Midwifery studies in Belgium- midwifery education program at Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (KATHO) in Kortrijk, Belgium
Keywords:
education programs, education, midwifery studies, BelgiumAbstract
MIDWIFERY STUDIES IN BELGIUM- MIDWIFERY EDUCATION PROGRAM AT KATHOLIEKE HOGESCHOOL ZUID-WEST-VLAANDEREN (KATHO) IN KORTRIJK, BELGIUM
Introduction. The Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (KATHO) is a recognized higher education institution belonging to the Flemish Community of the Kingdom of Belgium. Providing higher education at bachelor level is the main aim of the university. KATHO plays a key role in higher education in West Flanders. According to WHO European strategy the plan of midwifery studies should be based on developing skills which graduate have to represent. The time of studying, main subjects are described by European Union Directive. Midwifery Studies should not last less than three years. Studying plan consist of 4600 didactic hours (2300 didactic hours of theoretical training and 2300 didactic hours of practical training).
Aim and method The aim of the study was to present education program for Midwifery studies in Belgium. The method used was analysis of the documentation and literature.
Conclusions. Belgium midwives are training in two systems. The Flemish system lasts three years. The Walloon Midwifery studies last four years. The first year consisted of nursing studies, the second- mixed nursing and midwifery studies and the last two years midwifery studies.
References
1. Embo M, Driessen E. Assessment and feedback to facilitate self-directed learning in clinical practice of Midwifery students. Medical Teacher. 2010;32(7):263-269.
2. Emons J, Luiten M. Opieka położnicza w Europie. Raport z piętnastu krajów członkowskich Unii Europejskiej. Deloitte and Touche. Warszawa; 2002.
3. Fleming V, Holmes A. Basic nursing and midwifery education programmes in Europe. A report to the World Health Organization Regional Office for Europe March 2005.
4. Franek G, Wilczek B, Chłopecka H. Rola edukacji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych na przykładzie programu profilaktyki raka piersi u kobiet. Wiadomości Lekarskie. 2002;55(1):673-678.
5. Iwanowicz-Palus G. Kształcenie położnych w świetle regulacji prawnych Unii Europejskiej. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2003;2: 35-38.
6. Iwanowicz-Palus G. Unijne uwarunkowania kształcenia i wykonywania zawodu położnej. Pielęgniarka i Położna. 2003;9:4-6.
7. Iwanowicz- Palus G.: Zadania położnych. Pielęgniarka i Położna. 2003;12:6-7.
8. Kaczor A. Kształcenie wysoko wykwalifikowanej kadry położniczej w Belgii wzorem dla zmian w systemie kształcenia położnych w Polsce. (W:) Iwanowicz- Palus G. (red): Położnictwo U Progu XXI Wieku (Materiały z Konferencji Naukowej). Lublin; 1999:218-226.
9. Slosorz T. Smodzielność zawodowa położnych. Położna Nauka i Praktyka. 2009;3(7):50-54.
10. Zubik M (red): Polityka rodzinna w krajach Unii Europejskiej. Biuletyn RPO- Zeszyty Naukowe. Rzecznik Praw Obywatelskich. 2009;67:177-232.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Agnieszka Bień, Grażyna Iwanowicz-Palus, Magdalena Korżyńska (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.