Motives for choosing nursing course in the students’ opinion

Authors

  • Ewa Smoleń Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Instytut Medyczny Author

Keywords:

students, nursing, Sanok

Abstract

Aim. Determining the motives influencing the choice of education of students majoring in nursing in State Higher Vocational School of Sanok.

Materials and methods. Analysis of the questionnaire forms with the application of  the diagnostic survey method in the group of 96 students majoring in nursing was conducted.

Results. Motives of students when choosing studies included: mainly desire for bringing help, an interest in medical sciences, the low cost of studies. The favoring factors undertaking education  in PWSZ comprised the distance of the college from the domicile and lowest costs of studying. The second-degree studies in nursing were mostly chosen by persons who were driven by desire for bringing help. A small percentage of the examined subjects planned taking up work in the nursing profession abroad.

Conclusions. In the examined group among the factors correlating with the motives for the choosing the major and career plans there are: the year of studies, the average of grades, the age and education and the domicile of students.

References

1. Widomska-Czekajska T, Górajek-Jóźwik J. (red.). Przewodnik encyklopedyczny dla pielęgniarek. Warszawa: Wyd. PZWL; 1996.

2. Koźmiński AK, Piotrowski W.( red.). Zarządzanie Teoria i Praktyka, Warszawa: Wyd. PWN; 2006.

3. Encyklopedia PWN. Warszawa: Wyd. PWN; 1985.

4. Łukaszewski W, Doliński D. Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. [w:] Strelau J, (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Gdańsk: Wyd. GWP; 2002: 441-468.

5. Strelau J, Jurkowski A, Putkiewicz Z. (red.). Podstawy psychologii dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. PWN; 1975.

6. Bińkowska-Bury M, Marć M, Sobolewski M. Orientacja życiowa a czynniki motywujące młodzież do podejmowania kształcenia w zawodzie pielęgniarki w oparciu o badania studentów kierunku pielęgniarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2005;2: 149-155.

7. Ogórek-Tęcza B. Motywacja do podnoszenia kwalifikacji na studiach niestacjonarnych pierwszego stopnia i ocena przygotowania pielęgniarek uzyskujących tytuł licencjata do sprawowania profesjonalnej opieki. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012; 2(39): 43-47.

8. Cipora E, Jakubowski K, Mielnik A. Motywy wyboru zawodu pielęgniarki. [w:] Penar-Zadarko B, Nagórska M, (red.). Badania w pielęgniarstwie XXI wieku. Tom I. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2012: 8-22.

9. Pawłowska K, Doboszyńska A. Oczekiwania środowiska pielęgniarskiego wobec procesu kształcenia. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012;1(38): 15-18.

10. Sobczak M. Motywy wyboru zawodu a wypalenie zawodowe pielęgniarek. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;18(2): 207-211.

11. Fraś M, Turbiarz A, Kolonko J i wsp. Pielęgniarskie studia licencjackie – wyobrażenia i rzeczywistość. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012;4(41): 11-15.

12. Kropiwnicka E, Orzechowska A, Cholewska M i wsp. Determinanty wyboru zawodu, poziom aspiracji oraz plany na przyszłość studentów kierunku lekarskiego i pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Problemy Pielęgniarstwa. 2011 19(1): 70-80.

13. Ślusarska B, Zarzycka D, Czekidra M. Postrzeganie przyszłości determinowane doświadczeniami kandydatów do zawodu pielęgniarki. Zdrowie Publiczne. 2005;115(1): 57-61.

Downloads

Published

2014-10-21