Competence of nurses in health education in the Polish system of medical care
Keywords:
health education, preparation of nurses, educational servicesAbstract
Introduction. Health care units are created to provide medical services, mainly those diagnostic and treatment, prophylactic, rehabilitation, nursing, as well as education. The statutory obligation to patients education is assigned to professions of physician, nurse and midwife.
Objective. The objective of the study is to present the scope of the preparation of nurses for health education of patients in the Polish health care system.
Material and methods. The study comprised 245 professionally active nurses. The research material was collected by means of especially designed questionnaire form, and the results obtained were subject to statistical analysis.
Results. The majority of the nurses in the study reported the frequent undertaking of actions with respect to patients, those actions usually lasting for 15-20 minutes. The greatest number of nurses indicated themselves as being responsible for education.
Conclusions. Nurses rated their preparation for carrying out education in very positive terms, and applied mainly conversation as the method of patient education. In the course of health education the respondents most often made use of the folders and brochures available.
References
1. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN SA; 2007.
2. Ciechaniewicz W. Pedagogika. Warszawa: PZWL; 2000.
3. Rush K, Kee C, Rice M. Nurses as imperfect role models for health promotion. Western Journal of Nursing Research. 2005; 27(2): 166-183.
4. Owczarz M. Poradnik edukatora. Warszawa: CODN; 2005.
5. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. (red.) Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. T. I.Lublin: Wyd. Czelej; 2008.
6. Tones K, Tilford S. Health Education: Effectiness and efficacy. Wyd. 2. London: Chapman & Hall; 1994. S. 158-170.
7. Huges M. Patient attitude to health education in general practice. Health Education Journal. 1988; 4: 130-2.
8. Musich SA, Adams L, Edington DW. Effectiveness of health promotion programs in moderating medical costs in the USA. Health Promotion International. 2000; 1: 5-15.
9. Rębala L. Edukacyjne zadania współczesnego lekarza. Problemy Medycyny Społecznej. 1997; 3: 546-549.
10. Kirschner H. Lekarz rodzinny a promocja zdrowia. Promocja zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna. 1997; 12-13; 7-21.
11. Cianciara D., Miller M. Postawy lekarzy wobec edukacji pacjenta. Przegląd Epidemiologiczny. 2003; 57: 531-540.
12. Meller G, St John W. Occupational Heath nurse’s perceptions of their current and future roles. JAN, 2007, 58(6), 585-593.
13. Whitehead D, Wang Y, Wang J, Zhang J, Sun Z, Xie C. Health promotion and health education practice: nurses’ perceptions. JAN. 2008; 61(2): 181-187.
14. Jankowiak B, Krajewska-Kułak E, Bartoszewicz A., Rolka H, Krajewska K, Lewko J. Przygotowanie pielęgniarek do wykonywania funkcji zawodowych. Pielegniarstwo XXI wieku. 2003; 5: 43-46.
15. Krymska B. Poziom świadomości kadry pielęgniarskiej POZ i szpitali klinicznych miasta Zabrze w zakresie promowania zdrowia i prowadzenia edukacji zdrowotnej. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 3 (12): 189-194.
16. Glińska J, Lewandowska M. Autonomiczność zawodu pielęgniarskiego w świadomości pielęgniarek z uwzględnieniem pełnionych funkcji zawodowych. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15( 4): 249-253.
17. Mianowana V, Wąsik A, Fidecki W, Wysokiński M, Domżał-Drzewicka R. Edukacja zdrowotna pacjentów hospitalizowanych. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2007; 1(18): 21-24.
18. Kosicka B, Wrońska I. Rola pielęgniarki w edukacji chorych na cukrzycę. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15( 2-3): 187-191.
19. Dolińska C, Ziętkowski Z, Bodzenia-Łukaszyk A, Ziętkowska E. Edukacja pacjenta zasadniczy element we współczesnym podejściu do leczenia chorych na astmę. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4 (13): 99-102.
20. Miastkowska K, Krajewska-Kułak E, Rolka H, Jankowiak B, Łukaszuk C. Problemy z zakresu edukacji zdrowotnej wśród pacjentów hospitalizowanych z rozpoznaną chorobą nadciśnieniową, 2006; 1/2(14/15): 91-98.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Authors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.