Badania jakościowe w pielęgniarstwie
Słowa kluczowe:
badania jakościowe, studium przypadku, pielęgniarstwoAbstrakt
Celem niniejszego opracowania jest próba przybliżenia istoty badań jakościowych w pielęgniarstwie. Badania jakościowe wymagają od badacza wiedzy, zarówno związanej ze sposobem ich prowadzenia, jak i z przedmiotem jego badań.
Osoba decydująca się na realizację badań jakościowych musi:
– rozumieć ich sens i istotę,
– posiadać wiedzę o sobie dotyczącą własnych przed-założeń, z którymi wchodzi do badania,
– znać badanego.
Badania jakościowe wymagają przestrzegania określonych warunków poprawności metodologicznej.
Bibliografia
1. Pilch T, Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 2001.
2. Komorowska H. Metody ilościowe a metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Edukacja. 1989;3: 14-30.
3. Tomaszewski T. Wstęp do psychologii. Warszawa: PWN; 1971.
4. Palka S. red. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. UJ; 1998.
5. Lenartowicz H, Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010.
6. Łobocki M. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2006.
7. Pilch T. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 1998.
8. Dyjas-Pokorska A. Geneza i rozwój badań jakościowych w marketingu. [w:] Sztabiński PB, Sztabiński F, Sawiński Z, red. Nowe metody, nowe podejście badawcze w naukach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN; 2004.s. 200-218.
9. Gliński P. Założenia i praktyka jakościowych badań stylów życia. Kultura i Społeczeństwo. 1990;1: 43-52.
10. Punch K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches. London: Sage; 1998.
11. Kubielski W. Zarys metodologii badań pedagogicznych. Słupsk: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku; 1999.
12. Stake R. Case studies. [w:] Denzin R, Lincoln Y, red. Handbook of qualitative research. Sage: Thousend Oaks; 2000.s. 435-454.
13. Lesińska-Sawicka M, Kapała W. Case study w świetle literatury przedmiotu. [w:] Lesińska-Sawicka M, red. Metoda case study w pielęgniarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne BORGIS; 2009.s.9-35.
14. Silverman D. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN; 2008.
15. Ossowski S. O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: PWN; 1983.
16. Wyka A. Model badań przez wspólne doświadczenie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”. Kultura i społeczeństwo. 1985;2: 93-115.
17. Nowak S. Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN; 1985.
18. Maszke AW. Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski; 2003.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Stychno, Kinga Kulczycka (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.