Poczucie sensu życia u osób chorych przewlekle

Autor

  • Beata Ogórek-Tęcza Pracowni Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM Autor
  • Agata Ratoń Specjalistyczny Szpital im. Żeromskiego w Krakowie Autor
  • Alicja Kamińska Pracowni Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM Autor
  • Iwona Bodys-Cupak Pracowni Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM Autor

Słowa kluczowe:

sens życia, wartości, choroby przewlekłe

Abstrakt

POCZUCIE SENSU ŻYCIA U OSÓB CHORYCH PRZEWLEKLE

Wstęp. Sens życia jest pojęciem szeroko rozumianym zarówno w aspekcie filozoficznym jak i psychologicznym. Kształtowany jest przez wartości, które uchodzą za ważne i cenne dla jednostki, łączą się z pozytywnymi przeżyciami i stanowią cel dążeń ludzkich. Choroby przewlekłe wywierają wpływ zarówno na sferę somatyczną jak i psychiczną człowieka, zmieniają poglądy na to, co w życiu jest mniej lub bardziej cenne.

Cel pracy. Celem pracy było określenie hierarchii ważności wartości mających wpływ na poczucie sensu życia u osób przewlekle chorych.

Materiał i metodyka. Badaniami objęto grupę 100 pacjentów hospitalizowanych z powodu cukrzycy, chorób płuc oraz chorób układu krążenia. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz metodą szacowania. Narzędziami badawczymi był autorski kwestionariusz ankiety oraz skala sensu życia (PLT) J. C. Crumbaugha i L. T. Maholicka.

Wyniki i wnioski. Osoby chorujące na przewlekłe schorzenia mimo uciążliwości spowodowanych licznymi dolegliwościami mają wysoki poziom sensu życia, a za najcenniejsze wartości w swoim życiu uznają zdrowie, rodzinę i miłość. Natomiast najmniejsze znaczenie dla tej grupy chorych mają koledzy i przyjaciele oraz realizowanie własnych zainteresowań.

Bibliografia

1. Skrzypińska K. Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenie z życia. Kraków:

Oficyna Wydawnicza; 2002.

2. Obuchowski K. Galaktyka potrzeb psychologia dążeń ludzkich. Wydanie II. Poznań: Zysk i Spółka; 2007.

3. Gadacz T. O umiejętności życia. Kraków: Wydawnictwo Znak; 2002.

4. de Saint – Exupery A. O sens życia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy; 2007.

5. Ostrowska K. W poszukiwaniu wartości. Kraków: Rubikon; 2004.

6. Śliwierski B, Łobocki M. Kontestacje pedagogiczne, pedagogika wobec wartości. www. shvoong.com, [Data cytowania 28.02.2009].

7. Krupa J. Wartości i antywartości w interakcyjnym modelu edukacji. Edukacja Humanistyczna. 2006; 2: 69-75.

8. Popielski K. Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Lublin: Wydawnictwo KUL; 2008.

9. Humeniuk E, Ślusarska B, Zarzycka D i wsp. Charakterystyka hierarchii wartości studentów licencjackich studiów pielęgniarskich. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2006; 1/2: 33-36.

10. Tatarkiewicz W. O szczęściu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008.

11. Wrześniewski K, Włodarczyk D. Choroba niedokrwienna serca. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 2004.

12. Łysiak M, Kolanoś R. Poczucie sensu życia i wartości przystosowanie do wieku podeszłego. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4, 89 – 92.

13. Oleś P. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; 2003.

14. Kaleta – Witusiak M, Walasek – Jarosz B. Jakość życia i poczucie sensu życia u osób chorych przewlekle i terminalnie. Kraków: Materiały ze Światowego Kongresu Naukowego Juliana Aleksandrowicza; 2008.10. 24-25.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-01