Abstrakt
DLACZEGO NIE PIELĘGNIARSTWO? POSTRZEGANIE ZAWODU PIELĘGNIARKI PRZEZ MŁODZIEŻ SZKÓŁ LICEALNYCH – DONIESIENIA WSTĘPNE
Cel pracy. W pracy podjęto próbę analizy zainteresowania uczniów szkół licealnych kształceniem w zawodzie pielęgniarki.
Materiał i metody. Badaniem objęto grupę 307 uczniów klas maturalnych w okresie od stycznia do marca 2018. Do badań wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety oraz standaryzowaną Listę Wartości Osobistych (LWO) według Z. Juczyńskiego.
Wyniki. Decyzję kształcenia na kierunku pielęgniarskim potwierdziły tylko 2 osoby. 13% uczniów rozważało ewentualny wybór pielęgniarstwa jako kierunku rezerwowego. Za czynniki zniechęcające do kształcenia w zawodzie młodzież wskazała niskie wynagrodzenie, specyfikę pracy związaną z „brudną i trudną pracą”, małe uznanie dla zawodu w społeczeństwie. Respondenci postrzegający zawód pielęgniarki jako prestiżowy, częściej deklarowali zainteresowanie kształceniem na kierunku pielęgniarskim (p <0,001).
Wnioski. Zainteresowanie zawodem pielęgniarki/pielęgniarza jest bardzo małe. Konieczne jest podjęcie działań w zakresie promocji zawodu, które przełożą się na postrzeganie przez młodzież zawodu pielęgniarskiego jako atrakcyjnego.
Bibliografia
1. Golinowska S, Kocot E, Sowa A. Zasoby kadr dla sektora zdrowotnego. Dotychczasowe tendencje i prognozy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2013;11(2):125-147. https://doi.org/10.4467/20842627OZ.14.012.1622.
2. Zając P., Szpakowski R., Pielęgniarstwo-zawód deficytowy? Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2014; 1(38): 64-68.
3. Kozek W. Pielęgniarki na rynku pracy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2013;11 (2):180-190 https://doi.org/10.4467/20842627oz.14.016.1626.
4. Neilson GR, Lauder W. What do high academic achieving school pupils really think about a career in nursing: analysis of the narrative from paradigmatic case interviews. Nurse Educ Today. 2008;28(6):680-90. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.03.008.
5. Nelson G.R, Jones M.C. What predicts the selection of nursing as a career choice in 5th and 6th year school students? Nurse Educ Today. 2012; 32:588–593. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.06.011.
6. Glereana N., Hupila M., Talmana K., Haavistob E. Young peoples’ perceptions of the nursing profession: An integrative review. Nurse Educ Today. 2017; :57 95-102. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.07.008.
7. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce, Warszawa 2017, http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/zespol-ds-opracowania-strategii-na-rzeczrozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce-zakonczyl-prace/ [dostęp 3.03.2019].
8. Kucharski A, Ligocka M. Aspiracje edukacyjne młodzieży a motywy studiów. Pedagogika Społeczna 2014;1 (51):57- 74.
9. Lelińska K. Znaczenie socjologicznych teorii wyboru zawodu w pracy doradcy zawodowego. [W]: Bednarczyk H, Figurski J, Żurek M. (red.), Pedagogika pracy: doradztwo zawodowe. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, Warszawa 2004, s.114-123.
10. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa 2001, s.122-127.
11. State of Health in the EU Polska Profil systemu ochrony zdrowia 2017. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/chp_poland_polish.pdf[dostęp: 30.07.2019].
12. Raport Naczelnej Rady Pielęgniarek I Położnych. Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: NIPiP. 2017 https://nipip.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport_druk_2017.pdf [dostęp: 30.07.2019].
13. Mędrzycka-Dąbrowska W, Bąkowska G, Kwiecień-Jaguś K, Gaworska-Krzemińska A. Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez młodzież szkół ponadgimnazjalnych, jako wybór przyszłego zawodu – doniesienia wstępne. Probl Piel. 2012; (20) 2:192-200.
14. Franek G, Kulik H, Ferdyn M. Zainteresowanie zawodem pielęgniarki wśród młodzieży szkół licealnych. Probl Piel. 2012; 4 (20):423-430.
15. Krzos A, Rząca M, Zaniuk M, Gębka M, Kozioł A, Szmołda I, Sikorska I. Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. [W:] Pielęgniarstwo wczoraj, dziś, jutro… tom IIW wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie, 2013, s.118-126.
16. Pierzak M.T. Nursing as a profession practiced in the future - opinion of junior high school students. Journal of Education, Health and Sport 2017;7(7):125-140. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.824373.
17. Ślusarska B, Barczak S, Zarzycka D, Dobrowolska B, Cuber T. Znaczenie wartości osobistych i symboli szczęścia wśród pielęgniarek aktywnych zawodowo. Probl Piel. 2011;19 (2):219-227.
18. Koralewicz D, Kuriata E.I, Mróz S. Opinia studentów pielęgniarstwa na temat wizerunku zawodowego pielęgniarek w Polsce. Piel Zdr Publ. 2017;4:285-292. https://doi.org/10.17219/pzp/79703
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy