Determinants of health-related behaviours of middle school students
Keywords:
self-related behaviour, social support, self-efficiency, control of health, middle school studentsAbstract
DETERMINANTS OF HEALTH-RELATED BEHAVIOURS OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS
Aim. The report aims to study the determinants of health-related behaviours of middle school students.
Material and methods. Sixty-nine students aged 13-15 years have been surveyed. The main method of the research was a diagnostic survey. Standarized research tools used were the following: Children’s Health Locus of Control by G.S. Parcel and M.P.Meyer, Scale of Social Support by O.S. Dalgard, Scale of Personal Competences by Z. Juczyński, the List of Personal Values by Z. Juczyński, Scale of Parental Bonding Inventory, some questions from international standard form called Health Behaviour in School-aged Children and author’s questionnaire.
Results. This study showed that positive health-related behaviours of the surveyed students are influenced by high social support, the outside location of the control, strong ties with father and peer environment. Self-efficacy and strong ties with mother influence several health-related behaviours. Neither valuation of health nor school environment influenced the positive health-related behavior.
Conclusion. Factors which influence health-related behaviours of middle school students are: health locus of control, self-efficacy, social support, family environment and peer environment.
References
1. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Warszawa; 2007:45, 53.
2. Szilagyi-Pągowska I. Zachowania zdrowotne i styl życia. [w:] Bożkowa WK, Sito A. (red.), Opieka zdrowotna nad rodziną. Warszawa; 1994:97.
3. Dolińska-Zygmunt G. Behawioralne wyznaczniki zdrowia – zachowania zdrowotne. [w:] Dolińska-Zygmunt G. (red.), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław; 2001:9-16.
4. Rotter RB. Poczucie wewnętrznej versus zewnętrznej kontroli wzmocnień.Nowiny Psychologiczne; 1990, 5-6: 59-70.
5. Wallston KA, Wallston BS, De Vellis R. Who is responsible for your health. [w:] Suls J. Sanders G.S. (red.), Social psychology of health and illness. New York; 1982.
6. Poprawa R. Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem. [w:] Dolińska-Zygmunt G.D. (red.), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław; 2001:113, 314.
7. Schwarzer R. Poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu i kontynuowaniu zachowań zdrowotnych. Dotychczasowe podejście terapeutyczne i nowy model. [w:] Heszen-Niedojadek I, Sęk H. (red.), Psychologia zdrowia. Warszawa; 1997: 175-205.
8. Gaweł A. Pedagodzy wobec wartości zdrowia. Kraków; 2003: 42.
9. Zadworna-Cieślak M, Ogińska-Bulik N. Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa; 2011: 97-98.
10. Heszen I, Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa; 2007: 168.
11. Pauluck E. Health promotion needs of women living in rural areas: an exploratory study. Can J Rural Med. 2006; 11(2): 111-116.
12. Kaleta K, Mróz J. Percepcja relacji interpersonalnych a pozytywne zachowania zdrowotne dorosłych. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2012, 93 (4): 783.
13. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa; 2001:87,128.
14. Woynarowska B, Mazur J. Zachowania zdrowotne, zdrowie i postrzegania szkoły przez młodzież w Polsce w 2002 r. Raport techniczny z badań. Warszawa; 2002: 13, 93, 124.
15. Kołoło H. Poczucie własnej skuteczności a zdrowie. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2007; 6 (461).
16. Dolińska-Zygmunt G. Podmiotowe uwarunkowania zachowań promujących zdrowie. Warszawa, 2000.
17. Ziarko M. Zachowania zdrowotne młodych dorosłych – uwarunkowania psychologiczne. Poznań 2006.
18. Łuczak J. Znaczenie wartościowania zdrowia i jego oceny w kształtowaniu się zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Medycyna Wieku Rozwojowego. 2004, 3 (1): 485-497.
19. Zadworna-Cieślak M. Zachowania zdrowotne rodziców i ich dorastających dzieci, [w:] Ogińska-Bulik N. (red.), Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia, Łódź; 2010:59-76.
20. Belsky J, Steinberg L, Draper P. Childhood Experience, Interpersonal Development and Reproductive Strategy: An Evolutionary Theory of Socialization, Child Development.
1991, 62 (4): 647-670.
21. Mazur J, Woynarowska B, Kołoło H. Zdrowie subiektywne, styl życia i środowisko psychospołeczne młodzieży szkolnej w Polsce. Raport techniczny z badań HBSC 2006. Warszawa; 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Maria Kózka, Magdalena Jałocha, Aleksandra Mrozowska (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.