Ocena zaufania pacjent-lekarz na oddziałachpołożniczo-ginekologicznych
Słowa kluczowe:
skala zaufania, pacjent, lekarzAbstrakt
Wstęp. Współczesny system ochrony zdrowia spowodował, iż pacjent z biernego odbiorcy usług medycznych stał się on klientem i podmiotem oceniającym oraz opiniotwórczym dla polecanych przez placówkę usług
Cel. ocena zaufania jakim darzą pacjentki swoich lekarzy z oddziałów położniczo-ginekologicznych
Materiał: Materiał zebrano w grupie 150 pacjentek hospitalizowanych na oddziałach położniczo-ginekologicznych. Skala obejmuje 11 pytań. Pacjent ma udzielać na nie odpowiedzi za pomocą pięciopunktowej skali: 1- zdecydowanie nie zgadzam się, 2- nie zgadzam się, 3 -ani tak ani nie, 4 -zgadzam się oraz 5- zdecydowanie zgadzam się.
Wyniki. We właściwą opiekę lekarza nad pacjentem nie wątpiło 25,3% badanych. Z faktem, że lekarz zwykle rozpatruje potrzeby badanych i stawia je na pierwszym miejscu, zgadzało się 59% chorych. Ze stwierdzeniem „ufam bardzo mojemu lekarzowi, dlatego zawsze stosuję się do jego rad” zgodziło się 90%. O tym, że „jeżeli mój lekarz coś mówi zawsze musi być to prawdę” przekonanych było 68,7% badanych. Co do sposobu prowadzonej terapii zaufanie do lekarza miało 77,3% pacjentów. O tym, że ich lekarz jest prawdziwym ekspertem w leczeniu chorób, było przekonanych 84% chorych. Nie obawiało się dochowania przez lekarza tajemnicy zawodowej 96,7% badanych
Wnioski. Respondentki w większości wątpiły we właściwą opiekę lekarza na oddziałach położniczo-ginekologicznych. Badane ufały jednak swoim lekarzom i były przekonane, iż ich potrzeby stawiają na pierwszym miejscu, zawsze mówią prawdę, są ekspertami w leczeniu ich chorób i dochowają tajemnicy ich leczenia
Bibliografia
1. Wroński K., Cywiński J., Bocian R. Jakość usług medycznych, Gin. Prakt. 2008; 2: 42-45.
2. Blenkiron P, Hammill CA. What determines patients satisfaction with their mental health care and quality of life? Postgrad. Med. J., 2003; 79 (932): 337.40.
3. Kornatowski M.A. Satysfakcja pacjenta jako wskaźnik poziomu jakości opieki zdrowotnej. Antidotum 1995; 1: 47-51.
4. Marcinowicz L. Satysfakcja pacjenta. Pielęgniarka i Położna 2005; 5: 10-1. 3.
5. Maciąg A., Sakowska I. Rola i prawa pacjenta w obszarze jakości usług zdrowotnych, Studia i Materiały – Wydział Zarządzania UW, 2006; 1: 50-62.
6. Kurpas D, Sapilak B J, Steciwko A F. Ocena satysfakcji pacjenta dializowanego jako wykładnik jakości opieki długoterminowej świadczonej w praktyce lekarza rodzinnego Probl. Lek. 2006; 3: 99-100.
7. Emanuel E.J., Emanuel L.L. Four models of the physician-patient relationship JAMA 1992; 267: 2221–2226.
8. Pellegrino E.D., Thomasma D.C. The virtues in medical practice. New York, Oxford University Press; 1993. s 56.
9. Donovan D.K. The physician-patient relationship. W: Thomasma D.C., Kissell J.L., red.: The health care professional as friend and healer. Washington, Georgetown University Press, 200. s: 13–23.
10. Anderson LA, Dedrick RF. Development of The in Physician scale: a measure to assess interpersonal trust in patient-physician relationships Psychol. Rep. 1990; 67: 1091-1100.
11. Lawthers, A G Pomiar jakości a manager ochrony zdrowia Zdr i Zarz, Tom I , 1999; 3: 17-23.
12. Raduj J, Induska A, Anczewska M, Lechowicz W, Pałyska M, Prot K. Jakość usług medycznych w opinii pacjentów wybranych oddziałów psychiatrycznych Post Psychiat Neurol 2005; 14: 293-298.
13. CBOS: Opinie o stosunku do pacjentów w placówkach opieki zdrowotnej. Warszawa, 6, BS/82/2001
14. Jóźwicka M., Ślusarz R., Szewczyk M., Tafelski M, Beuth W. Satysfakcja pacjenta z opieki medycznej w szpitalnych oddziałach zabiegowych Annales Universitas Marie Curie-Sklodowska 2005; supl. 16, 7: 68-72.
15. Krajewska-Kułak E., Wróblewska K., Kruszewa R., Szpakow A., Kułak W., Baranowska A., Jankowiak B., Krajewska K., Kondzior D., Lewko J., Łukaszuk C., Rolka H., Klimaszewska K., Kowalczuk K., Sierakowska M., Szyszko-Perłowska A., Van Damme-Ostapowicz K., Jaszewski M., Kowalewska B., Chilińska J., Gołębiewska A. Ocena zaufania pacjent lekarz z zastosowaniem skali Aderson i Dedrick, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2008; 89 (3): 414-418.
16. CBOS: Informowanie pacjentów o stanie zdrowia i przebiegu leczenia, Warszawa, 6,BS/75/2001
17. CBOS: Opinie o opiece zdrowotnej, Warszawa, 2009, 4, BS/55/2009
18. CBOS: Opinie o błędach medycznych i zaufaniu do lekarzy”, Warszawa, 2001, 4 BS/27/2001.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.