Why not nursing? Perceptions of the nursing job by young people of high schools – preliminary study
Why not nursing? Perceptions of the nursing job by young people of high schools.pdf

Keywords

choice of profession
personal values
young people
nursing

Abstract

WHY NOT NURSING? PERCEPTIONS OF THE NURSING JOB BY YOUNG PEOPLE OF HIGH SCHOOLS – PRELIMINARY STUDY

Aim. The work aimed at evaluating the interest in learning nursing profession among students of high schools.

Material and methods. The research comprised a group of 307 students from high schools. The research has been conducted between January-April 2018. The methods used were the diagnostic survey method. The self-construction questionnaire and the - questionnaire - List of Personal Values by Z. Juczyński were also used.

Results. The willingness to start learning the profession of a field nurse has been declared only by 2 persons. 13% of students considered nursing studies as a substitute field of study. The factors that discourage the young to learn the profession include low remuneration, specificity of the profession that implies “dirty and difficult work” , low social esteem for the profession, The students, who more often identify the profession of a nurse as prestigious, declared interest in learning that profession (p<0,001).

Conclusions. Interest in the profession of a field nurse is very low. It is necessary to start promoting the profession in order to make the young perceive it as more attractive.

Why not nursing? Perceptions of the nursing job by young people of high schools.pdf

References

1. Golinowska S, Kocot E, Sowa A. Zasoby kadr dla sektora zdrowotnego. Dotychczasowe tendencje i prognozy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2013;11(2):125-147. https://doi.org/10.4467/20842627OZ.14.012.1622.

2. Zając P., Szpakowski R., Pielęgniarstwo-zawód deficytowy? Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2014; 1(38): 64-68.

3. Kozek W. Pielęgniarki na rynku pracy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2013;11 (2):180-190 https://doi.org/10.4467/20842627oz.14.016.1626.

4. Neilson GR, Lauder W. What do high academic achieving school pupils really think about a career in nursing: analysis of the narrative from paradigmatic case interviews. Nurse Educ Today. 2008;28(6):680-90. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.03.008.

5. Nelson G.R, Jones M.C. What predicts the selection of nursing as a career choice in 5th and 6th year school students? Nurse Educ Today. 2012; 32:588–593. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.06.011.

6. Glereana N., Hupila M., Talmana K., Haavistob E. Young peoples’ perceptions of the nursing profession: An integrative review. Nurse Educ Today. 2017; :57 95-102. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.07.008.

7. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce, Warszawa 2017, http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/zespol-ds-opracowania-strategii-na-rzeczrozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce-zakonczyl-prace/ [dostęp 3.03.2019].

8. Kucharski A, Ligocka M. Aspiracje edukacyjne młodzieży a motywy studiów. Pedagogika Społeczna 2014;1 (51):57- 74.

9. Lelińska K. Znaczenie socjologicznych teorii wyboru zawodu w pracy doradcy zawodowego. [W]: Bednarczyk H, Figurski J, Żurek M. (red.), Pedagogika pracy: doradztwo zawodowe. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, Warszawa 2004, s.114-123.

10. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa 2001, s.122-127.

11. State of Health in the EU Polska Profil systemu ochrony zdrowia 2017. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/chp_poland_polish.pdf[dostęp: 30.07.2019].

12. Raport Naczelnej Rady Pielęgniarek I Położnych. Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: NIPiP. 2017 https://nipip.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport_druk_2017.pdf [dostęp: 30.07.2019].

13. Mędrzycka-Dąbrowska W, Bąkowska G, Kwiecień-Jaguś K, Gaworska-Krzemińska A. Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez młodzież szkół ponadgimnazjalnych, jako wybór przyszłego zawodu – doniesienia wstępne. Probl Piel. 2012; (20) 2:192-200.

14. Franek G, Kulik H, Ferdyn M. Zainteresowanie zawodem pielęgniarki wśród młodzieży szkół licealnych. Probl Piel. 2012; 4 (20):423-430.

15. Krzos A, Rząca M, Zaniuk M, Gębka M, Kozioł A, Szmołda I, Sikorska I. Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. [W:] Pielęgniarstwo wczoraj, dziś, jutro… tom IIW wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie, 2013, s.118-126.

16. Pierzak M.T. Nursing as a profession practiced in the future - opinion of junior high school students. Journal of Education, Health and Sport 2017;7(7):125-140. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.824373.

17. Ślusarska B, Barczak S, Zarzycka D, Dobrowolska B, Cuber T. Znaczenie wartości osobistych i symboli szczęścia wśród pielęgniarek aktywnych zawodowo. Probl Piel. 2011;19 (2):219-227.

18. Koralewicz D, Kuriata E.I, Mróz S. Opinia studentów pielęgniarstwa na temat wizerunku zawodowego pielęgniarek w Polsce. Piel Zdr Publ. 2017;4:285-292. https://doi.org/10.17219/pzp/79703

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2019 Author