Deklaracje europejskie i ich wpływ na współczesne kształcenie pielęgniarskie
Słowa kluczowe:
Deklaracja Bolońska, Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego, edukacja pielęgniarekAbstrakt
Celem artykułu jest próbą usystematyzowania wiedzy dotyczącej procesu konstruowania systemu edukacji europejskiej, powszechnie znanego jako Proces Boloński. Omówiono w nim pierwsze programy stypendialne, które stanowiły podstawę pod „budowę” Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. W tekście, w sposób chronologiczny przedstawiono kolejne ustalenia i wytyczne dalszych działań w ramach odbywających się na szczeblu ministerialnym konferencji, mających na celu ujednolicenie wyższego szkolnictwa w Europie.
Ogólne działania w tym zakresie przekładają się na przygotowanie kadr zawodowych w poszczególnych obszarach edukacji, nie wyłączając wyższego kształcenia pielęgniarskiego. W związku z tym, w artykule wyeksponowano korzyści, jakie daje funkcjonujący Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego dla edukacji pielęgniarek i możliwości profesjonalizacji tego zawodu.
Bibliografia
1. Cylkowska–Nowak M.: Kształcenie pielęgniarek w wybranych krajach OECD. W: Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 3;2007
2. Wrońska I., Krajewska–Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007
3. Haligowski L.: Uczestnictwo szkół wyższych we wspólnotowych programach edukacyjnych UE. W: Pedagogika szkoły wyższej. Ogólnopolskie seminarium pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin – Warszawa 2003
4. Bis D., Szewczyk I.: Edukacja w ramach strategii lizbońskiej. Wybór dokumentów. Wydawnictwo KUL, Lublin 2007
5. Frankowicz M.: Deklaracja Bolońska, Europejska Przestrzeń Szkolnictwa Wyższego. Dzień Boloński. Materiały informacyjne: Proces Boloński. Europejskie Programy Edukacyjne. UJ Kraków, 14 maja 2003
6. Proces Boloński między Pragą a Berlinem, Bologna Proces. Raport na konferencję ministrów ds. szkolnictwa wyższego krajów sygnatariuszy Deklaracji Bolońskiej Berlin 2003. Warszawa 2003
7. Wrońska I., Krajewska–Kułak E.: Deklaracja Bolońska. W: Przewodnik encyklopedyczny po współczesnej Europie. Wyd. Kupisz, Poznań 2003
8. Cuber T., Dobrowolska B.: Europejski System Transferu Punktów Kredytowych (ECTS) szansą rozwoju edukacji uniwersyteckiej na przykładzie akademickiego kształcenia pielęgniarek. W: Pedagogika szkoły wyższej. Ogólnopolskie seminarium pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin – Warszawa 2003
9. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Proces boloński. W: http://www.nauka.gov.pl/ (data wejścia 30.07.2008)
10. The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade. W: http://www.nauka.gov.pl/mn/_Leuven_April_2009.pdf. (data wejścia 17.05.2009)
11. Statement by the Bologna Policy Forum 2009. W: http://www.nauka.gov.pl/mn/_Bologna_Policy_Forum_29April2009.pdf. (data wejścia 17.05.2009)
12. Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego W: http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/Deklaracja_Budapest-Vienna.pdf (data wejścia 19.07.2011)
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Tomasz Cuber, Katarzyna Figarska, Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Beata Dobrowolska (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.