Edukacja położnych w Belgii - kształcenie na kierunku położnictwo w Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (KATHO) w Kortrijk
Słowa kluczowe:
programy kształcenia, edukacja, kształcenie położnych, BelgiaAbstrakt
EDUKACJA POŁOŻNYCH W BELGII - KSZTAŁCENIE NA KIERUNKU POŁOŻNICTWO W KATHOLIEKE HOGESCHOOL ZUID-WEST-VLAANDEREN (KATHO) W KORTRIJK
Wprowadzenie. Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (KATHO) jest uznaną uczelnią należąca do Wspólnoty Flamandzkiej Królestwa Belgii. Podstawą działalności jednostki jest zapewnienie wyższego wykształcenia na poziomie licencjatu. Uczelnia odgrywa kluczową rolę w szkolnictwie wyższym w Zachodniej Flandrii. Według założeń Europejskiej strategii WHO program nauczania w zawodzie położnej powinien być oparty na rozwijaniu kompetencji, które powinna reprezentować absolwentka położnictwa. Dyrektywy Wspólnoty Europejskiej określają czas trwania kształcenia na kierunku położnictwo oraz przedmioty jakie powinny być zrealizowane w trakcie kształcenia. Okres studiów nie powinien być krótszy niż trzy lata. Czas kształcenia powinien wynosić 4600 godzin dydaktycznych, przy czym 50% (2300 godzin dydaktycznych) jest przeznaczone na kształcenie praktyczne.
Cel pracy i metoda. Celem pracy jest przedstawienie systemu kształcenia położnych w Belgii na przykładzie KATHO w Kortrijk. Metodą wykorzystaną w niniejszej pracy jest analiza dokumentacji i literatury przedmiotowej.
Wnioski. Edukacja położnych w Belgii odbywa się w dwóch systemach. W systemie Flamandzkim kształcenie w zawodzie położnej trwa trzy lata, natomiast w systemie Walońskim kształcenie trwa cztery lata. Pierwszy rok to studia pielęgniarskie, drugi mieszany pielęgniarsko-położniczy, a dwa ostatnie lata obejmują wyłącznie kształcenie bezpośrednio związane z położnictwem.
Bibliografia
1. Embo M, Driessen E. Assessment and feedback to facilitate self-directed learning in clinical practice of Midwifery students. Medical Teacher. 2010;32(7):263-269.
2. Emons J, Luiten M. Opieka położnicza w Europie. Raport z piętnastu krajów członkowskich Unii Europejskiej. Deloitte and Touche. Warszawa; 2002.
3. Fleming V, Holmes A. Basic nursing and midwifery education programmes in Europe. A report to the World Health Organization Regional Office for Europe March 2005.
4. Franek G, Wilczek B, Chłopecka H. Rola edukacji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych na przykładzie programu profilaktyki raka piersi u kobiet. Wiadomości Lekarskie. 2002;55(1):673-678.
5. Iwanowicz-Palus G. Kształcenie położnych w świetle regulacji prawnych Unii Europejskiej. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2003;2: 35-38.
6. Iwanowicz-Palus G. Unijne uwarunkowania kształcenia i wykonywania zawodu położnej. Pielęgniarka i Położna. 2003;9:4-6.
7. Iwanowicz- Palus G.: Zadania położnych. Pielęgniarka i Położna. 2003;12:6-7.
8. Kaczor A. Kształcenie wysoko wykwalifikowanej kadry położniczej w Belgii wzorem dla zmian w systemie kształcenia położnych w Polsce. (W:) Iwanowicz- Palus G. (red): Położnictwo U Progu XXI Wieku (Materiały z Konferencji Naukowej). Lublin; 1999:218-226.
9. Slosorz T. Smodzielność zawodowa położnych. Położna Nauka i Praktyka. 2009;3(7):50-54.
10. Zubik M (red): Polityka rodzinna w krajach Unii Europejskiej. Biuletyn RPO- Zeszyty Naukowe. Rzecznik Praw Obywatelskich. 2009;67:177-232.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Agnieszka Bień, Grażyna Iwanowicz-Palus, Magdalena Korżyńska (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.