poland Author
  • Romuald Olszański Zakład Medycyny Morskiej, Wojskowy Instytut Medyczny, Gdynia, Poland Author
  • Wacław Nahorski Międzywydziałowy Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Akademia Medyczna w Gdańsku, Poland Author
  • Krzysztof Korzeniewski Zakład Epidemiologii i Medycyny Tropikalnej, Wojskowy Instytut Medyczny, Gdynia, Poland Author

Keywords:

tropical diseases, nursing studies, education

Abstract

In the recent years, according to the United Nations World Tourism Organization, more than 150 million travelers per annum have visited developing countries, including 52 million people traveling to South Asia and Oceania, 31 million to Africa and approx. 37 million to America. It is estimated that in Poland, more than million Poles a year travel to tropical countries for work or tourism, and this number is growing.

The consequence of increased tourist or occupational traffic, population migration or deployment of military troops, is the increased risk of occurrence of tropical diseases in other regions. Currently, due to the warming of climate at a global scale (so-called greenhouse effect), epidemiological situation with regard to tropical diseases is changing. At more and more new areas, beyond that zone, diseases specific for tropical zones occur, e.g. Chikungunya fever in northern Italy or Dengue hemorrhagic fever (DHF) in Turkey.

Unfortunately, specialist publications do not contain references to the issue of tropical diseases in the professional practice of a nurse, and teaching standards for students in these academic fields do not provide for this subject.

Purpose. The teaching curricula in tropical medicine in nursing studies need to be verified, post-graduate studies for nurses should be introduced, as well as elements connected with tropical diseases, and the standard of education of nurses in the subject of tropical diseases should be developed.

Materials and methods. The proposition of introducing at master’s degree studies in nursing the subject of: Tropical medicine and nursing in tropical medicine was developed based on the author’s own research and based on Polish and foreign publications.

Results. The proposition has been developed of introducing at master’s degree studies in nursing the subject of: Tropical medicine and nursing in tropical medicine.

Conclusions. It seems reasonable to introduce the subject of: Tropical medicine and nursing in tropical medicine to master’s degree studies in nursing.

References

1. Paul M, Stefaniak J, Waśniowski A. Tropikalne choroby skóry u pacjentów podróżujących do Afryki Równikowej i Azji. Post. Dermatol. Alergol. 2007; 24: 16–25.

2. Waśniowski A, Rehlis N. Tropikalne muszyce skóry u pacjentów powracających z krajów o odmiennych warunkach klimatycznych - opisy przypadków. Post. Dermatol. Alergol. 2006; 23: 116-23.

3. Simon K, Wczesne wykrywanie i leczenie oraz profilaktyka chorób tropikalnych. Przew. Lek. 2008; 1: 250-4.

4. Buczyński A, Korzeniewski K, Bzdęga I, Jerominko A. Analiza epidemiologiczna występowania chorób pasożytniczych u osób leczonych w szpitalu tymczasowych sił zbrojnych ONZ w Libanie w latach 1993 – 2000, Przegl. Epidemiol, 2004, 58, 303–312

5. Łysoń S.W kierunku zapewnienia globalnego bezpieczeństwa zdrowotnego – 60. Światowe Zgromadzenie Zdrowia. Zdr. Publ. 2007; 117: 495-500.

6. Kacprzak E. Zagrożenia związane z podróżami do krajów tropikalnych. Kosmos. 2005; 54: 115-122.

7. Zaborowski P. Zagrożenia chorobami tropikalnymi innymi niż malaria u podróżujących. Med. Dypl. 2007; 16: 56-61, 72.

8. Kozłowski A. Szczepienia obowiązujące i zalecane - profilaktyka przed wyjazdem do tropiku i po powrocie. Zakażenia 2006; 6:129-130, 132-134,136.

9. Van Damme-Ostapowicz K, Krajewska-Kułak E, Olszański R, Nahorski W, Łukaszuk C, Jankowiak B, Rolka H, Baranowska A, Lewko J, Sierakowska M, Krajewska K, Kowalczuk K, Klimaszewska K, Szyszko-Perłowska A, Kondzior D: Ocena poziomu wiedzy pielęgniarek w województwie podlaskim z zakresu chorób zakaźnych i medycyny tropikalnej. Mikologia Lekarska 2009,16(3): 155-158.

10. Castelli F, Capone S, Pedruzzi B, Matteelli A. Antimicrobial prevention and therapy for travelers’ infection. Expert Rev. Anti. Infect. Ther. 2007; 5: 1031-48.

11. Van Damme-Ostapowicz K, Krajewska-Kułak E, Olszański R, Nahorski W, Korzeniewski K, Jankowiak B, Łukaszuk C, Rolka H, Baranowska A, Bielemuk A, Lewko J, Sierakowska M, Krajewska K, Kowalczuk K, Klimaszewska K, Szyszko- Perłowska A, Kowalewska B, Kondzior D: Standard edukacji pielęgniarskiej wobec pacjentów z zakresu medycyny tropikalnej. Pielęgniarstwo XXI wieku 2009, 3(28): 59.

12. Wrońska I, Daniluk J, Ksykiewicz AD, Zarzycka D, Ślusarska B, Sadurska A. Plan i program nauczania na magisterskich studiach pielęgniarskich. Lublin: PWZN „Print 6” Sp.zo.o.; 2003.

13. `Blak-Kaleta A. Międzynarodowe standardy kształcenia i kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych w Unii Europejskiej.[w:] Wrońska I, Krajewska - Kułak E, red. Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Lublin: Czelej; 2007.s.63-82.

Downloads

Published

2010-11-05