Social skills of women attending a course for community nurses. Empathy, assertiveness and patient security
Keywords:
community caregiver, empathy, assertivenessAbstract
SOCIAL SKILLS OF WOMEN ATTENDING A COURSE FOR COMMUNITY NURSES. EMPATHY, ASSERTIVENESS AND PATIENT SECURITY
The time that a patient spends in hospital or in any other medical establishment should be connected with both physical and psychological security. Physical security consists in eliminating technical mistakes, which may result from inappropriate usage of medical equipment. Apart from decent conditions of staying in hospital and the quality of provided services, the way hospital staff treats patients plays a vital role in ensuring psychological security. In order to create and maintain a satisfactory relationship between patients and hospital staff, the latter should possess appropriate social skills. Such skills may be developed in the course of teaching; yet, there are other factors that have an influence on possessing them. It seems crucial to become familiar with these skills and to teach them properly in the courses for community nurses especially in the scope of providing patients with security.
Aim. The main aim of the article was to establish motivation to learn and the level of empathy and assertiveness of women attending courses for community nurses.
Materials and methods. The group of 94 women attending the course for community nurses constituted the research material. The course was organized by Lazarus – the Association of Humanitarian Aid between the years of 2007 and 2009 in Elblag. The diagnostic poll method was used. The tools included as follows: the questionnaire of emotional empathy devised on the basis of Interpersonal Reactivity Index by Davis adapted by M. Kaźmierczak, M. Plopa and S. Retowski, the Questionnaire of Assertive Behaviours formulated on the basis of the Assertiveness Map by M. Sobczak. The results were statistically analysed.
Results. There are some relations between the level of empathy and assertiveness.
Conclusions. Both empathy and assertiveness are complex phenomena and working on them requires analysing their components.
References
1. http://www.msz.czest.pl/pdf/PODSTAWA_PROGRAMOWA-opiekunka_srodowiskowa.pdf data dostępu: 13.06.2012
2. Kaźmierczak M, Plopa M, Retowski S. Skala Wrażliwości Empatycznej. Przegląd Psychologiczny. 2007; 50 (1):9- 24.
3. Król – Fijewska M. Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo W. A. B. 2003.
4. Sobczak M. Empatia i asertywność wobec wypalenia zawodowego pielęgniarek. Niepublikowana praca doktorska. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, 2008.
5. Bartoszewska K. Empatia i asertywność wśród pielęgniarek Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
6. Zielińska A. Asertywność i empatia pielęgniarek oddziałów zabiegowych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Korczaka w Słupsku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna), 2011.
7. Zielińska N. Asertywność i empatia pielęgniarek oddziałów zachowawczych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Korczaka w Słupsku. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
8. Ślęzak B. Empatia i asertywność pielęgniarek Stacji Dializ. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
9. Dziuba C. Empatia i asertywność pielęgniarek podstawowej opieki zdrowotnej powiatu elbląskiego. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem M.Sobczak (Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna). 2011.
10. Szeniman – Łysak A. Jakość życia, style radzenia sobie ze stresem i empatia u małżonków osób chorych na Stwardnienie Rozsiane. Acta Elbingensia. Rocznik naukowy Elbląskiej Uczelni Humanistyczno - Ekonomicznej. 2011;11: 68-76.
11. Sobczak M. Porównanie poziomu asertywności studentów WNoZ Elbląskiej Uczelni Humanistyczno – Ekonomicznej (w:) M. Plopa (red.) Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno – Ekonomicznej. 2009;3.
12. Davis MH. Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP; 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Marzena Sobczak, Anna Maksimczyk (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.