E-learning as an innovative method of teaching nursing students

Authors

  • Iwona Bodys-Cupak Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Author
  • Anna Majda Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Author
  • Joanna Zalewska-Puchała Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Author
  • Zofia Musiał Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Author

Keywords:

distance learning, virtual patient, nursing

Abstract

Aim. The aim of the study is to present a way of creating and using educational materials for e-learning methods of teaching. Further, the goal of the study is to evaluate  the application of these novel teaching methods.

Material and methods. The study was conducted among109 nursing students (full-time first-cycle degree studies) in Krakow during the summer semester of the academic year 2012-2013. An educational tool in the form of “a virtual case of a patient with bedsores" was prepared using CASUS system, as a part of a course unit concerning the prevention, care and treatment of bedsores, with content tailored to the requirements of the course “The Fundamentals of Nursing.”

Results. More than 75% of the respondents felt that this method improved their acquisition of information pertaining to the bed sore lesson. Also, more than half of the students were satisfied with this method of learning.

Conclusions. Solving of  problems of “virtual patient" allowed students getting closer to the daily practice and encouraged them to learn. For most students, the method of e-learning was a useful supplement to the traditional nursing school teaching methods.

References

1. Kononowicz A, Pyrczak W, Roterman-Konieczna I. E-learning in medicine. Probl. Hig. Epidemiol. 2006;87 (4): 364-371.

2. Walecki P, Pyrczak W, Lasoń W i wsp. E-learning i telemedycyna - problemy strukturyzacji wiedzy. [w:] Morbitzer J, red. Komputer w edukacji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP Kraków; 2006.s.243-248.

3. Hankiewicz K. Ocena oferty e-learningowej poznańskich uczelni publicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 703. Ekon. Probl. Usług. 2012;88: 156-164.

4. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dz. U. 2011 Nr 246, poz. 1470.

5. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz. U. 2005 Nr 164, poz. 1365.

6. Szaflarski K, Sobczyk-Kolbuch A. Wykorzystanie platform e-learningowych w strategii edukacyjnej uczelni niepublicznej jako szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku edukacyjnym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 703. Ekon. Probl. Usług. 2012;88: 203-212.

7. Materiały szkoleniowe z kursu „Zaawansowane techniki edukacyjne w naukach medycznych” realizowanego w ramach projektu „Pro bono Collegii Medici Universitatis Jagiellonicae” w 2012 roku, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

8. Drążek Z, Komorowski T. Problemy tworzenia materiałów dydaktycznych w technologii e-learningu. [w:] Dąbrowski M, Zając M, red. E-learning w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych; 2006.s.64.

9. Przybyła W, Ratalewska M. Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowego Instytutu Badawczego; 2012.

10. Riuz J, Mintzer M, Leipzig R. The Impact of E-learning in Medical Education. Acad. Med. 2006;81 (3): 207-212.

11. Kononowicz A, Stachoń A, Roterman-Konieczna I. Wirtualny pacjent jako narzędzie nauczania problemowego w kontekście europejskiego projektu eViP. E-mentor 2008;1 (23): 26-30.

12. Zych B, Oskędra I, Klapa W. Kształcenie pielęgniarek w systemie distance learning- oczekiwania, możliwości i propozycje rozwiązań. Materiały konferencyjne V Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Media a edukacja”, Poznań; 2002.

13. Oskędra I, Zych B, Kózka M. Zapotrzebowanie studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia na kształcenie w systemie distance learning. Materiały konferencyjne V Mezinarodni Sympozium Osetrovatelsvi, Ostrawa; 2006.

14. McVeigh H. Factors influencing the utilisation of e-learning in post-registration nursing students. Nurs. Educ.Tod. 2009;29 (1): 91-99.

15. Betlej P. E-learning w organizacji zajęć i opinii studentów – studium przypadku. E- mentor. 2009;1: 56-60.

16. Karcewicz J. E-learning jako narzędzie wspomagające dydaktykę studiów stacjonarnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie. 2007;40: 147-151.

17. Bodys-Cupak I, Wądolny D, Grochowska A. Satysfakcja pielęgniarek z kształcenia on line na przykładzie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego. [w:] Inovacie v osetrovatelstve. Rozwoj osetrovatelstva od Florence Nightingale po sucastnost, Kober L. (red.). Materiały III Międzynarodowej Konferencji Belianske Dni Osetrovatel`stva, Vysoke Tatry; 2012.s.289-302.

18. Stachoń A, Walewska E, Ścisło L, i wsp. Authoring and implementation of virtual patients in nursing - the new challenge at the Jagiellonian University Medical College. Bio-Algorithms Med-Syst. 2009;5 (9): 87.

19. Matuszyk D, Guratowska M, Stachoń A, i wsp. Wirtualni pacjenci jako innowacyjna metoda e-learningowa dla studentów położnictwa. [w:] Technologie i narzędzia e-learningu. Ochnio L, Orłowski A. (red.). Warszawa: Wyd. SGGW; 2011.s.105-114.

Downloads

Published

2015-02-27