Propozycja wprowadzenia przedmiotu nauczania: Medycyna tropikalna i pielęgniarstwo w medycynie tropikalnej na studiach II stopnia, kierunek pielęgniarstwo
Słowa kluczowe:
choroby tropikalne, kierunek pielęgniarstwo, nauczanieAbstrakt
Wprowadzenie. Na przestrzeni ostatnich lat, według aktualnych danych Światowej Organizacji Turystyki, rocznie ponad 150 mln podróżujących odwiedza kraje rozwijające się, w tym 52 mln Azję Południową i Oceanię, 31 mln Afrykę i ok. 37 mln Amerykę. W Polsce szacuje się, iż rocznie do pracy lub w celach turystycznych, do krajów tropikalnych wyjeżdża ponad milion. Polaków, a liczba ta wykazuje tendencję wzrostową.
Konsekwencją wzmożonego ruchu turystycznego, zawodowego, migracji ludności czy ruchów wojsk jest wzrost możliwości występowania chorób tropikalnych w innych regionach. Obecnie, z uwagi na postępujące w skali ogólnoświatowej ocieplenie klimatu (tzw. efekt cieplarniany), sytuacja epidemiologiczna dotycząca typowych chorób tropikalnych zmienia się. Na coraz to nowych obszarach, poza tą strefą, pojawiają się choroby specyficzne dla stref tropikalnych np. przypadki gorączki krwotocznej Chikungunya w północnych Włoszech, czy gorączki krwotocznej Denga na terenie Turcji.
Niestety w literaturze fachowej nie spotyka się doniesień zajmujących się problemem chorób tropikalnych w praktyce zawodowej pielęgniarki, a standardy nauczania studentów tych kierunków także nie przewidują poruszania tej tematyki.
Cel pracy. Wydaje się celowe, zweryfikowanie programów nauczania w zakresie medycyny tropikalnej na kierunku pielęgniarstwo, wprowadzenie w ramachszkoleń podyplomowych dla pielęgniarek elementów związanych z tematyką chorób tropikalnych oraz skonstruowanie standardu edukacji pielęgniarek w obszarze chorób tropikalnych.
Materiał i metodyka. Propozycję wprowadzenia do nauczania na studiach II stopnia na kierunku pielęgniarstwo przedmiotu: Medycyna tropikalna i pielęgniarstwo w medycynie tropikalnej opracowano na podstawie wyników badań własnych autorki, a także na podstawie literatury polskiej i zagranicznej.
Wyniki. Opracowano propozycję wprowadzenia do nauczania na studiach II stopnia na kierunku pielęgniarstwo przedmiotu: Medycyna tropikalna i pielęgniarstwo w medycynie tropikalnej.
Wnioski. Wydaje się celowe wprowadzenie do nauczania przedmiotu: Medycyna tropikalna i pielęgniarstwo w medycynie tropikalnej na studiach II stopnia na kierunku pielęgniarstwo.
Bibliografia
1. Paul M, Stefaniak J, Waśniowski A. Tropikalne choroby skóry u pacjentów podróżujących do Afryki Równikowej i Azji. Post. Dermatol. Alergol. 2007; 24: 16–25.
2. Waśniowski A, Rehlis N. Tropikalne muszyce skóry u pacjentów powracających z krajów o odmiennych warunkach klimatycznych - opisy przypadków. Post. Dermatol. Alergol. 2006; 23: 116-23.
3. Simon K, Wczesne wykrywanie i leczenie oraz profilaktyka chorób tropikalnych. Przew. Lek. 2008; 1: 250-4.
4. Buczyński A, Korzeniewski K, Bzdęga I, Jerominko A. Analiza epidemiologiczna występowania chorób pasożytniczych u osób leczonych w szpitalu tymczasowych sił zbrojnych ONZ w Libanie w latach 1993 – 2000, Przegl. Epidemiol, 2004, 58, 303–312
5. Łysoń S.W kierunku zapewnienia globalnego bezpieczeństwa zdrowotnego – 60. Światowe Zgromadzenie Zdrowia. Zdr. Publ. 2007; 117: 495-500.
6. Kacprzak E. Zagrożenia związane z podróżami do krajów tropikalnych. Kosmos. 2005; 54: 115-122.
7. Zaborowski P. Zagrożenia chorobami tropikalnymi innymi niż malaria u podróżujących. Med. Dypl. 2007; 16: 56-61, 72.
8. Kozłowski A. Szczepienia obowiązujące i zalecane - profilaktyka przed wyjazdem do tropiku i po powrocie. Zakażenia 2006; 6:129-130, 132-134,136.
9. Van Damme-Ostapowicz K, Krajewska-Kułak E, Olszański R, Nahorski W, Łukaszuk C, Jankowiak B, Rolka H, Baranowska A, Lewko J, Sierakowska M, Krajewska K, Kowalczuk K, Klimaszewska K, Szyszko-Perłowska A, Kondzior D: Ocena poziomu wiedzy pielęgniarek w województwie podlaskim z zakresu chorób zakaźnych i medycyny tropikalnej. Mikologia Lekarska 2009,16(3): 155-158.
10. Castelli F, Capone S, Pedruzzi B, Matteelli A. Antimicrobial prevention and therapy for travelers’ infection. Expert Rev. Anti. Infect. Ther. 2007; 5: 1031-48.
11. Van Damme-Ostapowicz K, Krajewska-Kułak E, Olszański R, Nahorski W, Korzeniewski K, Jankowiak B, Łukaszuk C, Rolka H, Baranowska A, Bielemuk A, Lewko J, Sierakowska M, Krajewska K, Kowalczuk K, Klimaszewska K, Szyszko- Perłowska A, Kowalewska B, Kondzior D: Standard edukacji pielęgniarskiej wobec pacjentów z zakresu medycyny tropikalnej. Pielęgniarstwo XXI wieku 2009, 3(28): 59.
12. Wrońska I, Daniluk J, Ksykiewicz AD, Zarzycka D, Ślusarska B, Sadurska A. Plan i program nauczania na magisterskich studiach pielęgniarskich. Lublin: PWZN „Print 6” Sp.zo.o.; 2003.
13. `Blak-Kaleta A. Międzynarodowe standardy kształcenia i kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych w Unii Europejskiej.[w:] Wrońska I, Krajewska - Kułak E, red. Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Lublin: Czelej; 2007.s.63-82.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.