Wykształcenie a status społeczny pielęgniarki

Autor

  • Mariola Głowacka Zakład Teorii Pielęgniarstwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Autor
  • Marta Mejsner Zakład Teorii Pielęgniarstwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Autor
  • Marzena Humańska Zakład Teorii Pielęgniarstwa Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Autor

Słowa kluczowe:

pielęgniarka, pielęgniarstwo, zawód pielęgniarki, status społeczny, prestiż zawodu

Abstrakt

WYKSZTAŁCENIE A STATUS SPOŁECZNY PIELĘGNIARKI

Wstęp. Wizerunek pielęgniarki diametralnie zmieniał się na przestrzeni wieków. Od zakonnic, poprzez kobiety lekkich obyczajów aż do pielęgniarki wykształconej w pierwszej szkole pielęgniarstwa Florencji Nightingale. Dziś pielęgniarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dyscypliną, z pogranicza dziedzin humanistycznych i medycznych bazująca na zdobyczach techniki.

Cel pracy. Celem pracy było przedstawienie statusu zawodowego i prestiżu społecznego pielęgniarek w ocenie mieszkańców powiatu bydgoskiego, biorąc pod uwagę wiedzę, profesjonalizm, wykształcenie, a także uzyskanie rzetelnej oceny społecznej świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarki.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w 2011 r. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietową z użyciem kwestionariusza ankiety konstrukcji własnej. Badaniem objęto 100 osób deklarujących miejsce swojego zamieszkania na obszarze powiatu bydgoskiego. Rekrutacja uczestników badania odbyła się w sposób losowy, dowolny.

Wyniki. Większość respondentów orientowała się w kwestii kształcenia pielęgniarek i podkreślała potrzebę ich doskonalenia zawodowego, głównie ze względu na postęp technologiczny. Gro ankietowanych, którzy byli hospitalizowani łączyło zawód pielęgniarki z pozytywnymi cechami, a jej zaangażowanie w pracę oceniło jako wysoką, ale niedocenianą finansowo.

Wnioski. Ukończenie studiów licencjackich i/ lub magisterskich należało do grupy czynników determinujących pozytywnie status społeczny pielęgniarki i w opinii ankietowanych gwarantowało możliwość pracy w zawodzie. Podobnie kursy specjalistyczne i kwalifikacyjne.

Bibliografia

1. Kram M. Pielęgniarstwo nie tylko zawód. Wiadomości akademickie. CM UMK Toruń. 2009; 11(34).

2. Poznańska S. System pojęć w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo. [w:] Podstawy pielęgniarstwa. Lublin: CZELEJ; 2008.

3. Wrońska I. Determinanty rozwoju pielęgniarstwa. Pielęgniarstwo. [w:] Podstawy pielęgniarstwa. Lublin: CZELEJ; 2008.

4. Górajek- Jóźwik J. Wprowadzenie do filozofii pielęgniarstwa. Filozofia pielęgniarstwa. [w:] Filozofia i teorie pielęgniarstwa. Lublin: CZELEJ; 2007.

5. Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K. Podstawy pielęgniarstwa. Lublin: CZELEJ; 2008.

6. Wrońska I. Rola społeczno- zawodowa pielęgniarki. Studium z zakresy współczesnego pielęgniarstwa. Warszawa: Centrum Edukacji Medycznej; 1997.

Pobrania

Opublikowane

2012-09-01

Jak cytować

Głowacka, M., Mejsner, M., & Humańska, M. (2012). Wykształcenie a status społeczny pielęgniarki. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 11(3(40), 71-74. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2218