Badania jakościowe w pielęgniarstwie

Autor

  • Ewa Stychno Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Kinga Kulczycka Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

badania jakościowe, studium przypadku, pielęgniarstwo

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest próba przybliżenia istoty badań jakościowych w pielęgniarstwie. Badania jakościowe wymagają od badacza wiedzy, zarówno związanej ze sposobem ich prowadzenia, jak i z przedmiotem jego badań. 
Osoba decydująca się na realizację badań jakościowych musi:
– rozumieć ich sens i istotę, 
– posiadać wiedzę o sobie dotyczącą własnych przed-założeń, z którymi wchodzi do badania,
– znać badanego.
Badania jakościowe wymagają przestrzegania określonych warunków poprawności metodologicznej. 

Bibliografia

1. Pilch T, Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 2001.

2. Komorowska H. Metody ilościowe a metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Edukacja. 1989;3: 14-30.

3. Tomaszewski T. Wstęp do psychologii. Warszawa: PWN; 1971.

4. Palka S. red. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. UJ; 1998.

5. Lenartowicz H, Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010.

6. Łobocki M. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2006.

7. Pilch T. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 1998.

8. Dyjas-Pokorska A. Geneza i rozwój badań jakościowych w marketingu. [w:] Sztabiński PB, Sztabiński F, Sawiński Z, red. Nowe metody, nowe podejście badawcze w naukach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN; 2004.s. 200-218.

9. Gliński P. Założenia i praktyka jakościowych badań stylów życia. Kultura i Społeczeństwo. 1990;1: 43-52.

10. Punch K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches. London: Sage; 1998.

11. Kubielski W. Zarys metodologii badań pedagogicznych. Słupsk: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku; 1999.

12. Stake R. Case studies. [w:] Denzin R, Lincoln Y, red. Handbook of qualitative research. Sage: Thousend Oaks; 2000.s. 435-454.

13. Lesińska-Sawicka M, Kapała W. Case study w świetle literatury przedmiotu. [w:] Lesińska-Sawicka M, red. Metoda case study w pielęgniarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne BORGIS; 2009.s.9-35.

14. Silverman D. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN; 2008.

15. Ossowski S. O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: PWN; 1983.

16. Wyka A. Model badań przez wspólne doświadczenie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”. Kultura i społeczeństwo. 1985;2: 93-115.

17. Nowak S. Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN; 1985.

18. Maszke AW. Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski; 2003.

Pobrania

Opublikowane

2011-03-09