The European declarations and their influence on contemporary nursing education
Keywords:
Bologna Declaration, European Higher Education Area, nursing educationAbstract
The aim of the article is an attempt of systematisation of knowledge concerning the process of creating the system of the European education well-known as Bologna Process. The first scholarship programmes that were the basis of building the European Higher Education Area are described. The consecutive declarations and directives made on the level of ministers of high education to unify education in Europe are present in chronological order.
General activities in this area are translated into preparing future personnel for work in particular education domains including higher nursing education. Due to this fact the article emphasizes the benefits of the European Higher Education Area functioning for nursing education and the possibilities of nursing professionalization.
References
1. Cylkowska–Nowak M.: Kształcenie pielęgniarek w wybranych krajach OECD. W: Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 3;2007
2. Wrońska I., Krajewska–Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007
3. Haligowski L.: Uczestnictwo szkół wyższych we wspólnotowych programach edukacyjnych UE. W: Pedagogika szkoły wyższej. Ogólnopolskie seminarium pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin – Warszawa 2003
4. Bis D., Szewczyk I.: Edukacja w ramach strategii lizbońskiej. Wybór dokumentów. Wydawnictwo KUL, Lublin 2007
5. Frankowicz M.: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Szkolnictwa Wyższego. Dzień Boloński. Materiały informacyjne: Proces Boloński. Europejskie Programy Edukacyjne. UJ Kraków, 14 maja 2003
6. Proces Boloński między Pragą a Berlinem, Bologna Proces. Raport na konferencję ministrów ds. szkolnictwa wyższego krajów sygnatariuszy Deklaracji Bolońskiej Berlin 2003. Warszawa 2003
7. Wrońska I., Krajewska–Kułak E.: Deklaracja Bolońska. W: Przewodnik encyklopedyczny po współczesnej Europie. Wyd. Kupisz, Poznań 2003
8. Cuber T., Dobrowolska B.: Europejski System Transferu Punktów Kredytowych (ECTS) szansą rozwoju edukacji uniwersyteckiej na przykładzie akademickiego kształcenia pielęgniarek. W: Pedagogika szkoły wyższej. Ogólnopolskie seminarium pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin – Warszawa 2003
9. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Proces boloński. W: http://www.nauka.gov.pl/ (data wejścia 30.07.2008)
10. The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade. W: http://www.nauka.gov.pl/mn/_Leuven_April_2009.pdf. (data wejścia 17.05.2009)
11. Statement by the Bologna Policy Forum 2009. W: http://www.nauka.gov.pl/mn/_Bologna_Policy_Forum_29April2009.pdf. (data wejścia 17.05.2009)
12. Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego W: http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/Deklaracja_Budapest-Vienna.pdf (data wejścia 19.07.2011)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Tomasz Cuber, Katarzyna Figarska, Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Beata Dobrowolska (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.