The attitudes of society towards disabled people with particular emphasis on people with Down syndrome

Authors

  • Anna Nawalana Studentka kierunku Pielęgniarstwo studia stacjonarne drugiego stopnia, Wydział Nauk o Zdrowiu, UJ CM w Krakowie Author
  • Anna Majda Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, UJ CM w Krakowie Author

Keywords:

stereotypes, prejudice, stigma, disability, Down syndrome

Abstract

THE ATTITUDES OF SOCIETY TOWARDS DISABLED PEOPLE WITH PARTICULAR EMPHASIS ON PEOPLE WITH DOWN SYNDROME

Aim. Showing social attitudes towards disabled people with particular emphasis on people with Down syndrome.

Materials and methods. Analysis of the available literature in accordance with the criteria of the research questions.

Results. People with disabilities often evoke emotional reactions in society, such as anger, fear or pity. Lack of knowledge about disability poses a risk of perpetuation of existing stereotypes. People with Down syndrome are frequently characterized according to common patterns, like being infantile or asexual. Their appearance is often perceived as "a physical ugliness" and is a type of stigma. Disability  involves categorizing individuals into "better" and "worse", along with discriminatory practices.

Conclusions. Over the centuries we can observe the evaluation of attitudes towards disabled people, including those with Down syndrome. Extremely negative attitudes, such as, elimination or isolation are being gradually replaced by more favorable attitudes. Unfortunately, in the social environment, including the medical one, there are still some harmful stereotypes about disabled people, which together with prejudice and stigmatization process make them second-class individuals.

References

1. Bujnowska A. Uwarunkowania postaw studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; 2009.

2. Kazanowski Z. Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; 2011.

3. Kossewska J. Uwarunkowania postaw. Nauczyciele i inne grupy zawodowe wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej; 2000.

4. Dunaj B. red. Słownik współczesnego języka polskiego. Kraków: Wydawnictwo SMS; 2000; tom V: 131.

5. Nelson TD. Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 2003.

6. Cytowska B. Ewolucja wzorów zachowań i postaw wobec ludzi niepełnosprawnych intelektualnie. Kwartalnik Pedagogiczny. 2008; 1: 85-101.

7. Minczakiewicz EM. Zespół Downa. Księga pytań i odpowiedzi. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2010.

8. Mikrut A. Stygmat „upośledzenie umysłowe” a ryzyko zostania ofiarą przemocy. Szkoła Specjalna. 2007; 3: 184-191.

9. Bieganowska A. Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. 2005; 5: 362-371.

10. Zacharuk T, Zaremba W. Niepełnosprawność jako czynnik dyskryminujący w percepcji młodzieży. Raport z badań. Opieka, Wychowanie, Terapia. 2003; 3: 23-29.

11. Kostrzewski J. Cechy osobowości 8-15-letnich dzieci z zespołem Downa. Roczniki Pedagogiki Specjalnej. 2002; 12/13: 235-252.

12. Chodkowska M, Szabała B. Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; 2012.

13. Orłowska M. Postawy Polaków wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. 2001;4: 208-212.

14. Chajda E.: Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa [31.08.2007]. Komunikat nr: 3826. [Data cytowania 02.05.2013] Dostępny pod adresem http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_169_07.PDF

15. Ostrowska A. Postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do osób niepełnosprawnych.

[w:] Gustavsson A, Zakrzewska-Manterys E. red. Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”; 1997: 75-95.

16. Sękowski AE, Niziołek M. Uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych o różnych rodzajach niepełnosprawności. Przegląd Psychologiczny. 2011; 4 (54): 343-361.

17. Boreczek A, Otrębski W, Wiącek G. Ustosunkowanie pracowników podstawowej opieki zdrowotnej wobec pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi. [w:] Zasępa E. red. Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich - w teorii i w badaniach. Warszawa: Wydawnictwo akademii Pedagogiki specjalnej; 2010:343-383.

18. Zasępa E, Czabała Cz, Starzomska M. Postawy wobec niepełnosprawności i osób niepełnosprawnych. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo. 2005; 1: 23-36.

19. Durda R. Nie widzieć, nie słyszeć, nie mówić…. Niebieska Linia. 2011; 4 (75): 1-6.

20. Jarosz E. Niepełnosprawność i krzywdzenie dzieci. Niebieska Linia. 2011; 4 (75): 9-12.

Downloads

Published

2013-05-01