Deklaracje europejskie i ich wpływ na współczesne kształcenie pielęgniarskie

Autor

  • Tomasz Cuber Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Katarzyna Figarska I Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologii, Szpital Uniwersytecki w Krakowie Autor
  • Barbara Ślusarska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Danuta Zarzycka Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Beata Dobrowolska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

Deklaracja Bolońska, Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego, edukacja pielęgniarek

Abstrakt

Celem artykułu jest próbą usystematyzowania wiedzy dotyczącej procesu konstruowania systemu edukacji europejskiej, powszechnie znanego jako Proces Boloński. Omówiono w nim pierwsze programy stypendialne, które stanowiły podstawę pod „budowę” Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. W tekście, w sposób chronologiczny przedstawiono kolejne ustalenia i wytyczne dalszych działań w ramach odbywających się na szczeblu ministerialnym konferencji, mających na celu ujednolicenie wyższego szkolnictwa w Europie. 
 Ogólne działania w tym zakresie przekładają się na przygotowanie kadr zawodowych w poszczególnych obszarach edukacji, nie wyłączając wyższego kształcenia pielęgniarskiego. W związku z tym, w artykule wyeksponowano korzyści, jakie daje funkcjonujący Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego dla edukacji pielęgniarek i możliwości profesjonalizacji tego zawodu. 

Bibliografia

1. Cylkowska–Nowak M.: Kształcenie pielęgniarek w wybranych krajach OECD. W: Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 3;2007

2. Wrońska I., Krajewska–Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007

3. Haligowski L.: Uczestnictwo szkół wyższych we wspólnotowych programach edukacyjnych UE. W: Pedagogika szkoły wyższej. Ogólnopolskie seminarium pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin – Warszawa 2003

4. Bis D., Szewczyk I.: Edukacja w ramach strategii lizbońskiej. Wybór dokumentów. Wydawnictwo KUL, Lublin 2007

5. Frankowicz M.: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Szkolnictwa Wyższego. Dzień Boloński. Materiały informacyjne: Proces Boloński. Europejskie Programy Edukacyjne. UJ Kraków, 14 maja 2003

6. Proces Boloński między Pragą a Berlinem, Bologna Proces. Raport na konferencję ministrów ds. szkolnictwa wyższego krajów sygnatariuszy Deklaracji Bolońskiej Berlin 2003. Warszawa 2003

7. Wrońska I., Krajewska–Kułak E.: Deklaracja Bolońska. W: Przewodnik encyklopedyczny po współczesnej Europie. Wyd. Kupisz, Poznań 2003

8. Cuber T., Dobrowolska B.: Europejski System Transferu Punktów Kredytowych (ECTS) szansą rozwoju edukacji uniwersyteckiej na przykładzie akademickiego kształcenia pielęgniarek. W: Pedagogika szkoły wyższej. Ogólnopolskie seminarium pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin – Warszawa 2003

9. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Proces boloński. W: http://www.nauka.gov.pl/ (data wejścia 30.07.2008)

10. The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade. W: http://www.nauka.gov.pl/mn/_Leuven_April_2009.pdf. (data wejścia 17.05.2009)

11. Statement by the Bologna Policy Forum 2009. W: http://www.nauka.gov.pl/mn/_Bologna_Policy_Forum_29April2009.pdf. (data wejścia 17.05.2009)

12. Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego W: http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/Deklaracja_Budapest-Vienna.pdf (data wejścia 19.07.2011)

Pobrania

Opublikowane

2011-05-01