Assessment of physician-patient relationships at the obstetrics and gynecology departments

Authors

  • Magdalena Chilicka Klinika Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Author
  • Elżbieta Krajewska-Kułak Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Author
  • Emilia Rozwadowska Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Author
  • Robert Terlikowski Klinika Rehabilitacji, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Author
  • Marcin Hładuński Studenckie Koło Naukowe Wolontariuszy Medycznych działające przy Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej UMB Author
  • Izabela Młynarczyk Izabela Młynarczyk Studenckie Koło Naukowe Wolontariuszy Medycznych działające przy Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej UMB Author

Keywords:

trust scale, patient, physician

Abstract

Introduction. Current system of the health care makes patient  become the active and evaluative client of medical services recommended by the institution.

Aim. The assessment of patients’ trust in their physicians at the obstetrics and gynecology departments.

Material. Data were collected from 150 women hospitalized at the obstetric and gynecology departments. The scale of the trust in physician includes 11 questions. The patient should give  answers according to five-score scale: 1-strongly disagree, 2-disagree, 3-neutral (neither disagree or agree), 4- agree, 5- strongly agree.

Results: From among the studied patients 23.3% did not doubt about a proper doctor’s care. Fifty-nine percent of patients agreed that physician usually considers the needs of examined patients and places them in the first place. More than 90% of the respondents agreed with the statement „I trust my doctor very much, that is why I always comply to her/his advice”. Almost 68.7% of patients confirmed the statement: „if my physician  tells something this always has to be the truth” Nearly 77.3% of the respondents declared the trust in their physician’s therapy. Almost 84% of patients were convinced that their doctor is a true expert in treating diseases. Thus 96.7% of patients did not declare fear of disclosing by physician the professional secrecy.

Conclusions. Most patients doubted about appropriate doctor’s care at the obstetric and gynecology departments. The respondents trusted their physicians, that their needs were in the first place. They believed that physicians are always telling the truth, they are experts in the therapy of their ailments, and they keep the secrecy of their therapy.

References

1. Wroński K., Cywiński J., Bocian R. Jakość usług medycznych, Gin. Prakt. 2008; 2: 42-45.

2. Blenkiron P, Hammill CA. What determines patients satisfaction with their mental health care and quality of life? Postgrad. Med. J., 2003; 79 (932): 337.40.

3. Kornatowski M.A. Satysfakcja pacjenta jako wskaźnik poziomu jakości opieki zdrowotnej. Antidotum 1995; 1: 47-51.

4. Marcinowicz L. Satysfakcja pacjenta. Pielęgniarka i Położna 2005; 5: 10-1. 3.

5. Maciąg A., Sakowska I. Rola i prawa pacjenta w obszarze jakości usług zdrowotnych, Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW, 2006; 1: 50-62.

6. Kurpas D, Sapilak B J, Steciwko A F. Ocena satysfakcji pacjenta dializowanego jako wykładnik jakości opieki długoterminowej świadczonej w praktyce lekarza rodzinnego Probl. Lek. 2006; 3: 99-100.

7. Emanuel E.J., Emanuel L.L. Four models of the physician-patient relationship JAMA 1992; 267: 2221–2226.

8. Pellegrino E.D., Thomasma D.C. The virtues in medical practice. New York, Oxford University Press; 1993. s 56.

9. Donovan D.K. The physician-patient relationship. W: Thomasma D.C., Kissell J.L., red.: The health care professional as friend and healer. Washington, Georgetown University Press, 200. s: 13–23.

10. Anderson LA, Dedrick RF. Development of The in Physician scale: a measure to assess interpersonal trust in patient-physician relationships Psychol. Rep. 1990; 67: 1091-1100.

11. Lawthers, A G Pomiar jakości a manager ochrony zdrowia Zdr i Zarz, Tom I , 1999; 3: 17-23.

12. Raduj J, Induska A, Anczewska M, Lechowicz W, Pałyska M, Prot K. Jakość usług medycznych w opinii pacjentów wybranych oddziałów psychiatrycznych Post Psychiat Neurol 2005; 14: 293-298.

13. CBOS: Opinie o stosunku do pacjentów w placówkach opieki zdrowotnej. Warszawa, 6, BS/82/2001

14. Jóźwicka M., Ślusarz R., Szewczyk M., Tafelski M, Beuth W. Satysfakcja pacjenta z opieki medycznej w szpitalnych oddziałach zabiegowych Annales Universitas Marie Curie-Sklodowska 2005; supl. 16, 7: 68-72.

15. Krajewska-Kułak E., Wróblewska K., Kruszewa R., Szpakow A., Kułak W., Baranowska A., Jankowiak B., Krajewska K., Kondzior D., Lewko J., Łukaszuk C., Rolka H., Klimaszewska K., Kowalczuk K., Sierakowska M., Szyszko-Perłowska A., Van Damme-Ostapowicz K., Jaszewski M., Kowalewska B., Chilińska J., Gołębiewska A. Ocena zaufania pacjent lekarz z zastosowaniem skali Aderson i Dedrick, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2008; 89 (3): 414-418.

16. CBOS: Informowanie pacjentów o stanie zdrowia i przebiegu leczenia, Warszawa, 6,BS/75/2001

17. CBOS: Opinie o opiece zdrowotnej, Warszawa, 2009, 4, BS/55/2009

18. CBOS: Opinie o błędach medycznych i zaufaniu do lekarzy”, Warszawa, 2001, 4 BS/27/2001.

Downloads

Published

2011-03-09