Sense of life in the chronically ill patients

Authors

  • Ogórek-Tęcza Ogórek-Tęcza Pracowni Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM Author
  • Agata Ratoń Specjalistyczny Szpital im. Żeromskiego w Krakowie Author
  • Alicja Kamińska Pracowni Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM Author
  • Iwona Bodys-Cupak Pracowni Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM Author

Keywords:

sense of live, values, chronic diseases

Abstract

SENSE OF LIFE IN THE CHRONICALLY ILL PATIENTS

Introduction. Sense of life is a concept widely understood both in philosophical and psychological terms. It is shaped by the values ​​that are considered to be important and valuable to the individual, combined with positive experiences and are the target of human aspirations. Chronic diseases have an impact on both the human somatic and mental sphere, change views on what in life is more or less valuable.

Aim. The aim of the work was to define the hierarchy of values influencing the perception of sense of life by chronically ill persons.

Material and methods. The group 100 hospitalized patients suffering from diabetes mellitus, pulmonary or cardiovascular diseases was investigated. The diagnostic poll method and the purpose of life test (PLT) were used for the research analysis.

Results and conclusions. The analysis of the research showed that people suffering from different chronic diseases maintain high level of sense of life and health, family, and love are considered the most precious values. Whereas friends, colleges or pursuing their personal interests   are considered to play less important role in their lives.

References

1. Skrzypińska K. Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenie z życia. Kraków:

Oficyna Wydawnicza; 2002.

2. Obuchowski K. Galaktyka potrzeb psychologia dążeń ludzkich. Wydanie II. Poznań: Zysk i Spółka; 2007.

3. Gadacz T. O umiejętności życia. Kraków: Wydawnictwo Znak; 2002.

4. de Saint – Exupery A. O sens życia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy; 2007.

5. Ostrowska K. W poszukiwaniu wartości. Kraków: Rubikon; 2004.

6. Śliwierski B, Łobocki M. Kontestacje pedagogiczne, pedagogika wobec wartości. www. shvoong.com, [Data cytowania 28.02.2009].

7. Krupa J. Wartości i antywartości w interakcyjnym modelu edukacji. Edukacja Humanistyczna. 2006; 2: 69-75.

8. Popielski K. Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Lublin: Wydawnictwo KUL; 2008.

9. Humeniuk E, Ślusarska B, Zarzycka D i wsp. Charakterystyka hierarchii wartości studentów licencjackich studiów pielęgniarskich. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2006; 1/2: 33-36.

10. Tatarkiewicz W. O szczęściu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008.

11. Wrześniewski K, Włodarczyk D. Choroba niedokrwienna serca. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 2004.

12. Łysiak M, Kolanoś R. Poczucie sensu życia i wartości przystosowanie do wieku podeszłego. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4, 89 – 92.

13. Oleś P. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; 2003.

14. Kaleta – Witusiak M, Walasek – Jarosz B. Jakość życia i poczucie sensu życia u osób chorych przewlekle i terminalnie. Kraków: Materiały ze Światowego Kongresu Naukowego Juliana Aleksandrowicza; 2008.10. 24-25.

Downloads

Published

2012-12-01