Quality research in nursing

Authors

  • Ewa Stychno Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Author
  • Kinga Kulczycka Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Author

Keywords:

quality research, case study, nursing

Abstract

The article aims to show the essence of quality research in nursing. Conducting this type of research requires the researcher to possess knowledge concerning the way it is carried out, as well as the subject of study.
The person who decides to put the quality research into practice must:
– understand its meaning and essence,
– possess knowledge of oneself about the assumptions with which they start the research,
– know the subject of study
Quality research require specific conditions of the methodological correctness.

References

1. Pilch T, Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 2001.

2. Komorowska H. Metody ilościowe a metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Edukacja. 1989;3: 14-30.

3. Tomaszewski T. Wstęp do psychologii. Warszawa: PWN; 1971.

4. Palka S. red. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. UJ; 1998.

5. Lenartowicz H, Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010.

6. Łobocki M. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2006.

7. Pilch T. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 1998.

8. Dyjas-Pokorska A. Geneza i rozwój badań jakościowych w marketingu. [w:] Sztabiński PB, Sztabiński F, Sawiński Z, red. Nowe metody, nowe podejście badawcze w naukach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN; 2004.s. 200-218.

9. Gliński P. Założenia i praktyka jakościowych badań stylów życia. Kultura i Społeczeństwo. 1990;1: 43-52.

10. Punch K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches. London: Sage; 1998.

11. Kubielski W. Zarys metodologii badań pedagogicznych. Słupsk: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku; 1999.

12. Stake R. Case studies. [w:] Denzin R, Lincoln Y, red. Handbook of qualitative research. Sage: Thousend Oaks; 2000.s. 435-454.

13. Lesińska-Sawicka M, Kapała W. Case study w świetle literatury przedmiotu. [w:] Lesińska-Sawicka M, red. Metoda case study w pielęgniarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne BORGIS; 2009.s.9-35.

14. Silverman D. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN; 2008.

15. Ossowski S. O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: PWN; 1983.

16. Wyka A. Model badań przez wspólne doświadczenie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”. Kultura i społeczeństwo. 1985;2: 93-115.

17. Nowak S. Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN; 1985.

18. Maszke AW. Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski; 2003.

Downloads

Published

2011-03-09