Dlaczego nie pielęgniarstwo? Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez młodzież szkół licealnych – doniesienia wstępne
Why not nursing? Perceptions of the nursing job by young people of high schools.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

wybór zawodu
wartości osobiste
młodzież
pielęgniarstwo

Abstrakt

DLACZEGO NIE PIELĘGNIARSTWO? POSTRZEGANIE ZAWODU PIELĘGNIARKI PRZEZ MŁODZIEŻ SZKÓŁ LICEALNYCH – DONIESIENIA WSTĘPNE

Cel pracy. W pracy podjęto próbę analizy zainteresowania uczniów szkół licealnych kształceniem w zawodzie pielęgniarki.

Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 307 uczniów klas maturalnych w okresie od stycznia do marca 2018. Do badań wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety oraz standaryzowaną Listę Wartości Osobistych (LWO) według Z. Juczyńskiego.

Wyniki. Decyzję kształcenia na kierunku pielęgniarskim potwierdziły tylko 2 osoby. 13% uczniów rozważało ewentualny wybór pielęgniarstwa jako kierunku rezerwowego. Za czynniki zniechęcające do kształcenia w zawodzie młodzież wskazała niskie wynagrodzenie, specyfikę pracy związaną z „brudną i trudną pracą”, małe uznanie dla zawodu w społeczeństwie. Respondenci postrzegający zawód pielęgniarki jako prestiżowy, częściej deklarowali zainteresowanie kształceniem na kierunku pielęgniarskim (p <0,001).

Wnioski. Zainteresowanie zawodem pielęgniarki/pielęgniarza jest bardzo małe. Konieczne jest podjęcie działań w zakresie promocji zawodu, które przełożą się na postrzeganie przez młodzież zawodu pielęgniarskiego jako atrakcyjnego.

Why not nursing? Perceptions of the nursing job by young people of high schools.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Golinowska S, Kocot E, Sowa A. Zasoby kadr dla sektora zdrowotnego. Dotychczasowe tendencje i prognozy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2013;11(2):125-147. https://doi.org/10.4467/20842627OZ.14.012.1622.

2. Zając P., Szpakowski R., Pielęgniarstwo-zawód deficytowy? Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2014; 1(38): 64-68.

3. Kozek W. Pielęgniarki na rynku pracy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2013;11 (2):180-190 https://doi.org/10.4467/20842627oz.14.016.1626.

4. Neilson GR, Lauder W. What do high academic achieving school pupils really think about a career in nursing: analysis of the narrative from paradigmatic case interviews. Nurse Educ Today. 2008;28(6):680-90. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.03.008.

5. Nelson G.R, Jones M.C. What predicts the selection of nursing as a career choice in 5th and 6th year school students? Nurse Educ Today. 2012; 32:588–593. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.06.011.

6. Glereana N., Hupila M., Talmana K., Haavistob E. Young peoples’ perceptions of the nursing profession: An integrative review. Nurse Educ Today. 2017; :57 95-102. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.07.008.

7. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce, Warszawa 2017, http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/zespol-ds-opracowania-strategii-na-rzeczrozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce-zakonczyl-prace/ [dostęp 3.03.2019].

8. Kucharski A, Ligocka M. Aspiracje edukacyjne młodzieży a motywy studiów. Pedagogika Społeczna 2014;1 (51):57- 74.

9. Lelińska K. Znaczenie socjologicznych teorii wyboru zawodu w pracy doradcy zawodowego. [W]: Bednarczyk H, Figurski J, Żurek M. (red.), Pedagogika pracy: doradztwo zawodowe. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, Warszawa 2004, s.114-123.

10. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa 2001, s.122-127.

11. State of Health in the EU Polska Profil systemu ochrony zdrowia 2017. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/chp_poland_polish.pdf[dostęp: 30.07.2019].

12. Raport Naczelnej Rady Pielęgniarek I Położnych. Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: NIPiP. 2017 https://nipip.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport_druk_2017.pdf [dostęp: 30.07.2019].

13. Mędrzycka-Dąbrowska W, Bąkowska G, Kwiecień-Jaguś K, Gaworska-Krzemińska A. Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez młodzież szkół ponadgimnazjalnych, jako wybór przyszłego zawodu – doniesienia wstępne. Probl Piel. 2012; (20) 2:192-200.

14. Franek G, Kulik H, Ferdyn M. Zainteresowanie zawodem pielęgniarki wśród młodzieży szkół licealnych. Probl Piel. 2012; 4 (20):423-430.

15. Krzos A, Rząca M, Zaniuk M, Gębka M, Kozioł A, Szmołda I, Sikorska I. Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. [W:] Pielęgniarstwo wczoraj, dziś, jutro… tom IIW wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie, 2013, s.118-126.

16. Pierzak M.T. Nursing as a profession practiced in the future - opinion of junior high school students. Journal of Education, Health and Sport 2017;7(7):125-140. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.824373.

17. Ślusarska B, Barczak S, Zarzycka D, Dobrowolska B, Cuber T. Znaczenie wartości osobistych i symboli szczęścia wśród pielęgniarek aktywnych zawodowo. Probl Piel. 2011;19 (2):219-227.

18. Koralewicz D, Kuriata E.I, Mróz S. Opinia studentów pielęgniarstwa na temat wizerunku zawodowego pielęgniarek w Polsce. Piel Zdr Publ. 2017;4:285-292. https://doi.org/10.17219/pzp/79703

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy