Poczucie sensu życia u osób chorych przewlekle
Słowa kluczowe:
sens życia, wartości, choroby przewlekłeAbstrakt
POCZUCIE SENSU ŻYCIA U OSÓB CHORYCH PRZEWLEKLE
Wstęp. Sens życia jest pojęciem szeroko rozumianym zarówno w aspekcie filozoficznym jak i psychologicznym. Kształtowany jest przez wartości, które uchodzą za ważne i cenne dla jednostki, łączą się z pozytywnymi przeżyciami i stanowią cel dążeń ludzkich. Choroby przewlekłe wywierają wpływ zarówno na sferę somatyczną jak i psychiczną człowieka, zmieniają poglądy na to, co w życiu jest mniej lub bardziej cenne.
Cel pracy. Celem pracy było określenie hierarchii ważności wartości mających wpływ na poczucie sensu życia u osób przewlekle chorych.
Materiał i metodyka. Badaniami objęto grupę 100 pacjentów hospitalizowanych z powodu cukrzycy, chorób płuc oraz chorób układu krążenia. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz metodą szacowania. Narzędziami badawczymi był autorski kwestionariusz ankiety oraz skala sensu życia (PLT) J. C. Crumbaugha i L. T. Maholicka.
Wyniki i wnioski. Osoby chorujące na przewlekłe schorzenia mimo uciążliwości spowodowanych licznymi dolegliwościami mają wysoki poziom sensu życia, a za najcenniejsze wartości w swoim życiu uznają zdrowie, rodzinę i miłość. Natomiast najmniejsze znaczenie dla tej grupy chorych mają koledzy i przyjaciele oraz realizowanie własnych zainteresowań.
Bibliografia
1. Skrzypińska K. Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenie z życia. Kraków:
Oficyna Wydawnicza; 2002.
2. Obuchowski K. Galaktyka potrzeb psychologia dążeń ludzkich. Wydanie II. Poznań: Zysk i Spółka; 2007.
3. Gadacz T. O umiejętności życia. Kraków: Wydawnictwo Znak; 2002.
4. de Saint – Exupery A. O sens życia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy; 2007.
5. Ostrowska K. W poszukiwaniu wartości. Kraków: Rubikon; 2004.
6. Śliwierski B, Łobocki M. Kontestacje pedagogiczne, pedagogika wobec wartości. www. shvoong.com, [Data cytowania 28.02.2009].
7. Krupa J. Wartości i antywartości w interakcyjnym modelu edukacji. Edukacja Humanistyczna. 2006; 2: 69-75.
8. Popielski K. Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Lublin: Wydawnictwo KUL; 2008.
9. Humeniuk E, Ślusarska B, Zarzycka D i wsp. Charakterystyka hierarchii wartości studentów licencjackich studiów pielęgniarskich. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2006; 1/2: 33-36.
10. Tatarkiewicz W. O szczęściu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008.
11. Wrześniewski K, Włodarczyk D. Choroba niedokrwienna serca. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 2004.
12. Łysiak M, Kolanoś R. Poczucie sensu życia i wartości przystosowanie do wieku podeszłego. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4, 89 – 92.
13. Oleś P. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; 2003.
14. Kaleta – Witusiak M, Walasek – Jarosz B. Jakość życia i poczucie sensu życia u osób chorych przewlekle i terminalnie. Kraków: Materiały ze Światowego Kongresu Naukowego Juliana Aleksandrowicza; 2008.10. 24-25.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Beata Ogórek-Tęcza, Agata Ratoń, Alicja Kamińska, Iwona Bodys-Cupak (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.