E-learning jako innowacyjna metoda nauczania studentów pielęgniarstwa

Autor

  • Iwona Bodys-Cupak Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Autor
  • Anna Majda Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Autor
  • Joanna Zalewska-Puchała Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Autor
  • Zofia Musiał Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Kraków Autor

Słowa kluczowe:

e-learning, wirtualny pacjent, pielęgniarstwo

Abstrakt

 Cel pracy. Celem pracy jest ukazanie sposobu tworzenia i wykorzystania materiałów dydaktycznych do nauczania metodą e-learningu oraz ich oceny.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 109 studentów I roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo w Krakowie w semestrze letnim, w roku akademickim 2012/2013. Narzędzie edukacyjne w postaci „przypadku wirtualnego pacjenta z odleżyną” zostało przygotowane przy użyciu systemu CASUS, w ramach lekcji/jednostki kursowej, dotyczącej profilaktyki, pielęgnacji i leczenia odleżyn, w oparciu o treści dostosowane do wymogów programowych przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa.

Wyniki. Ponad ¾ badanych uznało, że metoda ta usprawniła zdobywanie przez nich wiedzy, ponad połowa była zadowolona z tej metody uczenia się. Za rozpowszechnianiem uczenia się przy użyciu przypadku „wirtualnego pacjenta” opowiedziało się 64,22% studentów.

Wnioski. Rozwiązywanie problemów „wirtualnego pacjenta” pozwoliło studentom zbliżyć się do codziennej praktyki i zachęciło ich do uczenia się. Metoda e-learningu stanowiła zdaniem studentów ciekawe uzupełnienie tradycyjnego nauczania

Bibliografia

1. Kononowicz A, Pyrczak W, Roterman-Konieczna I. E-learning in medicine. Probl. Hig. Epidemiol. 2006;87 (4): 364-371.

2. Walecki P, Pyrczak W, Lasoń W i wsp. E-learning i telemedycyna - problemy strukturyzacji wiedzy. [w:] Morbitzer J, red. Komputer w edukacji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP Kraków; 2006.s.243-248.

3. Hankiewicz K. Ocena oferty e-learningowej poznańskich uczelni publicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 703. Ekon. Probl. Usług. 2012;88: 156-164.

4. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dz. U. 2011 Nr 246, poz. 1470.

5. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz. U. 2005 Nr 164, poz. 1365.

6. Szaflarski K, Sobczyk-Kolbuch A. Wykorzystanie platform e-learningowych w strategii edukacyjnej uczelni niepublicznej jako szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku edukacyjnym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 703. Ekon. Probl. Usług. 2012;88: 203-212.

7. Materiały szkoleniowe z kursu „Zaawansowane techniki edukacyjne w naukach medycznych” realizowanego w ramach projektu „Pro bono Collegii Medici Universitatis Jagiellonicae” w 2012 roku, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

8. Drążek Z, Komorowski T. Problemy tworzenia materiałów dydaktycznych w technologii e-learningu. [w:] Dąbrowski M, Zając M, red. E-learning w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych; 2006.s.64.

9. Przybyła W, Ratalewska M. Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowego Instytutu Badawczego; 2012.

10. Riuz J, Mintzer M, Leipzig R. The Impact of E-learning in Medical Education. Acad. Med. 2006;81 (3): 207-212.

11. Kononowicz A, Stachoń A, Roterman-Konieczna I. Wirtualny pacjent jako narzędzie nauczania problemowego w kontekście europejskiego projektu eViP. E-mentor 2008;1 (23): 26-30.

12. Zych B, Oskędra I, Klapa W. Kształcenie pielęgniarek w systemie distance learning- oczekiwania, możliwości i propozycje rozwiązań. Materiały konferencyjne V Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Media a edukacja”, Poznań; 2002.

13. Oskędra I, Zych B, Kózka M. Zapotrzebowanie studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia na kształcenie w systemie distance learning. Materiały konferencyjne V Mezinarodni Sympozium Osetrovatelsvi, Ostrawa; 2006.

14. McVeigh H. Factors influencing the utilisation of e-learning in post-registration nursing students. Nurs. Educ.Tod. 2009;29 (1): 91-99.

15. Betlej P. E-learning w organizacji zajęć i opinii studentów – studium przypadku. E- mentor. 2009;1: 56-60.

16. Karcewicz J. E-learning jako narzędzie wspomagające dydaktykę studiów stacjonarnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie. 2007;40: 147-151.

17. Bodys-Cupak I, Wądolny D, Grochowska A. Satysfakcja pielęgniarek z kształcenia on line na przykładzie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego. [w:] Inovacie v osetrovatelstve. Rozwoj osetrovatelstva od Florence Nightingale po sucastnost, Kober L. (red.). Materiały III Międzynarodowej Konferencji Belianske Dni Osetrovatel`stva, Vysoke Tatry; 2012.s.289-302.

18. Stachoń A, Walewska E, Ścisło L, i wsp. Authoring and implementation of virtual patients in nursing - the new challenge at the Jagiellonian University Medical College. Bio-Algorithms Med-Syst. 2009;5 (9): 87.

19. Matuszyk D, Guratowska M, Stachoń A, i wsp. Wirtualni pacjenci jako innowacyjna metoda e-learningowa dla studentów położnictwa. [w:] Technologie i narzędzia e-learningu. Ochnio L, Orłowski A. (red.). Warszawa: Wyd. SGGW; 2011.s.105-114.

Pobrania

Opublikowane

2015-02-27