The image of women in the oldest religions

Authors

  • Magdalena Sosnowska Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum Author
  • Ewelina Czarnul Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum Author
  • Agnieszka Herzig Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum Author

Keywords:

women, religion, culture

Abstract

Introduction. In traditional religions and cultures, there was always the asymmetry related to gender. It was believed that activities performed by men were more important than those which were carried out by women. Woman as the protectress and the guardian of the family is called the mother. The primary and the extraordinary beauty of a woman is motherhood. The attributes of women are: fertility, parenting and the mystery of new life. Over centuries, the position of women in society has changed. Nowadays, the role of women depends on the culture in which they live and the religion they confess.

Aim. The authors present the image of women in the oldest religions of the world.

Material and methods. Literature analysis in the field of culture, religion, gynaecology and obstetrics as well as the personal experience.

The results. According to Christianity, the most meaningful religion for us, we recall the approach of John Paul II who emphasized the equality between men and women. In Islam, the Koran and Hadith collect the rights and obligations for every Muslim. Allah described the role of women as less important than men’s - women have lower social status. In Judaism, according to Torah every single person has a different function in life. Woman’s main mission is to maintain a positive home atmosphere and to educate children in accordance with faith.

References

1. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1996.

2. Genstwa M. Mania M. Nowak A. Seksualność, kobiecość w kulturach i religiach świata. Gin. Prakt. 2009:4: 41-52.

3. List Apostolski Mulieris Dignitatem Ojca Świętego Jana Pawła II, z okazji roku Maryjnego o godności i powołaniu kobiet. Rzym 1988. Dostępny: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/mulieris.html (Data dostępu: 11.04.2011).

4. List do kobiet A Ciascuna Di Voi Ojca Świętego Jana Pawła II, na IV światową konferencję w Pekinie. Watykan 1995. Dostępny: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/pekin_29061995.html (Data dostępu: 11.04.2011).

5. List do rodzin Gratissimam Sane Ojca Świętego Jana Pawła II, Rzym 1994. Dostępny: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/gratissimam.html (Data dostępu: 11.04.2011)

6. Majda A. Zelewska- Puchała J, Ogórek Tęcza B. Pielęgniarstwo Transkulturowe. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.

7. Katechizm Kościoła Katolickiego (1284). Wydawnictwo Pallotinum, Poznań 2002.

8. Majchrowski J. Główne religie współczesnego świata, Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych, Warszawa 1987.

9. Abu- Rub H. Zabża B. Ogólny obraz kobiety w Islamie [w] „Status kobiety w Islamie” wyd. Muzułmańskie Stowarzyszenie Kształcenia Kulturowego, Wrocław 2002.

10. http://religie.wiara.pl/doc/472173.Kobieta-w-islamie (Data dostępu: 11.04.2011).

11. Fuks M., Hoffman Z., Horn M., Tomaszewski J. Żydzi polscy – dzieje kultura.Interpress, Warszawa 2002.

12. Alban S., Leininger M.M., Reynolds C.L.; Multikulturelle Pflege, Urban&Fischer, München 1999.

13. Materiały z wykładów Dr E. Hofstätter kursu dokształcającego Akademii Kształcenia Zawodowego miasta Wiednia na temat Transkulturowe kompetencje przez pryzmat pięciu religii świata – materiały u autorki.

Downloads

Published

2011-11-28